Dekalog mobilnego bezpieczeństwa – 10 reguł, które pozwolą zadbać o to, by dane na Twoim smartfonie pozostały… Twoje. W dobie, gdy urządzenia mobilne obejmują swoim wpływem coraz więcej obszarów życia, a cyberprzestępcy traktują je jako istotny wektor ataku, kluczowa staje się świadomość zagrożeń i metod ochrony przed nimi. By zadbać o swoje smartfony i dane na nich zgromadzone, warto przestrzegać kilku cennych wskazówek
Mobile first
Dzień współczesnego konsumenta rozpoczyna się i kończy ze smartfonem w dłoni. Tak wskazuje badanie Deloitte Mobile Consumer Journey. Według jego wyników, 6% Polaków sięga po smartfon tuż po przebudzeniu, a kolejne 48% robi to w ciągu pierwszych 15 minut[1]. Dla 45% ankietowanych smartfony są też jednym z ostatnich urządzeń, z jakich korzystają przed pójściem spać. Rezultatem rosnącej popularności urządzeń mobilnych jest również to, że coraz więcej czasu online spędzamy korzystając właśnie z nich. W 2017 roku było to 46% łącznego czasu online (+3pp rok do roku)[2]. Urządzenia mobilne w naszym prywatnym życiu to nie tylko surfowanie w sieci, ale w dużej mierze przetwarzanie danych wrażliwych dotyczących nas samych lub osób nam bliskich, począwszy od zdjęć czy danych zdrowotnych a kończąc na poufnych informacjach bankowych. Wszak m-commerce i m-banking wyrastają na jedne z ważniejszych czynności wykonywanych za pośrednictwem smartfonów. 31% ankietowanych deklaruje dokonywanie zakupów przez internet (w tym 22% dokonuje też płatności za pośrednictwem smartfonu), a 34% korzysta z bankowości mobilnej.
Praca i rozrywka w jednym urządzeniu
Mobile stał się już istotną częścią naszego życia nie tylko w czasie prywatnym, ale również w sferze zawodowej. Według badania Blurred World zrealizowanego na zlecenie marki Samsung, Polacy chętnie deklarują pracę z wykorzystaniem smartfonu, np. w drodze do biura (1.6 godziny w tygodniu), lub pracę z domu (6.7 godziny tygodniowo). W obu przypadkach są to wyniki powyżej średniej europejskiej[3]. Co więcej, w zakresie wykorzystania urządzeń mobilnych obie sfery coraz bardziej się przenikają. Aż 87% polskich respondentów Blurred World przyznaje, że korzysta ze służbowych smartfonów w celach prywatnych, z czego blisko 30% spędza w ten sposób 1.5h lub więcej. Z drugiej strony, blisko 25% przedsiębiorstw zezwala pracownikom na przetwarzanie danych firmowych na prywatnych urządzeniach pracowników[4].
Cyberprzestępcy: w ślad za konsumentem
Czytaj dalej …
źródło: Samsung