Verizon wkrótce wdroży RCS. Czy SMS-y odejdą do lamusa ?

Verizon wkrótce wdroży RCS. Czy SMS-y odejdą do lamusa ? Amerykańska sieć telefonii komórkowej Verizon właśnie zapowiedziała, że na początku 2019 roku wprowadzi nowy standard komunikacji – Rich Communication Suite (RCS). To konkurencja dla SMS-ów i komunikatorów mobilnych ponieważ umożliwi przesyłanie m.in. wysokiej jakości zdjęć, filmów, animacji i grafik bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy. Korzystanie z usługi nie będzie wiązało się zakładaniem oddzielnych kont lub instalowania aplikacji. Usługa będzie działała dokładnie w taki sam sposób, jak dzisiaj SMS-y. Operator Verizon ogłosił, że jego klienci w USA otrzymają dostęp do usługi RCS już na początku 2019 roku. Taką deklarację złożył jego przedstawiciel na konferencji GSMA w New Jersey. Nie znane są jeszcze szczegóły na temat funkcjonalności, jakie zostaną udostępnione klientom i w jaki sposób operator zamierza naliczać opłaty za korzystanie z nowego standardu. – To nie jest pierwsza próba wdrożenia RCS jako nowego standardu. W ciągu ostatniej dekady podjęto wiele działań, ale coś ciągle stało na przeszkodzie. Nie było wystarczających wysiłków, aby przekonać operatorów, że zainwestują w RCS. Tym razem sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ wiele międzynarodowych i bardzo wpływowych firm, takich jak Google, Samsung, Ericsson i Huawei wspiera ideę RCS, dostarczając sprzęt i rozwiązania telekomunikacyjne zgodne z nowym standardem. Ponad pięćdziesięciu operatorów telekomunikacyjnych na świecie, jedenastu producentów urządzeń mobilnych i dwóch dostawców systemów operacyjnych – Google i Microsoft – wszyscy byli zaangażowani w prace nad RCS – wylicza Zelijko Bak, Program Manager w firmie Infobip, globalnej platformie komunikacyjnej dla firm. RCS to kolejny etap rozwoju najpopularniejszego standardu komunikacji mobilnej, jakim jest SMS. Według danych GSMA na całym świecie z krótkich wiadomości tekstowych co miesiąc korzysta ponad 4 miliardy ludzi. Aby zwizualizować główną przewagę wiadomości tekstowych nad innymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, warto porównać te liczby do statystyk najpopularniejszych aplikacji OTT np. takich jak WhatsApp i Facebook Messenger, które wskazują na ponad miliard aktywnych, miesięcznych użytkowników. O wiele mniej popularne niż SMS-y są również Skype i Snapchat. – Te 4 miliardy użytkowników SMS-ów stanowią niesamowitą bazę do rozwoju RCS na całym świecie. To jeden z powodów, dlaczego nowy standard zyskuje coraz większe zainteresowanie. Drugim są zupełnie nowe możliwości komunikacji mobilnej, jakie oferuje. Oczywiście wdrożenie wymaga inwestycji od operatorów telekomunikacyjnych, ponieważ RCS to nie tylko kolejna aplikacja, to usługa sieciowa – tłumaczy Zeljko Bak. RCS umożliwi masową dwukierunkową komunikację, w której odbiorca może otrzymać znacznie więcej informacji niż poprzez jednokierunkową komunikację SMS. Ten nowy standard pozwoli wzbogacić wiadomość o atrakcyjną treść. To nie tylko tekst, jak w SMS-ach i prosta grafika, którą znamy z MMS, ale także wysokiej jakości zdjęcia, filmy, animacje, grafiki itp.
Nowe funkcje będą dostępne na wszystkich urządzeniach mobilnych z systemem Android bez potrzeby instalowania żadnych aplikacji. Wszystkie wiadomości będą wysyłane bezpośrednio na numery telefonów, to one będą identyfikować odbiorców. Schemat działania będzie taki sam jak w przypadku wiadomości tekstowych, to z kolei zapewni RCS znaczny zasięg dla odbiorców już od samego startu usługi. W przypadkach, gdy telefon nie obsługuje standardu RCS, odbiorca otrzyma alternatywną komunikację za pośrednictwem krótkiej wiadomości tekstowej. W ramach nowego standardu możliwa będzie komunikacja zarówno między użytkownikami (P2P) jak i między markami a użytkownikami (A2P). Pozwoli to prowadzić nie tylko kampanie marketingowe, ale również uruchomić wysokiej jakości obsługę klienta, a w niedalekiej przyszłości również usługi płatnicze. Nazwisko nadawcy zostanie zweryfikowane, a użytkownicy będą pewni, że nikt nie podszywa się pod kogoś, kto się z nimi skontaktował. W polu nadawcy możliwe będzie zawarcie nie tylko jego nazwy, ale także, na przykład, logo marki. Taka forma komunikacji powinna być interesująca dla firm, które nie tylko chcą informować swoich klientów, ale także angażować ich w komunikację w ramach kampanii reklamowych oraz obsługę sprzedażową. Infobip prowadzi pilotażowy program RCS z operatorem Vodafone, którego celem jest zwiększenie świadomości największych marek na temat tego nowego kanału komunikacji. Projekt został uruchomiony w pięciu krajach na całym świecie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Afryce Południowej i we Włoszech. – Rozmawiamy z kilkoma polskimi operatorami. Wszyscy wykazują zainteresowanie uruchomieniem usług RCS p2p i a2p i rozważają różne modele biznesowe. Jestem przekonany, że w najbliższej przyszłości RCS pojawi się w Polsce, ponieważ istnieje dobrze rozwinięty rynek a2p, w którym zarówno operatorzy komórkowi, jak i marki widzą szansę na zwiększenie wygody użytkowników i przyspieszenie projektów transformacji cyfrowej – uważa ekspert Infobip

źródło: Infobip