Wyniki T-Mobile Polska za 2 kwartał 2020 roku – konsekwentny wzrost mimo trudniejszego otoczenia gospodarczego

Wyniki T-Mobile Polska za 2 kwartał 2020 roku – konsekwentny wzrost mimo trudniejszego otoczenia gospodarczego
W drugim kwartale 2020 roku T-Mobile Polska odnotował:
– całkowite przychody 1,6 mld zł – wzrost o 3,4% w porównaniu do drugiego kwartału 2019, osiągnięty nawet przy niekorzystanych trendach rynkowych i ograniczeniu działalności sklepów w kwietniu,
– wzrost EBITDA AL o 1,9% r/r do 435 mln zł,
– wzrost przychodów z usług o 6,3% (kontynuacja trendów z poprzednich dwóch kwartałów),
– wzrost bazy klientów kontraktowych o 186 tys. r/r,
– poprawę wszystkich kluczowych czynników operacyjnych i finansowych zarówno w segmencie prywatnym, jak i biznesowym,
– uruchomienie 5G pod koniec kwartału,
– stałą realizację projektów mających na celu zapewnienie klientom najwyższej jakości obsługi.
Po osiągnięciu wzrostów w całym roku 2019 i pierwszym kwartale 2020 roku T-Mobile Polska utrzymał pozytywny trend nawet w obliczu ogólnego spowolnienia gospodarczego i ograniczenia działalności sklepów zlokalizowanych w galeriach handlowych, spowodowanego pandemią COVID-19. W tych okolicznościach firmie udało się z powodzeniem wypracować nowy model pracy i interakcji z klientami. W rezultacie T-Mobile Polska nie tylko zwiększył bazę klientów o 1,4%, ale nawet przekroczył wyniki drugiego kwartału ubiegłego roku, osiągając przychody na poziomie 1,6 mld zł, o 3,4% większe, przy wzroście bazy kontraktowej o 2,5%. W drugim kwartale wskaźnik rezygnacji z kontraktów spadł do poziomu 0,6% – najniższego w historii firmy. W czasie pandemii znacząco wzrosła rola usług telekomunikacyjnych w pracy, edukacji i codziennym życiu naszych klientów. Bardziej niż kiedykolwiek potrzebowali oni niezawodności ufając, że będziemy nieprzerwanie dostarczać rozwiązania najwyżej jakości. Nie mogliśmy zawieść pokładanego w nas zaufania. Jestem dumny, że T-Mobile, dzięki wysiłkowi wszystkich pracowników, sprostał temu zadaniu – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska. Po zakończeniu lockdownu wprowadziliśmy nowy model pracy, oparty na bezpieczeństwie i elastyczności, który doskonale się sprawdził. Dzięki temu utrzymaliśmy wzrostowe trendy w obszarze przychodów z usług, osiągając zadowalające wyniki w perspektywie całego kwartału. Pomimo utrudnień w sprzedaży i poniesienia znacznych kosztów w celu zagwarantowania niezbędnego poziomu bezpieczeństwa pracownikom i klientom oraz zmian w infrastrukturze w celu zapewnienia pracownikom możliwości pracy zdalnej, spółka osiągnęła kolejny wzrost EBITDA. EBITDA AL utrzymała pozytywny trend z pierwszego kwartału b.r. i osiągnęła 435 mln zł, rosnąc o 1,9% rok do roku. Osiągając ten wynik, firma udowodniła, że jej strategia sprawdza się nawet w trudniejszych warunkach.

Podczas najbardziej intensywnej fazy pandemii T-Mobile wprowadził szereg działań proklienckich i z zakresu odpowiedzialności korporacyjnej. Operator oferował między innymi swoim klientom bezpłatne pakiety danych, aby mogli być na bieżąco i pozostawać w kontakcie z bliskimi w czasie izolacji, zapewniał im bezpłatne pakiety serwisów streamingowych, a także udostępnił rozwiązania konferencyjne i oprogramowanie biznesowe. T-Mobile przyłączył się również do oficjalnych działań pomocowych, oferując nielimitowany dostęp do platform edukacyjnych i dostarczając szkołom oprogramowanie niezbędne do zdalnej edukacji. Wydarzenia z kwietnia i maja sprawiły, że utrzymanie stałego wzrostu EBITDA z poprzednich kwartałów stało się wyzwaniem. Na szczęście nasza szybka i płynna transformacja do nowego modelu pracy pozwoliła utrzymać tempo i zminimalizować wpływ negatywnych trendów rynkowych w okresie lockdownu. Po „odmrożeniu” polskiej gospodarki z powodzeniem odzyskaliśmy dynamikę handlową i zniwelowaliśmy lukę, dzięki czemu utrzymaliśmy nasze długoterminowe założenia wzrostu – powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu ds. Finansowych T‑Mobile Polska.


Z duchem czasu i blisko klienta
Działania T-Mobile w obszarze rynku klientów indywidualnych skupiały się na bieżącym odpowiadaniu na potrzeby użytkowników w okresie nowej, epidemicznej rzeczywistości. Zwiększone zapotrzebowanie na dostęp do internetu ze względu na zintensyfikowaną pracę i naukę zdalną znalazło odzwierciedlanie zarówno w bezpłatnych bonusach z internetem mobilnym oferowanych cotygodniowo w ramach akcji Happy Fridays, działaniach dodatkowych, jak i nowych ofertach operatora. I tak, tylko w drugim kwartale 2020 r. klienci T-Mobile skorzystali z darmowych prezentów od T-Mobile blisko 3,5 mln razy, aktywując pakiety składające się łącznie z ponad 23,3 mln bezpłatnych gigabajtów. W skali pierwszego półrocza to aż ponad 6,1 mln aktywacji w ramach Happy Fridays i blisko 44 mln bezpłatnych gigabajtów. Operator podjął również decyzję, dzięki której dostęp do narzędzi umożliwiających zdalne nauczanie dla szkół, korzystanie z platform e-learningowych uczelni wyższych oraz z aplikacji „Kwarantanna Domowa” nie zużywały pakietów danych klientów T-Mobile. Z początkiem kwietnia T-Mobile wdrożył także ofertę szybkiego internetu domowego i światłowodu za złotówkę miesięcznie przez dwa miesiące. Zainteresowaniem klientów cieszył się w szczególności światłowód, którego sprzedaż stabilnie rośnie z kwartału na kwartał. Ma to m.in. związek z faktem rozszerzenia zasięgu światłowodu T-Mobile na 3,4 mln gospodarstw domowych dzięki rozpoczęciu sprzedaży usług na obszarze POPC2 operatorów Inea i Nexera. W maju T-Mobile udostępnił klientom opcje „Super Deal” w ramach których mogli m.in. przez pół roku płacić o połowę niższe opłaty abonamentowe czy korzystać z bezpłatnego dostępu do platformy Netflix. W czerwcu prowadził nowe taryfy dla klientów abonamentowych: pojawiły się m.in. opcje z internetem bez limitu gigabajtów, a rabaty dla rodzin i duetów stały się jeszcze korzystniejsze. Pod koniec drugiego kwartału 2020 r. T-Mobile odświeżył Heyah, która w zadebiutowała na rynku po raz drugi, tym razem jako Heyah 01 w wersji subskrypcyjnej. Nowa oferta zerojedynkowa to ukłon w stronę klientów, którzy oczekują prostych, nowoczesnych oraz konkurencyjnych usług. Marka nie tylko zyskała nowy, cyfrowy wizerunek, ale przede wszystkim wyróżnia się niebanalną, zerojedynkową konstrukcją oferty, w której klient płaci za usługi co drugi miesiąc. Z Heyah 01 klienci otrzymują nielimitowane rozmowy na numery komórkowe i stacjonarne w kraju, nielimitowane SMS-y i MMS-y oraz pakiet 20 GB danych na 30 dni w cenie 39 zł raz na dwa miesiące. W czerwcu T-Mobile ogłosił dostępność sieci 5G dla klientów korzystających z najnowszych taryf. Do korzystania z zasięgu 5G nie są wymagane żadne dodatkowe opłaty ani pakiety, a sygnał sieci piątej generacji został udostępniony 6 milionom mieszkańców 46 miast.
Wzrost we wszystkich segmentach rynku biznesowego
T-Mobile osiągnął wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach rynku biznesowego. Rosnące zapotrzebowanie na pracę zdalną i rozwiązania cyfrowe spowodowały wzrost popytu na produkty z obszaru łączności i pracy zdalnej. T-Mobile przyłączył się do działań pomocowych w tym obszarze, zapewniając firmom bezpłatne licencje na oprogramowanie biurowe i rozwiązania telekonferencyjne. W segmencie korporacyjnym w II kwartale T-Mobile Polska odnotował wzrost przychodów zarówno z usług łączności mobilnej, jak i stacjonarnych. Na to drugie znaczący pozytywny wpływ miało poszerzenie zasięgu własnej sieci światłowodowej T-Mobile. Pomimo trudnego otoczenia polskie firmy kontynuowały projekty z zakresu transformacji cyfrowej. Trend ten przybrał wręcz na sile, jako że wiele przedsiębiorstw skierowało swoją uwagę w kierunku rozwiązań cyfrowych, poszukując nowych modeli biznesowych w obliczu zmieniającej się sytuacji rynkowej. Eksperci T-Mobile wspierali klientów w takich przedsięwzięciach, dostarczając inteligentne rozwiązania umożliwiające optymalizację kosztów i zwiększające elastyczność. Wszystko to zaowocowało znacznym wzrostem przychodów T-Mobile i T-Systems z produktów ICT. W analizowanym okresie spółka konsekwentnie rozwijała swoje możliwości w tym obszarze, kontynuując proces inwestycyjny w nowe data center zlokalizowane w Warszawie. W II kwartale 2020 r. W segmencie małych i średnich firm wprowadzono 5G do ofert MagentaBIZNES, przy jednoczesnym odświeżeniu planów taryfowych. W analizowanym okresie penetracja bazy B2B planami MagentaBIZNES znacznie wzrosła. Jednocześnie współczynnik churn spadł do nowego rekordowo niskiego poziomu. Położenie przez operatora silnego nacisku na rozwój cyfrowych kanałów sprzedaży w tym segmencie przyniosło efekty w okresie lockdownu – wielkość sprzedaży online w drugim kwartale rok do roku wzrosła dwukrotnie. T-Mobile poszerzył również zasięg swojej oferty światłowodowej w oparciu o sieci partnerów infrastrukturalnych. W efekcie spółka odnotowała wzrost zarówno przychodów, jak i liczby klientów także w sektorze małych i średnich firm.
Rozwój sieci: 5G, większa prędkość, wyższa jakość
W drugim kwartale bieżącego roku T-Mobile zakończył dwa ważne projekty w obszarze sieci radiowej. Pierwszy z nich to zapoczątkowana w maju 2018 roku zmiana modelu wykorzystywania posiadanych częstotliwości, w ramach której zakończone zostało współdzielenie zasobów 1800MHz Orange. W efekcie tego projektu całość tego pasma wykorzystywane jest przez klientów T-Mobile, powiększając pojemność sieci LTE i poprawiając średnie prędkości przesyłania danych. Także w drugim kwartale na 1600 stacjach bazowych udostępniona została klientom T-Mobile technologia 5G z wykorzystaniem 10MHz pasma z zakresu 2100MHz. Niezależnie od prowadzonych projektów T-Mobile nadal rozbudowuje i modernizuje sieć radiową. Do 9660 wzrosła liczba stacji obsługujących agregację pasma z czego blisko 3500 stacji obsługuje agregację 4 pasm a 4000 agregację 3 pasm częstotliwości. Realizowane przez T-Mobile inwestycje przekładają się na najwyższą jakość usług świadczonych dla klientów. W raporcie aplikacji RFBENCHMARK T-Mobile przez przeważającą część roku dzierżył palmę pierwszeństwa w zakresie szybkości przesyłania danych. W aplikacji Speedtest w każdym z miesięcy drugiego kwartału T‑Mobile uzyskał najlepsze wyniki szybkości przesyłania danych niezależnie od technologii, jak i w samej sieci LTE. Również w drugim kwartale tego roku T-Mobile otrzymał certyfikat „Best in test” dla najlepszej sieci mobilnej w Polsce. Certyfikat ten trafił do T-Mobile po raz piąty z rzędu.
Odpowiedzialny biznes w czasach COVID-19
Drugi kwartał 2020 r. w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu upłynął T-Mobile pod znakiem wsparcia różnych grup społecznych w czasie pandemii. Firma została partnerem Medycznego Zespołu Ratunkowego PCPM, działającego przy Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej oraz dołączyła do akcji Fundacji Legii #GOTOWIDOPOMOCY. Operator uruchomił również dwie bezpłatne infolinie: dla pracowników służby zdrowia ze wsparciem psychologicznym (inicjatywa przygotowana z organizacją Dawka Wsparcia) oraz Telefon Pogadania dla seniorów (realizacja z Fundacją Otwarte Idee). Dodatkowo firma wsparła kilkanaście placówek medycznych, przekazując telefony oraz tablety wraz z kartami SIM, a przy użyciu drukarek 3D przygotowywała zestawy do montażu przyłbic ochronnych dla personelu medycznego. Jednocześnie T-Mobile kontynuował dotychczasową strategię społecznej odpowiedzialności biznesu, modyfikując część działań na aktywacje online. Przykładem takiego podejścia są inicjatywy realizowane w ramach kampanii WE CARE, takie jak stworzenie ekologicznego e-przewodnika dla pracowników czy seria webinarów i warsztatów z ekspertami zewnętrznymi na tematy związane z ochroną środowiska, zero waste czy odpowiedzialną konsumpcją. Działania firmy w zakresie CR zostały w tym okresie docenione w dwóch prestiżowych konkursach branżowych. Firma otrzymała najwyższe, złote, wyróżnienie w konkursie Listki CSR organizowanym przez tygodnik „Polityka” oraz tytuł „Debiutanta Roku” w Rankingu Odpowiedzialnych Firm przygotowywanym przez Dziennik Gazetę Prawną wspólnie z Deloitte, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Akademią Leona Koźmińskiego.

źródło: T-Mobile