Apple Muzeum Polska w Fabryce Norblina

Apple Muzeum Polska w Fabryce Norblina. 1500 eksponatów związanych z historią rozwoju i ewolucji produktów Apple – najbardziej rozpoznawalnej marki technologicznej na świecie – pojawi się w kreatywnym oraz interaktywnym Apple Muzeum Polska w zrewitalizowanym kompleksie Fabryki Norblina. Na powierzchni 320 mkw. znajdzie się najbardziej kompletna i największa na świecie kolekcja prezentująca komputery, laptopy, akcesoria, telefony, software, peryferia, multimedialne nośniki z unikalnymi materiałami Apple, plakaty oraz pamiątkowe gadżety. Otwarcie wystawy planowane jest jesienią tego roku. Muzeum funkcjonowało dotychczas w tymczasowej siedzibie w Piasecznie. Jednak ze względu na skalę kolekcji jego właściciel szukał lokalizacji do zaprezentowania nowej ekspozycji, w której zwiedzający prowadzony będzie przez oś czasu poznając umieszczone chronologicznie wszystkie produkty i etapy rozwoju firmy Apple. – Wybór naszej nowej lokalizacji był nieprzypadkowy. Fabryka Norblina jawi się jako najbardziej elektryzujące centrum lifestyle’owe w tej części Europy. To miejsce o wręcz magicznym potencjale kulturalnym i społecznym. Miejsce, w którym unosi się duch niezwykłej historii polskiego przemysłu, obudowany w unikatową architekturę modernistyczno – klasycystyczną. Fabryka Norblina jest kwintesencją mieszanki jutra wynikającego z wczoraj. Jest dokładnie taka jak marka Apple – komentuje Jacek Łupina, właściciel Apple Muzeum Polska. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Capital Park ponieważ wyjątkowe podejście całego zespołu firmy pozwala nam mieć przekonanie, że mamy do czynienia z organizacją, w której ważne jest zrozumienie, wrażliwość na potrzeby najemcy oraz umiejętność dostrzegania potencjału w nieoczywistych kontekstach  – dodaje. Za  produkcję i komercjalizację wystawy odpowiada spółka Japko. – Razem ze wspólnikami uznaliśmy, że naszym obowiązkiem jest pokazać te unikatowe zbiory jak najszerszej publiczności. Chcemy, aby wystawa wpisywała się we współczesną myśl wystawienniczą, żeby pokazywała rozwój myśli w technologii, by można było zauważyć jakiego postępu doświadczyliśmy jako ludzkość. Chcemy pokazywać źródła i kierunki cywilizacji ale przede wszystkim pragniemy pokazać zwiedzającym prawdziwe jądro technologicznej popkultury. Stworzymy multimedialną przestrzeń ekspozycyjną nie tylko do oglądania, ale także do jej doświadczania – mówi Krzysztof Grochowski, Prezes Zarządu Japko Sp. z o.o. Eksponaty i zbudowana wokół nich interaktywna narracja będą zachęcały widza do aktywności, ale jednocześnie będą czekały na jego ruch. Dzięki sieci czujników ekspozycja będzie podpowiadała mu kolejne obiekty zainteresowania. Przekaz informacji z wykorzystaniem technik komunikacji audiowizualnej, kodów graficznych, nowoczesnego designu, a przede wszystkim interakcji sprawi, że oglądający coraz chętniej będzie się zagłębiał w kolejne sceny i czasoprzestrzenie zbudowane wokół zbiorów marki Apple. Każde z urządzeń będzie pokazane w niezwyczajny sposób, w wykreowanej, skondensowanej przestrzeni audiowizualnej. Zastosowanie scenografii, gry świateł, animacji, dźwięku, mappingu oraz infografik da widzowi możliwość obcowania z przedmiotem w unikatowym otoczeniu, pełnym kontekstów społecznych i kulturowych oraz łatwych w odbiorze informacji technicznych. Perłą wystawy jest działająca, wierna replika pierwszego komputera Apple-1, która została wykonana przez właściciela muzeum z pomocą sponsorów i grupy wolontariuszy. Posiada ona autentyczny podpis współzałożyciela Apple – Steve’a Wozniaka – złożony na płycie komputera oraz instrukcji. To od niego zwiedzający rozpoczną swoją podróż przez muzeum. Wśród eksponatów znajdą się także modele znane ze swojej ciekawej historii, jaką odcisnęły w technologicznym wyścigu i postępie. Goście muzeum poznają ponadto urządzenia owiane złą sławą porażki oraz prototypy, nie wprowadzone do masowej produkcji. Zdecydowana większość z nich jest sprawna lub jest przywracana do działania, a odwiedzający będą mogli ich dotykać, testować i doświadczać pod okiem kustosza. – Szykuje się nie lada gratka dla miłośników marki Apple oraz fanów technologii. Kolorowe jabłko stało się najbardziej rozpoznawalnym symbolem popkultury, a rewolucyjne sprzęty firmy na zawsze odmieniły szeroko rozumianą kulturę wizualną oraz design produktów elektronicznych. Cieszymy się ogromnie, że obok Muzeum Fabryki Norblina, które opowie historię tego miejsca i dawnego przemysłu platerniczego pojawi się druga wystawa, która zaserwuje nam w przystępnej formie współczesną myśl technologiczną, a także charakterystyczny design i całą filozofię, z której Apple jest znany.

Apple Muzeum Polska będzie bez wątpienia miejscem wyjątkowym i wzbogaci ofertę kulturalną i rozrywkową Fabryki Norblina – mówi Kinga Nowakowska, członek zarządu i dyrektor operacyjna w Grupie Capital Park. Rewitalizacja Fabryki Norblina, zlokalizowanej w samym sercu warszawskiej Woli, dobiega końca i już we wrześniu br. zostanie udostępniona dla odwiedzających. Na ponad 65 tys. mkw. powierzchni 41 tys. mkw. zajmą nowoczesne powierzchnie biurowe klasy A+, a pozostałe 24 tys. mkw. wypełnią koncepty rozrywkowe, kulturalne, gastronomiczne, usługowe czy handlowe. Do najemców zrewitalizowanego kompleksu należeć będą m.in. BioBazar (1,8 tys. mkw.) – pierwszy w Polsce targ oferujący wyłącznie ekologiczne produkty oraz podzielony na różne strefy tematyczne foodhall z 26 autorskimi konceptami gastronomicznymi (3,2 tys. mkw.). Funkcjonować też będą restauracje i bary, jak Blue Cactus Restaurant&Bar, Soul Food czy Piano Bar z muzyką na żywo. W części biurowej kompleksu swoje siedziby będą mieć m.in. Allegro.pl (16,2 tys. mkw.), Globalne Centrum Usług Biznesowych Japan Tobacco International (8,5 tys. mkw.) czy ISS World Service (4 tys. mkw.). Zrewitalizowana Fabryka stanie się także miejscem kultury. Pojawi się tam m.in. KinoGram – butikowe kino z siedmioma salami dla łącznie 620 osób (3,3 tys. mkw.), którego partnerem merytorycznym będzie Gildia Reżyserów Polskich. Blisko 800 mkw. powierzchni zajmie pierwsza w Polsce w pełni interaktywna i cyfrowa galeria sztuki – ART BOX Experience. Inwestorem i pomysłodawcą rewitalizacji Fabryki Norblina jest Grupa Capital Park. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PRC Architekci. Głównym wykonawcą jest firma Warbud SA, z którą współpracują m.in. Soletanche Polska, Maat4 i TKT Engineering. Za działania związane z konserwacją zabytków odpowiada firma Monument Service.

Grupa Capital Park jest doświadczoną firmą deweloperską i inwestycyjną na rynku nieruchomości w Polsce, od grudnia 2013 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Grupa stworzyła wysokiej jakości portfel nieruchomości składający się z nowoczesnej powierzchni biurowej i handlowej klasy A, obejmujący takie aktywa jak Royal Wilanów oraz jest w trakcie rewitalizacji flagowego projektu wielofunkcyjnego w centrum Warszawy – Fabryki Norblina. Grupa zarządza portfelem nieruchomości o łącznej powierzchni 213 tys. m kw. i wartości rynkowej 1,8 mld PLN, z czego 79% stanowią nieruchomości zlokalizowane w Warszawie – najbardziej perspektywicznym rynku nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Capital Park Group is a recognized public real estate investment company with extensive experience on the Polish market listed on the Warsaw Stock Exchange since December 2013. The Group has built a prime quality real estate  portfolio  consisting  of  modern class  A  office  and  retail  assets,  including  Royal Wilanów, and is currently developing a flagship revitalisation project – Norblin Factory in central Warsaw. The Group manages a portfolio of properties with a total area of 213,000 sqm and a market value of PLN 1,8 bn, of which 79% are properties located in Warsaw – the most promising commercial real estate market in Central and Eastern Europe.

źródło: Fabryka Norblina