Grupa Cyfrowy Polsat podsumowuje I kwartał – pomoc w walce z koronawirusem, start komercyjnej sieci 5G i zakup Grupy Interia. Grupa Cyfrowy Polsat, mimo wprowadzonego w kraju stanu epidemii, bardzo dobrze rozpoczęła 2020 r., sprawnie dostosowała działalność operacyjną spółek do panującej sytuacji epidemiologicznej oraz zaangażowała się w pomoc służbie zdrowia i Polakom. W ramach strategicznych inwestycji podpisała przedwstępną umowę zakupu Grupy Interia oraz uruchomiła pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce. Inwestycje te były możliwe dzięki korzystnemu refinansowaniu długu bankowego, które zakończyło wieloetapowy proces restrukturyzacji zadłużenia, przeprowadzony z myślą o dalszym rozwoju Grupy. Był to także bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych – przychody Grupy wyniosły 2,85 mld zł, EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto osiągnął poziom 184 mln zł.
Wsparcie służby zdrowia i Polaków w walce z koronawirusem
Grupa Polsat odpowiedzialna za zapewnianie milionom Polaków codziennej łączności i rozrywki stanęła podczas epidemii przed nowym wyzwaniem – dostarczania niezawodnych środków i narzędzi do masowej zdalnej pracy, edukacji czy prowadzenia firmy. Dzięki sprawnie działającej infrastrukturze swojej sieci i zastosowaniu w jej budowie nowoczesnych technologii była przygotowana na większy ruch użytkowników oraz nowy tryb życia i pracy klientów. Bardzo sprawnie podjęła szereg działań mających na celu zminimalizowanie ryzyka dla klientów i pracowników oraz zagwarantowanie ciągłości działania, tak aby zapewniać klientom pełną funkcjonalność i jakość działania sieci oraz usług. – Wraz z ogłoszeniem stanu epidemicznego niezwłocznie podjęliśmy wiele istotnych dla naszych pracowników, klientów i całego społeczeństwa decyzji. W trosce o zdrowie naszych pracowników w bardzo krótkim czasie przestawiliśmy się na nowe, zdalne sposoby pracy i bez opóźnień realizujemy zaplanowane projekty. Wszystkim klientom zaproponowaliśmy bezpłatne bonusy ofertowe w postaci dodatkowych kanałów czy pakietów danych. Jako polska firma ciesząca się dobrą kondycją od początku epidemii aktywnie angażujemy się również w pomoc w walce z koronawirusem – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus. – Za ponad 16 milionów złotych razem z naszym głównym udziałowcem Zygmuntem Solorzem kupiliśmy i przekazaliśmy Ministerstwu Zdrowia i Polakom 200 tysięcy testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną. Na pomoc służbie zdrowia wraz z Fundacją Polsat i firmami biorącymi udział w naszym specjalnym bloku reklamowym przeznaczyliśmy wiele milionów złotych, a dzieciom z domów dziecka i rodzin zastępczych przekazaliśmy 2200 tabletów do nauki zdalnej – dodaje Mirosław Błaszczyk. Grupa Polsat zaproponowała szereg udogodnień ofertowych swoim klientom – czy to telewizyjnym, wprowadzając szerokie otwarte okno z 33 kanałami, czy usług telekomunikacyjnych – udostępniając bezpłatny dodatkowy pakiet GB czy 30 kanałów telewizyjnych w specjalnym pakiecie IPLI dla klientów sieci Plus. Natomiast Polsat News i portal Polsatnews.pl pełnią teraz szczególną rolę informacyjną i edukacyjną. – A tych projektów było o wiele więcej. Cieszę się ze wszystkiego, co udało nam się zrealizować w tak krótkim czasie, w czym ogromny udział mieli pracownicy naszej Grupy – zaangażowani, pełni pomysłów, zdeterminowani, żeby nieść dobro. Jestem dumny, że w tak trudnym czasie potrafimy być także dla innych – podsumowuje Mirosław Błaszczyk.
Strategiczna inwestycja – nabycie Grupy Interia
Dwa tygodnie temu Telewizja Polsat zawarła przedwstępną umowę zakupu Grupy Interia. Jest to strategiczna decyzja dla rozwoju Grupy Polsat, która przyczyni się do zajęcia przez nią istotnej pozycji w Internecie. – Grupa Interia jest wiodącym graczem w segmencie internetowym. Widzimy ogromną skalę możliwości i synergii, jakie stwarza dla nas ta inwestycja. Liczymy na dynamiczny rozwój Interii i planujemy podwoić jej wynik EBITDA w okresie średnioterminowym – uzasadnia Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Grupa Interia znajduje się w pierwszej trójce wiodących grup w branży medialno-technologicznej. Portal Interia.pl, to jeden z największych portali horyzontalnych z systemem poczty elektronicznej i wiadomościami, vortale tematyczne oraz aplikacje i narzędzia mobilne generujące dochody z bardzo wielu różnych źródeł. Dla Grupy Polsat ta inwestycja to istotne wzmocnienie pozycji na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online oraz dodatkowy kanał dystrybucji oraz monetyzacji treści produkowanych już obecnie na potrzeby kanałów telewizyjnych. Interia docelowo będzie również głównym polem działań marketingowych licznych marek Grupy Polsat w Internecie. Natomiast Polsat Media wesprze sprzedaż powierzchni reklamowych Interii. Finalizacja transakcji uwarunkowana jest uzyskaniem zgody Prezesa UOKiK. – Za rozsądną cenę kupujemy dobrze prowadzony biznes, z kompetentnym zespołem i o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. To także dla nas istotne wzmocnienie na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online, a jednocześnie doskonały kanał komunikacji z naszymi obecnymi i przyszłymi klientami – dodaje Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat.
Pierwsza w Polsce komercyjna sieć 5G
Kolejnymważnymi długo wyczekiwanym przez wszystkich wydarzeniem jest uruchomienie pierwszej w Polsce sieci 5G na częstotliwości 2,6 GHz TDD. Sieć 100 nadajników od kilku dni działana obszarze 7 polskich miast: Warszawy, Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Szczecina i Wrocławia. Drugim etapem rozwoju 5G Plusa w Polsce będzie objęcie zasięgiem 5G całej Warszawy oraz okolicznych miejscowości, gdzie powstanie ponad 600 kolejnych stacji 5G. W ofercie dostępne są już smartfony i routery 5G obsługujące technologię 5G z wykorzystaniem częstotliwości 2,6 GHz, a kolejne sprzęty czołowych światowych producentów będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w maju i czerwcu. Wykorzystanie pasma 2,6 GHz TDD to pierwszy etap ogólnopolskiego 5G Plusa. 5G w Plusie to jeszcze wyższa szybkość – już do 600 Mb/s, lepsza stabilność połączenia,mniejsze opóźnienia w transmisji danych oraz dużo większa pojemność sieci. Można w niej przesyłać znacznie więcej danych, dużo szybciej i bez zakłóceń. 5G to nowa jakość Internetu i wolność. To możliwość pełnego i swobodnego korzystania w sposób bezprzewodowy ze wszystkiego, co daje Internet w dowolnym miejscu, w jakim się znajdujemy. – To bardzo ważny moment dla naszej Grupy i naszych klientów. Jako lider technologiczny polskiego rynku mediów i telekomunikacji wprowadziliśmy w Polsce pierwszą komercyjną sieć 5G, a nasz kraj dołącza dzięki temu do państw przodujących w europejskim i światowym wyścigu technologicznym. Stajemy się liderem technologii 5G i chcemy być nim w przyszłości – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus. Plus jako pierwszy i jedyny rozpoczął rozwój komercyjnej sieci 5G, wykorzystując częstotliwość 2,6 GHz TDD, która pozwala osiągnąć równowagę pomiędzy szybkością transferu danych (do 600 Mb/s bez agregacji) i zasięgiem (czyli szeroką dostępnością), zachowując oba parametry w bardzo wysokiej jakości. W przyszłości wraz z rozwojem sieci 5G, obecnie wykorzystywane pasmo 2,6 GHz zapewni lepsze pokrycie zasięgowe niż w przypadku wykorzystania jedynie pasma 3,4-3,8 GHz i pozwoli zachować przewagę na kolejnych etapach budowy 5G związaną z możliwością agregacji (łączenia) pasm 5G.
– szczegółowe dane finansowe i operacyjne Grupy Cyfrowy Polsat za I kw. 2020 r.
źródło: Cyfrowy Polsat