Przystanek Solve for Tomorrow. Co słychać u finalistów z Kwidzyna?

Przystanek Solve for Tomorrow. Co słychać u finalistów z Kwidzyna? Choć wyniki pierwszej edycji Solve for Tomorrow są już znane, to przygoda finalistów programu jeszcze się nie skończyła. Teraz w ramach akcji „Przystanek Solve for Tomorrow” firma Samsung organizuje lokalne spotkania z drużynami z całej Polski, które dotarły do finału. Pierwszym przystankiem na tej trasie było spotkanie w I Liceum Mundurowym Spartakus w Kwidzynie. Solve for Tomorrow to globalny program edukacyjny firmy Samsung, skierowany do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz studentów studiów I stopnia. Program zawitał po raz pierwszy do Polski oferując tej grupie wyjątkową przestrzeń do nauki, wymiany pomysłów oraz projektowania i wprowadzania rozwiązań lokalnych problemów. Dzięki SFT młodzi ludzie mogą zmierzyć się z największymi wyzwaniami XXI wieku, skupionymi wokół trzech obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa i klimatu. Do programu zgłosił się również zespół uczniów z I Liceum Mundurowego Spartakus w Kwidzynie. Decyzją jury ich pomysł został zakwalifikowany do półfinału. Na kolejnym etapie grupa otrzymała wsparcie w postaci mentoringu od ambasadorów programu Solve for Tomorrow i zaczęła pracować nad pogłębioną analizą problemu. Podsumowaniem kilkumiesięcznej pracy metodą design thinking  było video, w którym zespół pokazał proces tworzenia i osiągnięte na tym etapie efekty. Tym samym od zgłoszenia aż do ścisłego finału Kwidzynianie przeszli długą drogę, zdobywając w jej trakcie szereg nowych umiejętności – współpracy, komunikacji, krytycznego myślenia i rozwijania kreatywności, a co za tym idzie kwalifikacji niezbędnych na rynku pracy. Kiedy emocje po finale już opadły, zespół w składzie: Julia Duchała, Seweryn Reszczyński, Karolina Nagórska i Paweł Wiśniewski miał szansę zaprezentować projekt  społeczności lokalnej. Punktem wyjścia było dostrzeżenie licznych problemów natury psychicznej w gronie ich rówieśników. Członkowie zespołu przyznali, że w trudnych chwilach brakowało rozmowy czy wsparcia psychologa, który udzieliłby im niezbędnej pomocy. Ta potrzeba nadała kształt aplikacji „HelpMeApp”, której celem jest właśnie pomoc młodym ludziom w wieku od 15 do 19 lat w rozwiązaniu tego typu problemów. Użytkownicy aplikacji mają do wyboru rozmowę między rówieśnikiem a specjalistą, a w zakładce „SOS” widnieje lista telefonów do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych. Co ważne, rówieśnicy nie będą zajmować się stawianiem diagnoz – kluczem jest koleżeńska pomoc, a jeżeli problem wykracza poza ich kompetencje, proponują wizytę u konkretnego specjalisty. Zespół w planach ma m.in. nawiązanie współpracy z programistami czy organizacjami dla startupów. – Jesteśmy dumni z naszych kadetów, którzy wykazali się kreatywnością i odwagą – bo mówienie wprost o swoich kłopotach i odczuciach w obecnych czasach wymaga odwagi. Staramy się wspierać młodzież na każdym kroku.  Dużo wysiłku wkłada w to nasza pedagog Pani Aleksandra Mancewicz-Choma, która była też opiekunem grupy konkursowej – powiedziała Bożena Krajewska, dyrektor I Liceum Mundurowego Spartakus. Ponadto podczas Przystanku w Kwidzynie zaproszeni goście i uczniowie mieli także szansę wziąć udział w warsztatach Design Thinking. Właśnie dzięki tej innowacyjnej metodzie uczestnicy programu Solve for Tomorrow mogli dokładnie przeanalizować swoje pomysły. Metoda Design Thinking składa się z kilku etapów i polega przede wszystkim na empatii w odniesieniu do osób, dla których się projektuje. Zgodnie z tą metodą to użytkownik jest najważniejszy i kluczowe jest poznanie jego potrzeb, problemów i marzeń. Według Design Thinking nie ma problemu, którego nie dałoby się wspólnie rozwiązać. Niezwykle istotnym elementem jest tutaj także uczenie się na błędach i docenienie edukacyjnej wartości porażki. Kolejna edycja Solve for Tomorrow startuje już we wrześniu tego roku. Szczegóły już wkrótce będą dostępne na stronie:
https://solvefortomorrow.pl/

źródło: Samsung