Głos młodych: Nie chcemy planety w kiepskiej kondycji. Poznaliśmy półfinalistów programu Solve for Tomorrow. 138 zgłoszeń, 459 uczniów i 41 studentów oraz 126 nauczycieli z całej Polski – tak w skrócie prezentują się statystyki podsumowujące rekrutację do pierwszej edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow. Jury wyłoniło 25 zespołów, które będą pracować nad swoimi pomysłami z zakresu zdrowia, klimatu i bezpieczeństwa. Solve for Tomorrow to nowy program edukacyjny Samsung, w ramach którego młodzi ludzie mogą mierzyć się z wyzwaniami współczesnego świata. Do programu mogli zgłaszać się uczniowie ze szkół ponadpodstawowych wraz z nauczycielami oraz studenci I i II roku studiów pierwszego stopnia. W pierwszym etapie uczestnicy i uczestniczki wybierali wyzwanie, nad którym chcą pracować przez najbliższe miesiące. Nadesłane zgłoszenia pokazały, jak ważne dla młodych ludzi jest dbanie o kondycję psychiczną swojego pokolenia, wspieranie słabszych oraz ochrona środowiska w miejscu zamieszkania. Spośród wypełnionych aplikacji 60 dotyczyło zagadnień związanych ze zdrowiem, 45 – z klimatem, a 33 – z bezpieczeństwem. Województwa, które mogą pochwalić się najwyższą liczbą zgłoszonych pomysłów to: mazowieckie (24), śląskie (23) i wielkopolskie (19). – Jesteśmy młodymi ludźmi, którzy chcieliby mieć wpływ na otaczający nas świat. Chcielibyśmy sprawić, aby żyło nam się lepiej, przyjemniej i łatwiej a widzimy, że wchodząc w dorosłe życie, dostajemy planetę w kiepskiej kondycji. Dlatego idea programu Solve for Tomorrow bardzo nam się spodobała i chcielibyśmy wziąć w nim udział. Czujemy się obywatelami i chętnie uczestniczymy w różnych formach wolontariatu, działamy w młodzieżowych radach dzielnicy. Wierzymy, że mamy siłę i moc sprawczą, żeby zmienić świat na lepszy – skomentowali uczestnicy programu Solve for Tomorrow. Jury wyłoniło 25 zespołów, które przejdą do następnego etapu. Pomysły oceniali: Piotr Stelmachów, Vice President i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska pełniący funkcję przewodniczącego jury, Maria Andrzejewska – dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa, prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego) oraz Zuzanna Polak – kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK.
Do półfinału zakwalifikowali się:
– 5 zespołów zajmujących się tematyką bezpieczeństwa, reprezentujących: I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim, I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie, Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, Salezjański Zespół Szkół Publicznych “Don Bosko” w Świętochłowicach i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
– 12 zespołów, które wybrały zagadnienia związane z klimatem i reprezentują następujące placówki: Liceum Ogólnokształcące nr V im. Generała Jakuba Jasińkiego we Wrocławiu, II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Opocznie, Akademia High School w Warszawie, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. ks. J. Popiełuszki w Warszawie, Zespół Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie, I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Jarosławiu, III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Rybniku, Publiczne Liceum Ogólnokształcące im. Romka Strzałkowskiego w Poznaniu, Zespół Szkół Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich we Wronkach i I Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Omieczynskiego w Gryfinie.
– 8 zespołów, które wysłały swoje zgłoszenia związane z obszarem zdrowia i reprezentują: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie, Zespół Szkół Gastronomicznych w Łodzi, XXXIII Dwujęzyczne LO im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, Liceum Mundurowe Spartakus w Kwidzynie, Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie, VIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej – Curie w Katowicach i Zespół Szkół nr 2 w Rudzie Śląskiej.
Szczegóły:
– https://solvefortomorrow.pl/
Praca z myśleniem projektowym
Zespoły, które przeszły do kolejnego etapu, otrzymają wsparcie w postaci mentoringu od ambasadorów programu Solve for Tomorrow. To grono wybitnych ekspertek i ekspertów, specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy niezbędnej do realizacji projektów. Uczestniczki i uczestnicy wezmą udział także w warsztatach z metody pracy projektowej Design Thinking. W ramach ścieżki szkoleniowej odbędą się także sesje z wolontariuszami z firmy Samsung. Tak przygotowane zespoły zaczynają pracę nad swoim wyzwaniem. Kierując się kolejnymi etapami myślenia projektowego, będą testować i opracowywać pomysł na rozwiązanie wybranego przez siebie problemu. Następnie spośród przesłanych w formie wideo sprawozdań efektów działań zostają wybrane projekty, które przejdą do fazy finałowej. Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Centrum GovTech Polska oraz NASK. Partnerami projektu są Centrum Nauki Kopernik, UNEP/GRID-Warszawa, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Zwolnieni z Teorii. Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem „Together for Tomorrow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Nasze programy mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniamy się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budujemy lepszy świat.
źródło: Samsung