Orange też wyłączy segment 3G. Pozwala sprawdzić, czy smartfon obsłuży VoLTE, ale… czy na pewno? Co z jakością usług po wyłączeniu 3G?

Orange poinformował o zamiarze wyłączenia segmentu 3G. Operacja rozpocznie się później, aniżeli ma to miejsce w T-Mobile, bo od drugiej połowy września. Operator zapewnia, że polepszy przez to jakość sieci LTE, zaś dziś pozwala klientom poprzez wysłany SMS sprawdzić, czy jego model obsłuży VoLTE? Kierując się treścią komunikatu prasowego, eksperymentalnie wysłaliśmy wiadomość SMS pod dedykowany systemowy numer. Smartfon, z którego zapytanie zostało wysłane, to Xiaomi Mi 11 Lite 5G. Odpowiedź przyszła twierdząca. Niestety… to nieprawda, ponieważ dziś VoLTE Orange na tym modelu z niebrandowanym oprogramowaniem w wersji EU nie działa. A taki model właśnie był w naszej dyspozycji. Skoro tak, to po co ta usługa? Z drugiej strony, co z odpowiedzialnością operatora za wprowadzanie klientów w błąd? Kolejna sprawa, to jakość połączeń po wyłączeniu segmentu 3G. Dziś w Orange, z racji niewielu kanałów radiowych do dyspozycji GSM – jest wyraźna różnica względem konkurentów w jakości połączenia w tej technologii. Dodajmy, że ilość terminali obsługujących VoLTE – ta realna – jest dość skromna. Jeśli wrócimy do jakości GSM i historycznych time slots – może się okazać, że klient Orange po wyłączeniu segmentu 3G i trwającym braku dostępności VoLTE dla wielu modeli może nawet nierzadko usłyszeć w swojej słuchawce komunikat o zajętości sieci.
Czy operator przewiduje taki scenariusz? A jeśli tak, to co zamierza z tym zrobić? Jeśli poprzestanie wyłącznie na propozycji wymiany telefonu – z dużym prawdopodobieństwem straci klientów. Biorąc zaś pod uwagę wykorzystanie częstotliwości 900MHz do rozbudowy LTE, zważywszy że ekonomii pasma raczej się z tego nie stworzy – najbardziej rozsądnym scenariuszem mogłaby być koncepcja rozbudowy działających stacji o kolejne sektory – tym razem z LTE900, które pozwoliłyby na rozszerzenie zasięgu na dodatkowych azymutach. W szczególności zaś tam, gdzie dziś z zasięgiem są spore kłopoty.

Treść komunikatu prasowego Orange poniżej:
Orange żegna się z 3G. Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany? We wrześniu Orange Polska rozpocznie proces wygaszania sieci 3G. W pierwszym etapie wyłączone zostaną nadajniki obsługujące tę sieć w okolicach Piły i Sieradza. Od dziś klienci operatora mogą samodzielnie sprawdzić, czy ich karta SIM i smartfon umożliwiają bezproblemowe przejście na korzystanie z 4G. Ze względu na postępujące zmiany technologiczne Orange Polska, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rusza w tym roku z wygaszaniem swojej sieci 3G. W zamian operator zapewni dostęp do 4G. Dla użytkowników komórek będzie to oznaczać zwiększony komfort korzystania z telefonu: lepszą jakość połączeń głosowych i sprawniejsze działanie sieci. Tam, gdzie wyłączane będzie 3G, oprócz sieci 4G, która dzięki refarmingowi pasm pozyskanych z wygaszanej sieci będzie stopniowo ulepszane, dostępne będą również usługi 2G oraz 5G od Orange.
Jak się przygotować?
Pierwszy, pilotażowy etap wyłączania 3G rozpocznie się we wrześniu. Już dziś warto sprawdzić, czy posiadana karta SIM i telefon korzystają z 4G i umożliwiają głosowe połączenia przez mobilny internet, czyli VoLTE. Wystarczy wysłać bezpłatny SMS o treści KARTA na numer 80233. Usługa jest dostępna dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm – korzystających z ofert abonamentowych i prepaid. Dotyczy to także użytkowników nju mobile. Klienci korporacyjni również mają dostęp do usługi sprawdzenia karty SIM przez SMS. W razie konieczności wymiany, pierwszym kontaktem będzie w ich przypadku opiekun klienta biznesowego. Użytkownicy Orange Flex mogą sprawdzić swoją kartę i telefon za pomocą dostępnego w aplikacji czatu. Jeśli karta SIM wymagać będzie wymiany, wystarczy złożyć takie zlecenie bez wychodzenia z domu, bezpośrednio w aplikacji (opcja dostępna w zakładce „Karty SIM”) – nową kartę bezpłatnie dostarczy kurier. Dodatkowo, za pomocą strony internetowej:
www.orange.pl/zobacz/wylaczamy-3g
każdy może od ręki sprawdzić, czy jego smartfon jest rekomendowany do obsługi VoLTE w Orange Polska. Co jeśli okaże się, że któryś z tych elementów wymaga wymiany? Warto pomyśleć o tym już dziś. Starsze karty SIM można bezpłatnie wymienić w każdym salonie Orange Polska. Użytkownicy nju mobile mogą bezpłatnie wymienić kartę SIM przez formularz po zalogowaniu na swoje konto lub przez infolinię (*610). Jeśli zaś chodzi o smartfony, wszystkie urządzenia w aktualnej ofercie operatora posiadają funkcję VoLTE. Dotyczy to również smartfonów odnowionych, dostępnych w bardzo dobrych cenach. Wymieniając telefon warto przynieść do salonu stary model – Orange przyjmie go i przekaże do bezpiecznego recyklingu lub utylizacji. W przypadku nowszych urządzeń, które wymagają jednak wymiany, konsultanci sprawdzą, czy dostępna będzie opcja odkupu, dzięki której można zyskać bon za zakup nowego telefonu.
Start już we wrześniu
Proces wygaszania sieci 3G od Orange w Polsce rozpocznie się w drugiej połowie września. W pierwszej kolejności obejmie powiaty: wieruszowski, wieluński, pajęczański oraz złotowski i częściowo pilski i wałecki. Następnie, w październiku, 3G zostanie wyłączone na pozostałym obszarze powiatów pilskiego i wałeckiego oraz w powiatach: sieradzkim, zduńskowolskim, łaskim, poddębickim, czarnkowsko-trzcianeckim, chodzieskim, obornickim i wągrowieckim.To początek działań Orange Polska, które umożliwią klientom przejście z 3G do 4G. Kolejny etap prac przewidziany jest na 2024 rok. Operator planuje, że wygaszanie 3G w całym kraju potrwa do końca 2025 r.

źródło: Orange / wstęp red.

Materiał powiązany:
T-Mobile: koniec segmentu 3G w 2023 roku

0 0 votes
Article Rating
3 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
kozien70

Telefon jest weryfikowany po IMEI, odczytywany jest producent i model. Ne ma możliwości odczytania tak wersji oprogramowania. Mi 11 Lite 5G jest na liście wsparcia VoLTE/VoWifi przez Orange. Kwestia owersji softu, ale tak jak napisałem – tego sprawdzić SMSem się nie da. Niestety ale Xiaomi ma na rynku ogromny bałagan w wersjach oprogramowania. I to jego wina, że nie zawiera certyfikowanych ustawień operatora (które otrzymał) we wszystkich wersjach firmware. Typowy problem z chińskimi producentami, którzy patrzą na cyferki w hardware, a jakość softu ma dla nich trzeciorzędne znaczenie.

kozien70

Akurat tutaj bym operatora nie obwiniał – Orange na niezgodnych telefonach wyłącza z automatu obydwie usługi. Skoro VoLTE działało i nagle przestało, a WiFi Calling nadal działa to problem na 99% leży po stronie softu telefonu, który zapewne został zepsuty przez jakiś update. Np. w ostatnich tygodniach w gamie różnych modeli Xiaomi jedna z aktualizacji MIUI zepsuła VoLTE w taki sposób, że rozmowy są przerywane po 20 sekundach. Można przeczytać o tym sporo na forach „androidowych”. Pomaga wyłączenie VoLTE w telefonie. Ten producent ma naprawdę słabej jakości soft.