Polacy ruszają się z kanapy. 71% Polaków nie podejmuje się aktywności fizycznej bez elektroniki!

Warszawa, 9 kwietnia 2025 r. – Spacer, rower czy bieganie – Polacy są coraz bardziej aktywni, a 71% spośród osób dbających o kondycję, podczas swoich ćwiczeń używa urządzeń elektronicznych. Jednym z popularniejszych sprzętów są słuchawki, a wśród osób młodych (18 – 24 lata) mają one nawet pozycję lidera – 68% korzysta z nich ćwicząc. Jak wynika z badania Huawei CBG Polska [i], większość ćwiczących ze słuchawkami odtwarza na nich muzykę (89%), popularne są również podcasty (30%) oraz audiobooki (27%). Różnych problemów związanych z używaniem słuchawek podczas uprawiania sportu doświadcza 77% badanych, a 34% wskazuje na częste wypadanie z uszu lub zsuwanie się z głowy jako największą niedogodność. Sposobem na te wyzwania mogą być słuchawki z otwartą konstrukcją, które zapewniają stabilność i wygodę nawet podczas intensywnego ruchu.
Najpopularniejsze sporty wśród Polaków
Wiosna to idealny moment, żeby zadbać o zdrowie i formę poprzez aktywność fizyczną. Według badania Huawei CBG Polska najpopularniejsze są spacery – aż 73% badanych Polaków deklaruje tę formę ćwiczeń, jako jedną z ulubionych. Jazda na rowerze również cieszy się dużym zainteresowaniem (54%), a podium najchętniej wybieranych aktywności zamyka bieganie (29%). Regularne treningi na siłowni wybiera 23% Polaków. Tylko 6% odpowiedziało, iż nie podejmuje żadnej formy dbania o kondycję. Dane te wskazują na wysoką świadomość społeczeństwa w zakresie korzyści płynących z aktywnego trybu życia, choć, jak się wydaje, wciąż istnieje potencjał do zwiększenia popularności różnorodnych form ruchu. – Polacy coraz częściej traktują spacery jako okazję do spotkań towarzyskich, czy rozmów telefonicznych, co może wynikać z tempa życia i deficytu czasu na relacje społeczne. Czynność ta daje możliwość połączenia aktywności fizycznej z rozmową, co w przypadku innych form ruchu, jak intensywny bieg czy jazda na rowerze, może być trudniejsze. Spacery są często wybierane jako okazja do relaksu i regeneracji psychicznej – pozwalają na kontakt z naturą, wyciszenie i redukcję stresu. Dodatkowo aktywność ta nie wymaga specjalnego sprzętu, umiejętności ani dużego wysiłku naszego organizmu, co sprawia, że jest dostępna dla każdego, niezależnie od kondycji czy wieku – mówi Paweł Habrat, psycholog sportu. Wielu amatorów ćwiczeń nie wyobraża sobie solidnego treningu bez towarzysza w postaci urządzenia elektronicznego. Najpopularniejszym sprzętem jest smartfon, którego używa połowa aktywnych fizycznie Polaków. Na drugim miejscu znalazły się słuchawki (38%). Co ciekawe, są one wyborem aż 68% osób w wieku 18-24 lat, a ankietowani z grupy 25-34 wybierają je w ponad połowie przypadków (51%). Liczba osób, które korzystają ze słuchawek podczas aktywności fizycznej spada z wiekiem – używa ich 42% ankietowanych w wieku 35-49 i tylko 22% tych powyżej 49 lat.
Czego słuchamy podczas aktywności
Podczas treningów bezkonkurencyjnym liderem jest słuchanie muzyki – z tej alternatywy korzysta 89% aktywnych fizycznie. Jest ona pierwszym wyborem w każdej grupie wiekowej – 93% osób w wieku 18-24, 93% w wieku 25-34, 88% respondentów 35-49 oraz 83% osób w wieku 50+ słucha muzyki podczas ćwiczeń i rekreacji. Z kolei 28% pytanych słucha podcastów podczas aktywności fizycznej. Szczególnie popularne są one wśród osób w wieku 25–34 lata (43%) i tych nieco młodszych (18-24) – 30%.  Osoby 50+ jako drugi wybór po muzyce wskazują rozmowy telefoniczne (21%), ale równie atrakcyjne są audiobooki i słuchanie wiadomości – po 20%. Muzyka to pierwszy wybór zarówno dla biegaczy, spacerowiczów, amatorów roweru czy siłowni – dla każdej z tych grup liczba słuchających muzyki zbliża się do 90%. Na drugim miejscu są podcasty – słucha ich 32% aktywnych na siłowni, 31% biegaczy, 30% spacerowiczów oraz 27% rowerzystów. Trzecim wyborem są rozmowy telefoniczne – 27% biegaczy prowadzi konwersacje podczas ćwiczeń, wśród rowerzystów to 24%, a na siłowni, która zdaje się nie być szczególnie przyjazna rozmowom – ponad jedna piąta (22%). Na ich tle wyróżniają się spacerowicze, którzy oprócz muzyki i podcastów wybierają audiobooki (21%). – Wiele badań potwierdza, że muzyka może znacząco wpływać na wydolność fizyczną i motywację. Odpowiednio dobrana potrafi zwiększyć wytrzymałość, poprawić nastrój i pomóc w utrzymaniu rytmu ruchu. Na przykład badania prowadzane przez dr Costasa Karageorghisa z Brunel University wykazały, że słuchanie odpowiednio dobranych utworów może zmniejszać odczucie zmęczenia i poprawiać wydajność nawet o 15%. Szczególnie efektywne są piosenki o tempie 120-140 uderzeń na minutę (BPM), które sprzyjają synchronizacji ruchów. Muzyka wpływa nie tylko na motywację, ale także na regenerację po wysiłku. Badania wykazały, że słuchanie wolniejszej muzyki po intensywnym treningu pomaga szybciej obniżyć tętno i poziom kortyzolu (hormonu stresu) komentuje Paweł Habrat.
Jakie słuchawki wybrać do treningów?
Badanie ujawniło dominującą pozycję małych, bezprzewodowych słuchawek dousznych wśród osób aktywnych fizycznie – korzysta z nich aż 43% respondentów. Co ciekawe, preferencje te różnią się w zależności od wieku. Wśród młodych dorosłych (18-24 lata) aż 64% wybiera ten typ słuchawek, podczas gdy w pozostałych grupach wiekowych (25-34, 35-49 i 50+) odsetek ten waha się wokół 37%. W grupie 50+ zauważalna jest większa popularność słuchawek przewodowych (38%), w porównaniu z 26% wśród ogółu badanych. Bezprzewodowe słuchawki nauszne i dokanałowe cieszą się mniejszym zainteresowaniem, wybierane odpowiednio przez 22% i 17% respondentów. – Komfortowe słuchawki eliminują czynnik rozpraszający, jakim jest poprawianie ich na uszach czy odczuwanie dyskomfortu. Dobre dopasowanie i stabilność pozwalają w pełni skupić się na treningu i muzyce, co może poprawiać wydajność i przyjemność z ćwiczeń. Zatem śmiało można stwierdzić, że muzyka i rodzaj aktywności są ze sobą ściśle powiązane, a jej dobór może znacząco poprawić efektywność treningu, jak i ogólną przyjemność czerpana z ruchu – podsumowuje Paweł Habrat, psycholog sportowy.
Słuchawki otwarte na potrzeby aktywnych
34% badanych skarży się na wypadanie lub spadanie słuchawek, co wskazuje na potrzebę lepszego dopasowania do kształtu ucha lub głowy. Niepokojące jest również to, że 20% respondentów zgłasza problemy z izolacją od otoczenia, co stwarza potencjalnie niebezpieczne sytuacje, np. w trakcie biegania na dworze. Dodatkowo, 14% użytkowników doświadcza problemów z łącznością bezprzewodową, co negatywnie wpływa na komfort korzystania ze słuchawek.
Słuchawki otwarte to świetny wybór dla osób aktywnych fizycznie. Ich konstrukcja pozwala słyszeć dźwięki otoczenia, co zwiększa bezpieczeństwo podczas treningów na zewnątrz. Dodatkowo, słuchawki te są zaprojektowane z myślą o komforcie podczas ruchu – są lekkie, stabilne i nie wypadają nawet podczas intensywnych ćwiczeń. Co więcej, większość modeli jest odporna na pot i deszcz, dzięki czemu nie musimy się martwić o ich uszkodzenie podczas treningu w trudnych warunkach mówi Dorota Rakowska, Marketing Director, Huawei CBG Polska. Potencjalny rynek słuchawek typu otwartego wydaje się znaczący. Aż 38% respondentów deklaruje, że wybrałoby ten typ słuchawek, gdyby nie sprawiały im problemów z wypadaniem z uszu czy nadmiernym wyciszaniem otoczenia. Największe zainteresowanie słuchawkami otwartymi przejawiają młodzi dorośli (18-24 lata) – 52% z nich wskazało na ten typ słuchawek jako preferowany. W grupach wiekowych 25-34 i 35-49 zainteresowanie utrzymuje się na poziomie 41%, natomiast wśród osób 50+ spada do 32%. Szukając słuchawek, które sprawdzą się podczas aktywności fizycznej, warto zwrócić uwagę na nowe HUAWEI FreeArc. Ich otwarta konstrukcja pozwala słuchać muzyki, jednocześnie pozostając w kontakcie z otoczeniem – to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą trenować bezpiecznie i wygodnie. Dzięki ergonomicznemu designowi dobrze trzymają się na miejscu nawet podczas intensywnych ćwiczeń, a ich lekka budowa zapewnia komfort przez długie godziny. Do 13 kwietnia 2025 r. można je kupić w promocyjnej cenie 399 zł. Szczegóły oferty dostępne są na stronie huawei.pl.

[i] Badanie Huawei CBG Polska przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1005 Polaków w styczniu 2025 przez SW Research.

źródło: informacja prasowa Huawei