Mamy wakacje. Okres, o którym mowa, to zdecydowanie martwy czas w zakresie realizacji inwestycji. Pauzują zarówno procedowania administracyjne, jak również realizacje budowy. Odpoczywamy. I dobrze, bo odpoczynek jest potrzebny, żeby odbudować siły na trudniejszy, jesienny i zimowy czas. Ponieważ z reguły po wakacjach czas na ożywienie inwestycji przychodzi w październiku – czas na dokończenie rocznych zadań inwestycyjnych, to 3 miesiące. Zaraz po ogłoszeniu przez Play, że ma sieć 5G Ready pisaliśmy, że hasło, choć wedle operatora marketingowo nośne – uderzy w inwestycje. Nie tylko Play, ale również konkurencji. Pod koniec 2018 roku Play posiadał lekko ponad 7000 stacji i około 130 oczekiwało na dokończenie procedowania. Dziś, operator może mieć uruchomionych około 7500 stacji. Czy zdąży na koniec roku z uruchomieniem planowanych 8000 ? Mamy poważne wątpliwości. Choć w momencie pisania naszego materiału mieliśmy odzew ze strony operatora, że 5G Ready inwestycjom nie zaszkodzi – śledząc pojawiające się materiały, w tym również nasilające się protesty widać, że mieliśmy rację. Tym bardziej, że ze strony samego Play widać próby szukania winnych za brak wykonania inwestycyjnego planu: a to winien jest UKE, a to może prawo budowlane bądź wciąż nie sfinalizowany ostatecznie kształt megaustawy, doregulowujący również procesy inwestycyjne, a to „ciemne” społeczeństwo, które choć „oświecone” przez „Białą Księgę 5G” Ministerstwa Cyfryzacji (co do której spore wątpliwości merytoryczne mają nawet specjaliści) – to wciąż protestuje i protestuje. Tymczasem … Play nie szuka winy po swojej stronie. Mało tego, nawet nie stara się wyciągnąć wniosków z marketingowej wpadki. Kiedy wchodzi się do salonów operatora – hasło 5G Ready aż razi. Co zatem mają myśleć klienci, którzy z uwagą przyglądają się naciskom polskich organów na niemal siłowe wdrożenie 5G bez należytego przygotowania gruntu prawnego pod budowę sieci, bez należytej (jak wskazał sam NIK w uwagach pokontrolnych) kontroli emisji fal elektromagnetycznych, która teoretycznie ma być doregulowana nową wersją Megaustawy, ale problem w tym, że obecnie też mogło być inaczej, a nie jest, wiec skąd ta pewność ? Wreszcie, kiedy Ministerstwo Cyfryzacji chwali się spotkaniem Ministra z zarządzem Ericssona w Szwecji, to jak można to odebrać ? Reasumując, choć społeczeństwu można zarzucić wiele, to coraz bardziej stara się zadbać o „własne podwórko”. W tym o własne zdrowie. Więc w momencie, kiedy widzi zachowania, które można oceniać z boku jako w dużej mierze „siłowe” i w dużej mierze chaotyczne – trudno o inne zachowania, jak protest. Reasumując, po serii zdarzeń, które obserwujemy – trudno będzie w przypadku Play w ciągu trzech lat: 2019/2020/2021 – wybudować zakładane 2500 kolejnych, macierzystych stacji, w tym zrezygnować z krajowego roamingu. Mało tego, patrząc zupełnie obiektywnie na to, co owe stacje jakościowo prezentują, przy ilości stacji, porównywalnej do grupy Polkomtel – zapewne nikt nie ma wątpliwości, który z operatorów ma dziś statystycznie lepszy zasięg ? I to mimo budowania przez Play stacji, wyposażonych w komplet pasm, przy względnym monolicie technologii, obecnych na stacjach. Powracając zaś do hasła „5G Ready” – raz jeszcze sugerujemy w kampaniach reklamowych najpierw dogłębną analizę celów, które dzięki kampanii chcemy osiągnąć, następnie ewentualnych skutków, wynikających z treści przekazu, aby na końcu podjąć decyzję o materializacji kampanii. Nie sposób nie dostrzec, że w dużej mierze po ocenie jakości usług, w tym dostępności obszarowej do internetu na własnym zasięgu – klienci ocenili operatora negatywnie już drugi kwartał z rzędu. Bowiem II kwartał 2019 r., to już drugi okres, w którym Play stracił więcej klientów, aniżeli zyskał. W tych okolicznościach tym bardziej warto spojrzeć na utrzymywany wizerunek, jakość ofert oraz właśnie rozwój sieci własnej i przyczyn tego, że „coś” spowodowało spadek tempa realizowanych inwestycji i klienci to widzą. Wedle naszej oceny, to „coś” rozpoczęło się od hasła „5G Ready”, choć operator robi, co może, aby się do tego nie przyznać
źródło: informacja własna