Wyniki T-Mobile Polska w pierwszym kwartale 2022 r. – konsekwentny wzrost przychodów i EBITDA mimo negatywnego wpływu regulacji interconnect

Wyniki T-Mobile Polska w pierwszym kwartale 2022 r. – konsekwentny wzrost przychodów i EBITDA mimo negatywnego wpływu regulacji interconnect.
W pierwszym kwartale 2022 r. T‑Mobile Polska:
– osiągnął wzrost przychodów całkowitych o 2% (r/r) mimo niższych przychodów z interconnect,
– odnotował konsekwentny wzrost EBITDA AL o 4,9%,
– zwiększył bazę klientów zarówno w segmencie prepaid, jak i postpaid – łącznie o 640 tysięcy (r/r),
– wspierał uchodźców wojennych z Ukrainy, oferując im bezpłatne usługi, ulepszając zasięg i pojemność sieci mobilnej na granicy oraz współpracując z organizacjami pozarządowymi,
– zaprezentował doskonale przyjęte przez rynek nowe, nielimitowane plany głosowe oraz oferty transmisji danych,
– kontynuował wzrost we wszystkich segmentach rynku biznesowego, szczególnie w obszarach data center, bezpieczeństwa oraz łączności,
– kontynuował modernizację sieci, by móc nieustannie oferować klientom najwyższą jakość usług.
W pierwszych trzech miesiącach 2022 roku T‑Mobile Polska osiągnął znaczący, stabilny wzrost zarówno przychodów, jak i EBITDA AL. Pomimo negatywnego wpływu regulacji stawek za zakańczanie połączeń w sieciach mobilnych (MTR), która spowodowała obniżenie przychodów z połączeń międzyoperatorskich o ok. 75 mln zł, całkowite przychody wyniosły 1,58 mld zł i wzrosły o 2% rok do roku. To z kolei przełożyło się na istotny wzrost EBITDA AL o 4,9% (r/r) do poziomu 452 mln zł. Poza negatywnym wpływem regulacji stawek MTR na przychody spółki na działalność operatora w pierwszym kwartale znaczący wpływ miał wybuch wojny w Ukrainie. W obliczu tego kryzysu działania T‑Mobile skupiły się na wielowymiarowym wsparciu uchodźców przybywających do Polski, jak i klientów operatora, którzy utrzymują kontakt z osobami z Ukrainy. T‑Mobile udostępnił im m.in. nielimitowane, darmowe połączenia międzynarodowe z Polski do Ukrainy czy obniżone stawki roamingu. Specjalne oferty są dostępne także dla klientów usług na kartę, którzy mogą skorzystać z darmowych połączeń, gigabajtów i przedłużonej ważności konta. Tylko w ramach ofert T‑Mobile na kartę, Heyah na kartę i T-Mobile MIX klienci wykorzystali już blisko 90 milionów darmowych minut i prawie 6 milionów bezpłatnych gigabajtów. Co więcej, wolontariusze T‑Mobile – pracownicy firmy – prowadzili dystrybucję bezpłatnych starterów dla osób z Ukrainy: na granicy, dworcach kolejowych i autobusowych, a także w punktach recepcyjnych. Z tej formy pomocy skorzystało już blisko pół miliona osób. Firma wspierała także Polski Czerwony Krzyż, Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej oraz szereg innych organizacji, którym udostępniała bezpłatnie telefony, routery, tablety oraz karty SIM wraz z pakietami usług. W tym samym czasie T‑Mobile prowadził również wiele działań mających na celu zapewnienie najwyższego poziomu jakości usług na granicy i w ośrodkach recepcyjnych, obejmujących m.in. rozmieszczenie mobilnych stacji bazowych telefonii komórkowej oraz zwiększenie przepustowości istniejących stacji. Wojna w Ukrainie spowodowała również konieczność zastosowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa: fizycznych, mających na celu ochronę infrastruktury krytycznej, jak również cybernetycznych, zapewniających ochronę sieci przed cyberatakami.

Ostatnie miesiące pokazały, jak duże znaczenie w naszym życiu odgrywa możliwość pozostawania w kontakcie na co dzień, ale przede wszystkim w obliczu kryzysu. Z kolei my, jako operator telekomunikacyjny, uświadomiliśmy sobie, że choć potrzeba ogromnego wysiłku, by poradzić sobie z tak dramatycznym wyzwaniem, działając razem, jesteśmy w stanie temu sprostać powiedział Andreas Maierhofer, prezes Zarządu T‑Mobile Polska. Wojna w Ukrainie niewątpliwie miała ogromny wpływ na naszą działalność w pierwszym kwartale. Fakt, że w obliczu tych przeciwności udało się nam odnotować znaczny wzrost kluczowych czynników finansowych i operacyjnych, pokazuje, że nasza strategia sprawdza się nawet w najtrudniejszych okolicznościach. Na koniec pierwszego kwartału baza klientów T‑Mobile urosła o 640 tysięcy (r/r), osiągając poziom 11,8 miliona. Średni miesięczny wskaźnik rezygnacji (churn) w segmencie kontraktowym utrzymał się bardzo niskim poziomie 0,6%. Według raportu przenośności numerów Urzędu Komunikacji Elektronicznej T‑Mobile osiągnął w tym okresie nie tylko najlepszy rezultat ze wszystkich operatorów infrastrukturalnych, ale także jako jedyny z nich zanotował pozytywne saldo MNP. Firma odnotowała wzrost liczby klientów we wszystkich segmentach: kontraktowym, przedpłaconym, prywatnym i biznesowym. Nowe, prawdziwie nielimitowane plany w segmencie prywatnym zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek, podobnie jak nowa, również nielimitowana, oferta internetu domowego. Systematycznie rośnie również liczba klientów korzystających z oferty światłowodu i rozrywki, a także klientów korzystających jednocześnie z wielu usług T‑Mobile. Również pion biznesowy zanotował wzrosty we wszystkich obszarach – zarówno w segmencie małych firm, jak i w ofercie dla większych klientów, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, łączności i rozwiązań chmurowych.

Pierwszy kwartał był bardzo specyficzny i przyniósł szereg niespodziewanych wyzwań. W związku z wojną w Ukrainie ponieśliśmy szereg niespodziewanych wydatków, niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności naszych usług oraz związanych ze wsparciem dla uchodźców i osób oraz instytucji niosących im pomoc. Jednocześnie mamy do czynienia z bezprecedensowym poziomem inflacji i gwałtownie rosnącymi cenami energii, które mają duży wpływ na naszą działalność. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby w tej sytuacji klienci postanowili odłożyć decyzje zakupowe na później. W rzeczywistości jednak obserwujemy, że coraz częściej wybierają oni naszą ofertę, doceniając najwyższą jakość usług i dbałość o doświadczenie klienta. To z kolei przekłada się na stały wzrost wszystkich kluczowych czynników operacyjnych i finansowych pomimo trudnych okoliczności powiedział Juraj Andras, członek Zarządu T‑Mobile ds. Finansowych.

Klienci wybierają oferty nielimitowane
Pierwszy kwartał 2022 r. w obszarze działań skierowanych do klientów indywidualnych upłynął w T-Mobile pod znakiem dostarczania użytkownikom nielimitowanych usług najwyższej jakości. W styczniu tego roku T‑Mobile jako pierwszy operator w Polsce uruchomił nielimitowany internet w smartfonie bez ograniczenia danych i prędkości. Z kolei w marcu operatorowi udało się usunąć kolejną barierę z życia klientów indywidualnych, wprowadzając – również pierwszą na polskim rynku – prawdziwie nielimitowaną ofertę internetu domowego w technologii 5G/LTE z routerem obsługującym Wi-Fi 6. Wszystko po to, aby zgodnie z nową platformą komunikacji marki pozwolić klientom cieszyć się tym, co teraz ma dla nich znaczenie. Obecnie zainteresowanie nielimitowanymi taryfami stale rośnie, a od wprowadzenia wiosennej promocji z drugim nielimitowanym abonamentem lub światłowodem nawet na rok na koszt T‑Mobile, taryfy bez ograniczeń wybiera już większość nowych klientów.
Wysoki popyt na usługi dla biznesu
Operator kontynuował wzrost w segmencie biznesowym. W związku z sytuacją w Ukrainie i zwiększoną liczbą ataków hakerskich na firmy, zaobserwowano wzrost zainteresowania usługami cyberbezpieczeństwa. W pierwszym kwartale 2022 roku operator odnotował 30-procentowe zwiększenie liczby zapytań o usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa i osiągnął znaczący wzrost sprzedaży w tym segmencie, zwłaszcza wśród dużych klientów, takich jak banki i inne instytucje finansowe czy producenci oprogramowania. Rozwinął gamę produktów cyberbezpieczeństwa opartych na autorskim rozwiązaniu Cyber Guard, ofertę Disaster Recovery as a Service oraz uruchomił nowe Data Center przy ul. Szlacheckiej w Warszawie, co pozwoliło na wprowadzenie produktu MetroCluster, zapewniającego klientom najwyższy poziom bezpieczeństwa danych. W marcu T‑Mobile podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłużającą dotychczasową współpracę w zakresie usług Data Center na kolejne 6 lat. W pierwszym kwartale T‑Mobile kontynuował umacnianie swojej pozycji w segmencie małych i średnich firm. Wprowadził zmiany w ofercie MagentaBIZNES, dzięki którym przedsiębiorcy otrzymają jeszcze szybszy internet, większy pakiet transmisji danych w najniższej taryfie oraz dodatkowe minuty na terenie Unii Europejskiej.
Optymalizacja oraz inwestycje w najwyższą jakość sieci
W celu zapewnienia klientom najlepszej jakości usług oraz w odpowiedzi na stale rosnące zapotrzebowanie na transmisję danych T‑Mobile kontynuował proces modernizacji sieci. Dzięki temu operator stale zwiększa pojemność sieci 4G, rozbudowuje sieć 5G z wykorzystaniem już posiadanych zasobów częstotliwości, a także przygotowuje infrastrukturę do przyszłego uruchomienia 5G w docelowym paśmie 3,x GHz. T‑Mobile kontynuował przygotowania niezbędne do wyłączenia sieci 3G, dzięki czemu uwolnione zasoby będą mogły być w przyszłości wykorzystane na potrzeby wydajniejszych i szybszych sieci nowej generacji. Takie podejście przynosi wymierne efekty – w rankingu prędkości pobierania danych mobilnych Speedtest.pl T‑Mobile uplasował się na pierwszym miejscu na przestrzeni całego kwartału.
Troska o dostępność usług
W obszarze ESG, obok zaangażowania w całe spektrum działań mających na celu wsparcie uchodźców wojennych oraz organizacji niosących im pomoc, operator poinformował także o wdrożeniu pełnej dostępności dla osób głuchych. To kolejny krok w realizowanej konsekwentnie strategii D&I (ang. Diversity and Inclusion). Głusi mogą od początku 2022 roku skorzystać ze wszystkich dostępnych form kontaktu. Korzystając ze strony www.t-mobile.pl/c/migam, głusi klienci mogą połączyć się z tłumaczem języka migowego online, który będzie uczestniczył w rozmowie pomiędzy tą osobą, a pracownikiem customer service T‑Mobile. Operator zdecydował się także rozszerzyć dostępność usługi tłumacza migowego z wybranych 120 salonów do wszystkich salonów sprzedaży, których jest ponad 600 w całej Polsce. W każdym z tych miejsc klient może liczyć na połączenie, które przeprowadzi pracownik danej placówki.
źródło: T-Mobile