Niemal 90% nauczycieli poleca „Stację Galaxy” innym edukatorom [raport]

Za nami pierwsza, pilotażowa edycja programu edukacyjnego Samsung: „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”, którego misją jest edukacja dzieci na temat bezpieczeństwa w świecie nowych technologii. W celach ewaluacyjnych nauczyciele i nauczycielki z całej Polski, wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i przedstawili swoje rekomendacje dotyczące programu. „Stacja Galaxy” jest to program edukacyjny Samsung, który stanowi odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem dzieci online, a także motywuje do wspólnego działania na rzecz cyfrowego dobrostanu w domu i w szkole. Program jest w szczególności skierowany do dzieci w wieku 7-9 lat, a także ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli, nauczycielek i dyrekcji szkół. W pierwszej edycji programu wzięło udział 289 szkół, 1445 nauczycieli i nauczycielek, 28 900 dzieci, 400 aktywnych rodziców. Odbyły się także 24 wydarzenia i lekcje pokazowe. W związku z tak szerokim zainteresowaniem, firma Samsung poprosiła nauczycieli i nauczycielki, uczestniczących w projekcie o przedstawienie swoich opinii i uwag. Wyniki tego badania zostały przedstawione w raporcie przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. – Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego pozwoliło na zebranie opinii nauczycielek i nauczycieli z całej Polski, którzy zaangażowali się w program Stacja Galaxy. Dzięki temu mogliśmy poznać nie tylko ich oceny i opinie na temat zajęć, ale także uwagi i pomysły na przyszłość. Co ciekawe, program wpłynął pozytywnie nie tylko na dzieci, ale także nauczycieli – 77% z nich stwierdziło, że poszerzyło swoją wiedzę z zakresu nowych technologii – mówi dr Szymon Wójcik, Koordynator Działu Badawczego z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Jak wynika z raportu, nauczyciele docenili w programie możliwość wyboru dostępnych materiałów, co pozwala na dostosowanie treści do potrzeb dzieci. Zwrócili uwagę na to, że program pozwala na pracę w określonej tematyce zarówno w domu, jak i w szkole, a także indywidualnie, grupowo czy we współpracy z rodzicami. Wśród zalet programu wskazali także atrakcyjność pod względem merytorycznym i wizualnym. Co ważne, według nauczycieli, program pozytywnie wpłynął na poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów. Jak wynika z raportu zanotowano wzrost, jeśli chodzi o poznanie zasad cyfrowej higieny – u 90% dzieci, czy o wiedzę na temat wpływu używania urządzeń elektronicznych na zdrowie – u 87%. Ponadto 87% przebadanych nauczycieli zadeklarowało, że poleciłoby program „Stacja Galaxy” innym nauczycielom. – Niedługo upłynie rok od startu pilotażowej edycji programu, a to dobry czas na podsumowania. Cieszymy się, że „Stacja Galaxy” zainspirowała wielu rodziców i nauczycieli do refleksji. Raport zawiera rekomendacje do udoskonalenia kolejnych odsłon programu. Będziemy poszerzać „Stację Galaxy” o zaproponowane treści i kontynuować naszą misję rozwijania kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego – powiedziała Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska. Jak wskazuje raport, rodzice byli chętni do współpracy i cieszyli się, że włączono ich do dyskusji między nauczycielami i uczniami. Także podczas debaty podsumowującej I edycję programu „Stacja Galaxy” eksperci: prof. dr hab. Jacek Pyżalski i dr Magdalena Rowicka starali się podkreślić rolę rodziców w byciu przewodnikami po cyfrowym świecie. – Warto żebyśmy pamiętali, że zarówno szanse związane z wykorzystaniem technologii, jak i zagrożenia z niego wynikające mają charakter jedynie potencjalny. Jednym z istotniejszych czynników, który wpływa na to jak bilans tych dobrych i złych rzeczy wyglądać będzie u konkretnego dziecka jest to, co rodzice robią z technologią w domu. Wchodzi tu w grę zarówno to jakim jesteśmy wzorem, jak korzystamy wspólnie z dziećmi z technologii i wreszcie to jakie mamy zasady stosowania tych narzędzi – powiedział prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski. – Pamiętajmy, że w obecnych czasach wychowanie to nie tylko ekrany i zakazy lub zachęty wokół nich – ale także, albo przede wszystkim, rozwój dziecka w wymiarze fizycznym, społecznym, emocjonalnych czy poznawczym – dodała dr Magdalena Rowicka.
I choć bardzo dobrze dobrane treści mogą wspierać niektóre z tych wymiarów, to w dalszym ciągu zabawa w berka, układanie klocków typu lego czy gry planszowe mogą dać więcej korzyści. Ekrany – tak, ale z umiarem, aby nie wyparły okazji do ruchu, interakcji społecznych, poznawania bogatego świata emocji czy rozwoju poznawczego. I co ważne – towarzyszmy dzieciom w tym procesie. Moderatorem dyskusji był Dawid Łasiński, znany szerzej jako Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, który skomentował kwestię ustalenia zasad higieny cyfrowej w domu. – Jako rodzice, towarzyszyliśmy swoim dzieciom na placach zabaw, dbając o ich bezpieczeństwo. Dzieci podrosły i często dostały od nas klucz do zupełnie nowych placów zabaw, tych cyfrowych. Czy nadal pamiętamy o tym, że naszym obowiązkiem jest im tam towarzyszyć i wspierać w odkrywaniu możliwości sieci, ale też wskazywać i zabezpieczać przed potencjalnymi zagrożeniami? To nie jest opcja, ta opieka jest naszym obowiązkiem – skomentował Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer. Jeszcze do 31 grudnia 2024 roku można wziąć udział w rekrutacji do programu.
Wystarczy wypełnić formularz pod linkiem:
https://stacjagalaxy.pl/rejestracja.
Ponadto szkoły, które zgłoszą się do programu i zrealizują zadania określone w regulaminie mogą wziąć udział w wyjątkowym konkursie „Aktywna Stacja Galaxy”. Dla najbardziej zaangażowanych szkół przewidziano nagrody rzeczowe: interaktywny filpchart Samsung Fl!p Pro oraz 15 sztuk tabletów Tab S9 FE.
Raport można pobrać na stronie:
https://cms.stacjagalaxy.pl/fotifon/2024/11/Raport_stacja_galaxy_FIN.pdf

źródło: informacja prasowa Samsung