Telefon na kartę – UOKiK bada reklamy

Telefon na kartę – UOKiK bada reklamy. Jasne dla konsumenta, rzetelne i uczciwe – takie powinny być reklamy usług telekomunikacyjnych. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, jak czterej najwięksi operatorzy informują o promocjach związanych z zarejestrowaniem telefonu na kartę.  Każdy konsument, który posiada telefon na kartę, do 1 lutego 2017 roku, powinien zarejestrować u operatora telekomunikacyjnego kartę SIM. W przeciwnym wypadku – zostanie ona dezaktywowana. Takie wymagania wprowadziła ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni zachęcają abonentów do rejestracji kart SIM, proponując różne bonusy (np. dodatkowe środki do wykorzystania, pakiet minut lub danych). Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące: P4, Polkomtel, Orange Polska i T-Mobile Polska. Urząd zbada reklamy zachęcające do zarejestrowania karty SIM. – Sprawdzimy, czy informacje przekazywane w reklamach są jasne dla klientów i nie wprowadzają ich w błąd. Analizujemy np. czy konsument został odpowiednio poinformowany, jak długo może korzystać z przyznanych bonusów. Ważne jest, aby oprócz korzyści związanych z dodatkowymi minutami, czy pakietem danych, abonent wiedział, na jakich warunkach może z nich skorzystać – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Ich celem jest sprawdzenie mechanizmów stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych w obszarze reklam usług telekomunikacyjnych i ocena, czy są zgodne z przepisami prawa. Urząd przeanalizuje, przede wszystkim, reklamy informujące konsumentów o bonusach związanych z rejestracją telefonu na kartę.
Przedsiębiorcom przypominamy, że:
– Reklama nie może wprowadzać w błąd.
– Konsument musi otrzymać jasną, uczciwą i rzetelną informację o warunkach oferty.
– Wprowadzać w błąd może także forma graficzna reklamy: eksponuje się korzyści, a ważne dla klienta informacje, np. o ograniczeniach związanych z korzystaniem z oferowanych bonusów, są napisane niewielką i trudną do odczytania czcionką

źródło: uokik.gov.pl