Plus od Jeleniej Góry po Wąwóz Myśliborski

Okolice Jeleniej Góry kojarzone są zwykle z Karkonoszami, Karpaczem i Szklarską Porębą. Tymczasem, nie mniej ciekawe miejsca o charakterze turystycznym możemy odwiedzić na północ od tego miasta. Mowa o Pogórzu Kaczawskim oraz Górach Kaczawskich, gdzie historia pozostawiła ślad po obecności wulkanów. I tak, w sąsiedztwie miasta Świerzawa odnajdziemy Organy Wielisławskie, specyficzny układ skalny, ze ścieżką wzdłuż przepływającego potoku i szlakiem turystycznym, który pozwoli nam poznać charakter tworzących się układów przyrodniczych przez długie lata, które trudno ogarnąć ludzkim pojęciem “czas”. W okolicy miasta Wojcieszów ujrzymy z kolei wapienne układy, również jako pozostałość po nieczynnym wulkanie, podobne doświadczenia zbierzemy przy odwiedzeniu szczytu Ostrzycy Proboszczowickiej z której będziemy podziwiać przy dobrej widoczności dalekie horyzonty pagórków, dolin, ale również Karkonoszy i Gór Kaczawskich, zaś w Myśliborzu, który odwiedziliśmy tym razem – szlak poprowadzi nas drogą Wąwozu Myśliborskiego, gdzie oprócz zawiłych ścieżek pośród skalnych układów tu i ówdzie będziemy podziwiać specyficzny świat roślin i zwierząt, bo to przecież część parku krajobrazowego. Drogę od Jeleniej Góry do Myśliborza przebyliśmy przez Górę Kapellę w Dziwiszowie, na którą turystów zapraszamy wieczorem, bo wtedy widoki z niej są najpiękniejsze, dalej pojechaliśmy w kierunku miasta Świerzawa, aby przed miasteczkiem skręcić w kierunku miasta Jawor, przez miejscowości: Muchów i Myślinów. W Muchowie są stacje: Orange i Play, natomiast w Myślinowie – minęliśmy stację Plusa na maszcie własnym. Ponieważ deficyty sygnału obu wiodących grup: Cyfrowego Polsatu i Networks! wiążą się z niedoborem stacji oraz terenem o skomplikowanej topografii – sugerujemy Plusowi dowieszenie się do masztu Orange lub Play w Muchowie, natomiast podmiotom z grupy Networks! – dowieszenie się do masztu Plusa w Myślinowie. Analizując plik logu z trasy, który dołączamy – na pierwszy rzut oka widzimy obsługę terminala przez długie kilometry przez stację Plusa na własnym maszcie w miejscowości Dziwiszów (BT33453). W maksymalnej pozycji odległościowej dystans między stacją bazową a terminalem wynosi aż 19 kilometrów. Przez sporą odległość terminal otrzymuje również sygnał ze stacji BT33991 Komarno. Oba, wymienione obiekty nadawcze są dziś, ze względu na deficyt ilościowy stacji kluczowe dla obsługi obszarów na Pogórzu Kaczawskim i w Górach Kaczawskich. Z tego też powodu, do momentu wybudowania kolejnych stacji, które powinny powstać bez zbędnej zwłoki – dwie, o których mowa warto byłoby uzupełnić do czterech sektorów oraz doposażyć radiowo, ponieważ ze względu na duży ruch, który muszą obsłużyć – ich wydajność bywa bardzo losowa. Dodajmy tylko, że sam obszar Wąwozu Myśliborskiego najlepiej pokrywa sygnałem sieci Plus (ze stacji Myślinów), choć bywają spore odcinki zupełnie bez zasięgu. Konkurenci podczas spaceru wąwozem praktycznie nie istnieją. Sporo gorzej sytuacja wygląda w samym Myśliborzu. Na zewnątrz sygnał sieci każdego z operatorów raz się pojawia, a raz zanika, natomiast w restauracji “Kaskada”, w której raczyliśmy się posiłkiem – stabilnie nie wykonamy nawet połączenia głosowego. Ponieważ to teren turystyczny, a na szczycie ponad Myśliborzem widać maszt transmisyjny – warto rozważyć wybudowanie stacji. Może właśnie na tym obiekcie