Sony AI przedstawia Gran Turismo Sophy™ – przełom w sztucznej inteligencji

Sony AI przedstawia Gran Turismo Sophy™ – przełom w sztucznej inteligencji. (Pokaz potencjału sztucznej inteligencji w nowych zastosowaniach w grach i rozrywce. Publikacja studium w czasopiśmie Nature). Firma Sony AI, wraz z Polyphony Digital Inc. (PDI) i Sony Interactive Entertainment (SIE), poinformowała o przełomowym osiągnięciu w dziedzinie sztucznej inteligencji (SI). Jest nim Gran Turismo Sophy („GT Sophy”) – pierwszy agent SI o nadludzkich zdolnościach, który pokonał najlepszych kierowców świata w przeznaczonej na PlayStation® grze Gran TurismoTM (GT) Sport, będącej wysoce realistyczną symulacją wyścigów samochodowych. GT Sophy ma na celu zapewnienie graczom z całego świata nowych doświadczeń opartych na sztucznej inteligencji.
Czym jest GT Sophy?
GT Sophy to autonomiczny agent SI wytrenowany z użyciem nowej platformy głębokiego uczenia ze wzmocnieniem, opracowanej wspólnie przez Sony AI, PDI i SIE. Sukces przedsięwzięcia jest wynikiem współpracy między tymi trzema podmiotami, które wniosły swoje doświadczenie w takich dziedzinach, jak fundamentalne badania i rozwój SI, hiperrealistyczna symulacja rzeczywistych wyścigów oraz infrastruktura do trenowania SI na skalę masową. Dzięki treningowi GT Sophy opanowała wymienione poniżej umiejętności jazdy, niezbędne do rywalizacji z najlepszymi światowymi mistrzami kierownicy.
1. Kierowanie samochodem wyścigowym: dogłębne zrozumienie dynamiki pojazdu, linii jazdy i precyzyjnych manewrów potrzebnych przy pokonywaniu trudnych torów.
2. Taktyka wyścigu: umiejętność podejmowania decyzji w ułamku sekundy w reakcji na szybkie zmiany sytuacji w czasie wyścigu. GT Sophy wykazała się mistrzowską taktyką, stosując wyprzedzanie w cieniu aerodynamicznym, częściowe opuszczenie toru, a nawet manewry defensywne, jak blokowanie.
3. Etykieta wyścigu: GT Sophy musiała przestrzegać zasad fair play, czyli wyrafinowanych, ale nieprecyzyjnych reguł, takich jak unikanie kolizji z winy sprawcy czy respektowanie linii jazdy przeciwnika.
Ponieważ żadna z istniejących już kombinacji algorytmów i infrastruktury nie pozwalała sprostać temu wyzwaniu, Sony AI i jego partnerzy stworzyli nową platformę głębokiego uczenia ze wzmocnieniem. Opanowanie złożonej umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego w realistycznym symulatorze Gran Turismo Sport stanowi kolejny przełom w sztucznej inteligencji. Z tego powodu czasopismo Nature opublikowało na swoich łamach artykuł Outracing Champion Drivers with Deep Reinforcement Learning (Pokonać mistrzów Gran Turismo za pomocą głębokiego uczenia ze wzmocnieniem).
Sztuczna inteligencja w grach i rozrywce
Ścisła współpraca między studiem PDI, produkującym gry na PlayStation, a zespołem Sony AI, zajmującym się rozwijaniem sztucznej inteligencji, nie tylko przyniosła przełom techniczny – pokazała też, jak SI może zapewnić graczom nowe wrażenia. Sony AI i PDI będą analizować możliwości wdrożenia GT Sophy w następnych seriach Gran Turismo. – Celem Sony jest „wypełniać świat emocjami dzięki potencjałowi kreatywności i technologii” – mówi Kenichiro Yoshida, prezes i dyrektor generalny Sony Group Corporation. – Współpraca między grupami, w wyniku której powstała sztuczna inteligencja dla graczy, jest możliwa tylko w Sony, będącym firmą twórczej rozrywki. Stanowi znaczący krok w rozwoju sztucznej inteligencji, a ponadto zapewnia bogatsze doświadczenia fanom GT z całego świata. Gran Turismo Sophy oznacza duży postęp w sztucznej inteligencji, której celem nie jest proste pokonanie w grze człowieka, lecz stworzenie inspirującego przeciwnika, który pomoże graczom szybciej rozwijać i doskonalić własną technikę – mówi Hiroaki Kitano, dyrektor generalny Sony AI. – W naszej ocenie to przełomowe osiągnięcie stanowi wkład nie tylko w świat gier. Otwiera ono także nowe możliwości w takich dziedzinach, jak wyścigi autonomiczne, autonomiczne prowadzenie pojazdu, szybkie roboty i sterowanie. Badania nad sztuczną inteligencją to dobra okazja do refleksji, co naprawdę znaczy „być człowiekiem” i jak zapewnić lepsze współistnienie technologii i społeczeństwa – mówi Kazunori Yamauchi, prezes Polyphony Digital. – Od premiery w 1997 r., dzięki ciekawości technologii, Gran Turismo stale przesuwa granice w świecie gier i innowacji. Gran Turismo Sophy to kolejny przykład tej filozofii. Moim zdaniem ta koncepcja SI wpłynie w przyszłości zarówno na gry, jak i pojazdy.
Wyniki wyścigów: zwycięstwo dla SI i graczy
Firma Sony przetestowała możliwości sztucznej inteligencji GT Sophy w zmaganiach z czworgiem czołowych graczy Gran Turismo podczas dwóch imprez Race Together 2021 Challenge, które odbyły się 2 lipca i 21 października 2021 r. Ulepszenia wprowadzone na podstawie wyników pierwszego wyścigu sprawiły, że podczas październikowej imprezy GT Sophy pokonała najlepszych graczy GT zarówno w próbach czasowych, jak i zawodach FIA Gran Turismo Championship.
O emocjach, jakie może przynieść przyszłość, najlepiej świadczą wypowiedzi czołowych kierowców współzawodniczących z GT Sophy:
– Kompletnie zapomniałem, że gram przeciwko SI. To była prawdziwa zabawa. W przyszłości chcę więcej ścigać się z tym agentem.
(Takuma Miyazono, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2020)
– Myślę, że agenci SI będą świetnymi pomocnikami kierowców.
(Shotaro Ryu, kierowca Gran Turismo Driver ze światowego rankingu)
– GT Sophy pokazała nam nowe możliwości, jakich sobie dotąd nie wyobrażaliśmy.
(Igor Fraga, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2018)
Oglądanie techniki jazdy GT Sophy było naprawdę ciekawe. Zaczerpnęłam od niej wiele inspiracji.
(Emily Jones, uczestniczka światowego finału FIA Gran Turismo Championships 2020)
Szczegółowe informacje o projekcie Gran Turismo Sophy, technologii i zawodach Race Together 2021 podano na stronie internetowej Gran Turismo Sophy.

O Sony AI
Sony AI Inc. rozpoczęło działalność 1 kwietnia 2020 r. Misją firmy jest „uwalnianie ludzkiej wyobraźni i kreatywności dzięki sztucznej inteligencji”. Sony AI pragnie łączyć najnowsze badania i osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji z technologią przetwarzania i czujników obrazu, technologią robotyczną oraz zasobami rozrywkowymi Sony Group, takimi jak filmy, muzyka i gry, aby przyspieszyć przekształcenie Sony w firmę opartą na sztucznej inteligencji i stworzyć nowe możliwości biznesowe. W tym celu Sony AI rozpoczęło cztery flagowe projekty ukierunkowane na rozwój i zastosowania technologii SI w grach, przetwarzaniu i czujnikach obrazu, gastronomii i etyce SI. Dalsze informacje podano pod adresem https://ai.sony

O Polyphony Digital i Gran Turismo
Gran Turismo™ to gra wideo opracowana przez Polyphony Digital Inc., podmiot zależny Sony Interactive Entertainment Inc. Jej premiera miała miejsce w Japonii w 1997 r. Gra zdobyła wiele nagród i uważana jest za najlepszy i najbardziej autentyczny symulator jazdy, co wynika z realistycznej grafiki, uwzględnienia rzeczywistych zjawisk fizycznych oraz dbałości o szczegóły. Polyphony i jego słynny twórca Kazunori Yamauchi zrewolucjonizowali gatunek gier wyścigowych.
https://www.gran-turismo.com/
https://www.polyphony.co.jp/

O Sony Interactive Entertainment
Spółka Sony Interactive Entertainment (SIE), uznawana za światowego lidera w dziedzinie rozrywki interaktywnej i cyfrowej, odpowiada za markę PlayStation® oraz rodzinę związanych z nią produktów i usług. Pierwsza konsola PlayStation wprowadzona została na rynek japoński w 1994 roku i od tej pory systemy PlayStation stanowią źródło ciągłych innowacji. Rodzinę PlayStation tworzą następujące produkty i usługi: PlayStation®5, PlayStation®4, PlayStation®VR, PlayStation™Store, PlayStation®Plus, PlayStation™Now oraz cieszące się popularnością gry na PlayStation wydawane przez PlayStation Studios. SIE jest podmiotem całkowicie zależnym od Sony Group Corporation. Siedziba spółki znajduje się San Mateo w Kalifornii, a jej jednostki globalne zlokalizowane są w Kalifornii, Londynie i Tokio.

O Sony Corporation
Sony Corporation jest podmiotem odpowiedzialnym w Sony Group za dział Electronics Products & Solutions (EP&S). Realizując wizję „dalszego zapewniania Kando i Anshin ludziom i społeczeństwu na całym świecie poprzez technologię i poszukiwanie nowych wyzwań”, Sony będzie opracowywać produkty i usługi z takich segmentów jak rozrywka i dźwięk w domu, obraz cyfrowy i telefonia komórkowa. Więcej informacji: http://www.sony.net/

źródło: Sony