Sony AI przedstawia Gran Turismo Sophy™ – przełom w sztucznej inteligencji. (Pokaz potencjału sztucznej inteligencji w nowych zastosowaniach w grach i rozrywce. Publikacja studium w czasopiśmie Nature). Firma Sony AI, wraz z Polyphony Digital Inc. (PDI) i Sony Interactive Entertainment (SIE), poinformowała o przełomowym osiągnięciu w dziedzinie sztucznej inteligencji (SI). Jest nim Gran Turismo Sophy („GT Sophy”) – pierwszy agent SI o nadludzkich zdolnościach, który pokonał najlepszych kierowców świata w przeznaczonej na PlayStation® grze Gran TurismoTM (GT) Sport, będącej wysoce realistyczną symulacją wyścigów samochodowych. GT Sophy ma na celu zapewnienie graczom z całego świata nowych doświadczeń opartych na sztucznej inteligencji.
Czym jest GT Sophy?
GT Sophy to autonomiczny agent SI wytrenowany z użyciem nowej platformy głębokiego uczenia ze wzmocnieniem, opracowanej wspólnie przez Sony AI, PDI i SIE. Sukces przedsięwzięcia jest wynikiem współpracy między tymi trzema podmiotami, które wniosły swoje doświadczenie w takich dziedzinach, jak fundamentalne badania i rozwój SI, hiperrealistyczna symulacja rzeczywistych wyścigów oraz infrastruktura do trenowania SI na skalę masową. Dzięki treningowi GT Sophy opanowała wymienione poniżej umiejętności jazdy, niezbędne do rywalizacji z najlepszymi światowymi mistrzami kierownicy.
1. Kierowanie samochodem wyścigowym: dogłębne zrozumienie dynamiki pojazdu, linii jazdy i precyzyjnych manewrów potrzebnych przy pokonywaniu trudnych torów.
2. Taktyka wyścigu: umiejętność podejmowania decyzji w ułamku sekundy w reakcji na szybkie zmiany sytuacji w czasie wyścigu. GT Sophy wykazała się mistrzowską taktyką, stosując wyprzedzanie w cieniu aerodynamicznym, częściowe opuszczenie toru, a nawet manewry defensywne, jak blokowanie.
3. Etykieta wyścigu: GT Sophy musiała przestrzegać zasad fair play, czyli wyrafinowanych, ale nieprecyzyjnych reguł, takich jak unikanie kolizji z winy sprawcy czy respektowanie linii jazdy przeciwnika.
Ponieważ żadna z istniejących już kombinacji algorytmów i infrastruktury nie pozwalała sprostać temu wyzwaniu, Sony AI i jego partnerzy stworzyli nową platformę głębokiego uczenia ze wzmocnieniem. Opanowanie złożonej umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego w realistycznym symulatorze Gran Turismo Sport stanowi kolejny przełom w sztucznej inteligencji. Z tego powodu czasopismo Nature opublikowało na swoich łamach artykuł Outracing Champion Drivers with Deep Reinforcement Learning (Pokonać mistrzów Gran Turismo za pomocą głębokiego uczenia ze wzmocnieniem).
Sztuczna inteligencja w grach i rozrywce
Ścisła współpraca między studiem PDI, produkującym gry na PlayStation, a zespołem Sony AI, zajmującym się rozwijaniem sztucznej inteligencji, nie tylko przyniosła przełom techniczny – pokazała też, jak SI może zapewnić graczom nowe wrażenia. Sony AI i PDI będą analizować możliwości wdrożenia GT Sophy w następnych seriach Gran Turismo. – Celem Sony jest „wypełniać świat emocjami dzięki potencjałowi kreatywności i technologii” – mówi Kenichiro Yoshida, prezes i dyrektor generalny Sony Group Corporation. – Współpraca między grupami, w wyniku której powstała sztuczna inteligencja dla graczy, jest możliwa tylko w Sony, będącym firmą twórczej rozrywki. Stanowi znaczący krok w rozwoju sztucznej inteligencji, a ponadto zapewnia bogatsze doświadczenia fanom GT z całego świata. – Gran Turismo Sophy oznacza duży postęp w sztucznej inteligencji, której celem nie jest proste pokonanie w grze człowieka, lecz stworzenie inspirującego przeciwnika, który pomoże graczom szybciej rozwijać i doskonalić własną technikę – mówi Hiroaki Kitano, dyrektor generalny Sony AI. – W naszej ocenie to przełomowe osiągnięcie stanowi wkład nie tylko w świat gier. Otwiera ono także nowe możliwości w takich dziedzinach, jak wyścigi autonomiczne, autonomiczne prowadzenie pojazdu, szybkie roboty i sterowanie. – Badania nad sztuczną inteligencją to dobra okazja do refleksji, co naprawdę znaczy „być człowiekiem” i jak zapewnić lepsze współistnienie technologii i społeczeństwa – mówi Kazunori Yamauchi, prezes Polyphony Digital. – Od premiery w 1997 r., dzięki ciekawości technologii, Gran Turismo stale przesuwa granice w świecie gier i innowacji. Gran Turismo Sophy to kolejny przykład tej filozofii. Moim zdaniem ta koncepcja SI wpłynie w przyszłości zarówno na gry, jak i pojazdy.
Wyniki wyścigów: zwycięstwo dla SI i graczy
Firma Sony przetestowała możliwości sztucznej inteligencji GT Sophy w zmaganiach z czworgiem czołowych graczy Gran Turismo podczas dwóch imprez Race Together 2021 Challenge, które odbyły się 2 lipca i 21 października 2021 r. Ulepszenia wprowadzone na podstawie wyników pierwszego wyścigu sprawiły, że podczas październikowej imprezy GT Sophy pokonała najlepszych graczy GT zarówno w próbach czasowych, jak i zawodach FIA Gran Turismo Championship.
O emocjach, jakie może przynieść przyszłość, najlepiej świadczą wypowiedzi czołowych kierowców współzawodniczących z GT Sophy:
– Kompletnie zapomniałem, że gram przeciwko SI. To była prawdziwa zabawa. W przyszłości chcę więcej ścigać się z tym agentem.
(Takuma Miyazono, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2020)
– Myślę, że agenci SI będą świetnymi pomocnikami kierowców.
(Shotaro Ryu, kierowca Gran Turismo Driver ze światowego rankingu)
– GT Sophy pokazała nam nowe możliwości, jakich sobie dotąd nie wyobrażaliśmy.
(Igor Fraga, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2018)
– Oglądanie techniki jazdy GT Sophy było naprawdę ciekawe. Zaczerpnęłam od niej wiele inspiracji.
(Emily Jones, uczestniczka światowego finału FIA Gran Turismo Championships 2020)
Szczegółowe informacje o projekcie Gran Turismo Sophy, technologii i zawodach Race Together 2021 podano na stronie internetowej Gran Turismo Sophy.
O Sony AI
Sony AI Inc. rozpoczęło działalność 1 kwietnia 2020 r. Misją firmy jest „uwalnianie ludzkiej wyobraźni i kreatywności dzięki sztucznej inteligencji”. Sony AI pragnie łączyć najnowsze badania i osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji z technologią przetwarzania i czujników obrazu, technologią robotyczną oraz zasobami rozrywkowymi Sony Group, takimi jak filmy, muzyka i gry, aby przyspieszyć przekształcenie Sony w firmę opartą na sztucznej inteligencji i stworzyć nowe możliwości biznesowe. W tym celu Sony AI rozpoczęło cztery flagowe projekty ukierunkowane na rozwój i zastosowania technologii SI w grach, przetwarzaniu i czujnikach obrazu, gastronomii i etyce SI. Dalsze informacje podano pod adresem https://ai.sony
O Polyphony Digital i Gran Turismo
Gran Turismo™ to gra wideo opracowana przez Polyphony Digital Inc., podmiot zależny Sony Interactive Entertainment Inc. Jej premiera miała miejsce w Japonii w 1997 r. Gra zdobyła wiele nagród i uważana jest za najlepszy i najbardziej autentyczny symulator jazdy, co wynika z realistycznej grafiki, uwzględnienia rzeczywistych zjawisk fizycznych oraz dbałości o szczegóły. Polyphony i jego słynny twórca Kazunori Yamauchi zrewolucjonizowali gatunek gier wyścigowych.
– https://www.gran-turismo.com/
– https://www.polyphony.co.jp/
O Sony Interactive Entertainment
Spółka Sony Interactive Entertainment (SIE), uznawana za światowego lidera w dziedzinie rozrywki interaktywnej i cyfrowej, odpowiada za markę PlayStation® oraz rodzinę związanych z nią produktów i usług. Pierwsza konsola PlayStation wprowadzona została na rynek japoński w 1994 roku i od tej pory systemy PlayStation stanowią źródło ciągłych innowacji. Rodzinę PlayStation tworzą następujące produkty i usługi: PlayStation®5, PlayStation®4, PlayStation®VR, PlayStation™Store, PlayStation®Plus, PlayStation™Now oraz cieszące się popularnością gry na PlayStation wydawane przez PlayStation Studios. SIE jest podmiotem całkowicie zależnym od Sony Group Corporation. Siedziba spółki znajduje się San Mateo w Kalifornii, a jej jednostki globalne zlokalizowane są w Kalifornii, Londynie i Tokio.
O Sony Corporation
Sony Corporation jest podmiotem odpowiedzialnym w Sony Group za dział Electronics Products & Solutions (EP&S). Realizując wizję „dalszego zapewniania Kando i Anshin ludziom i społeczeństwu na całym świecie poprzez technologię i poszukiwanie nowych wyzwań”, Sony będzie opracowywać produkty i usługi z takich segmentów jak rozrywka i dźwięk w domu, obraz cyfrowy i telefonia komórkowa. Więcej informacji: http://www.sony.net/
źródło: Sony