Światowy Dzień Konsumenta. Prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Światowy Dzień Konsumenta jest na świecie obchodzony od 34 lat, zawsze 15 marca. Jednym z filarów i najważniejszych założeń polityki realizowanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej jest dbałość o interesy i prawa konsumentów. Prowadzimy i rozwijamy Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK). Poprzez infolinię (22 330 4000) i internetowy formularz kontaktowy każdy konsument może zgłosić nieprawidłowości, nadużycia oraz zasięgnąć bezpłatnych porad związanych z rynkiem telekomunikacyjnym. Konsumenci za pośrednictwem UKE mogą skutecznie rozwiązywać spory poprzez mediacje. Zwracamy uwagę na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, tak by mogły swobodnie korzystać z usług telekomunikacyjnych. Realizujemy kampanie społeczno-edukacyjne skierowane do dzieci i osób starszych, a także certyfikujemy firmy, których usługi spełniają wysokie standardy w zakresie dbałości o dobro konsumentów.
Kilka rad dla korzystających z usług telekomunikacyjnych:
1) Zanim podpiszesz – przeczytaj umowę!
2) Masz 14 dni na odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w domu,
3) Dopilnuj by kurier lub przedstawiciel handlowy zostawił kopię umowy. To jego obowiązek,
4) Masz prawo do zmiany dostawcy usług – rób to świadomie,
5) Sprawdź czy oferta jest dostosowana do twoich potrzeb,
6) Pamiętaj, że przedterminowe rozwiązanie umowy może wiązać się z karą umowną,
7) Nie chcesz płacić za usługi Premium – załóż blokadę u dostawcy,
8) Dajesz dziecku telefon – ty za nie odpowiadasz, zabezpiecz urządzenie,
9) Wyjeżdżasz za granicę – włącz usługę roamingu, sprawdź koszt połączeń,
10) Masz prawo do reklamacji, dostawca ma 30 dni na odpowiedź
źródło: UKE