Dobre wyniki Orange Polska za 2 kwartał, skuteczne działania kompensujące wpływ pandemii

Dobre wyniki Orange Polska za 2 kwartał, skuteczne działania kompensujące wpływ pandemii. Firma podtrzymuje przewidywania wzrostu EBITDAaL w całym roku. Przychody Orange Polska w drugim kwartale wzrosły o 2,5%, a rentowność operacyjna EBITDAaL o 10% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. To efekt bardzo dobrych wyników komercyjnych z kluczowych usług, a także działań, jakie firma podjęła, by zminimalizować wpływ pandemii na jej biznes. – Pandemia pokazała, jak ważny jest pewny i szybki internet domowy. Na tym polu światłowód nie ma sobie równych, co widać po zainteresowaniu klientów. Mimo lockdownu, od kwietnia do czerwca aż o 44 tys. więcej klientów zdecydowało się na Orange Światłowód, i był to kolejny kwartał z drugim najlepszym wynikiem w historii tej usługi. Osiągnęliśmy też solidne wyniki w segmencie mobilnym, na co między innymi wpłynął niższy wskaźnik odejść klientów. Konwergentne pakiety usług, czyli serce naszej strategii budowania wartości, wciąż cieszą się popularnością – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – To, że mogliśmy wesprzeć naszych klientów i dynamicznie odpowiadać na ogromny wzrost zapotrzebowania na transfer danych jest zasługą inwestycji w nasze sieci i systemy, jakie poczyniliśmy w poprzednich latach, oraz zaangażowania koleżanek i kolegów, którzy niezmiennie opiekowali się naszymi klientami również podczas lockdownu. Ten kryzys pokazał, że fundamenty naszego biznesu są mocne. Miniony kwartał był trudny dla całej gospodarki, tym bardziej cieszymy się, że działania, jakie podjęliśmy, aby ograniczyć negatywny wpływ pandemii, przyniosły rezultaty – dodaje.
Najważniejsze wyniki komercyjne
W drugim kwartale przybyło 44 tysiące użytkowników Orange Światłowodu, w sumie z superszybkiego internetu od Orange o prędkości nawet 1 Gb/s korzysta już 608 tysięcy klientów. Dzięki realizowanym inwestycjom od kwietnia do czerwca sieć światłowodowa dotarła do kolejnych 209 tysięcy mieszkań i domów. W sumie w zasięgu jest już 4,6 mln gospodarstw domowych w całym kraju. O dużym zapotrzebowaniu na szybki domowy internet świadczy fakt, że w drugim kwartale łączna liczba klientów korzystających z szerokopasmowego dostępu w różnych technologiach wzrosła o 22 tysiące, czyli o 2% rok do roku, co było najlepszym wynikiem od 6 kwartałów. Użytkownicy najszybszego, światłowodowego internetu, stanowią już niemal jedną czwartą wszystkich klientów korzystających z łącza szerokopasmowego. W drugim kwartale przybyły 162 tysiące klientów mobilnych usług abonamentowych, w tym 65 tysięcy klientów usług głosowych. Rośnie także liczba rodzin korzystających z pakietów Orange Love – na koniec czerwca było ich już ponad 1,4 mln, czyli 8% więcej niż na koniec 2 kwartału ubiegłego roku. ARPO z usług konwergentnych przekroczyło 105 złotych, co świadczy o tym, że klienci wybierają coraz bogatsze pakiety i są zainteresowani ofertami „więcej za więcej”.
Kluczowe wyniki finansowe
Na wzrost przychodów firmy w drugim kwartale 2020 roku pozytywnie wpłynęły przychody z podstawowych usług telekomunikacyjnych Orange – konwergentnych pakietów oraz usług mobilnych i szybkiego domowego internetu oferowanych poza pakietami. W sumie były one wyższe o 2,3% rok do roku. Na przychody z usług mobilnych jednocześnie niekorzystnie wpłynął spadek przychodów z roamingu, spowodowany pandemią i ograniczeniami dotyczącymi podróży. Kolejny pozytywny czynnik to przychody z usług IT i integratorskich – w ujęciu rocznym wzrosły aż o 46%, na co składają się mocny wzrost organiczny (o 22% rok do roku) oraz wynik BlueSoft (39 mln zł). Rosły także przychody z mobilnych usług hurtowych, a z kolei spadek przychodów ze sprzedaży urządzeń wyniósł zaledwie 13%. Wraz z poluzowaniem obostrzeń klienci stopniowo powracają do salonów, wzrasta też zainteresowanie smartfonami, do czego przyczyniła się wprowadzona w czerwcu atrakcyjna oferta. Wynik EBITDAaL odzwierciedla z jednej strony dobre wyniki z kluczowych usług, a z drugiej skuteczność podjętych przez firmę działań kompensujących negatywny wpływ pandemii. Częścią tych działań jest dalsze obniżanie kosztów pośrednich działalności – te w drugim kwartale spadły aż o 13% rok do roku. Marża bezpośrednia (czyli różnica pomiędzy przychodami a bezpośrednimi kosztami działalności) była niższa, z uwagi na konieczność zawiązania dodatkowych rezerw m.in. na złe długi spowodowane pandemią. Dobre wyniki z kluczowego biznesu nie zdołały ich zrównoważyć. W całym pierwszym półroczu wskaźnik EBITDAaL wzrósł o 8%, co razem z działaniami kompensującymi wpływ pandemii pozwala potwierdzić przewidywania wzrostu EBITDAaL w całym 2020 roku. Niemniej, w związku ze spowolnieniem gospodarczym spowodowanym pandemią, firma będzie nadal uważnie monitorować sytuację i na bieżąco oceniać jej wpływ na biznes.
Pełny raport z wynikami za 2 kwartał oraz całe pierwsze półrocze 2020 roku znajduje się na stronie www.orange-ir.pl

źródło: Orange

Materiał powiązany:
wyniki operacyjne II kwartału 2020 r. całej grupy Orange