Do Ustawy z dnia 12. lipca 2024 – Prawo Komunikacji Elektronicznej Dz.U. 2024 poz. 1221 delegowano z Ustawy Prawo Telekomunikacyjne praktycznie wprost – zapisy dotyczące zasad rezerwacji częstotliwości, w tym w szczególności okoliczności, w których rezerwację można cofnąć. W przywołanej Ustawie z 2024 roku, w Art. 99.1, w pkt. 8) możemy przeczytać m.in.: „[…] Art. 99. 1. Prezes UKE, w drodze decyzji, może zmienić lub cofnąć rezerwację częstotliwości w przypadku: […] 8) gdy częstotliwości objęte rezerwacją są wykorzystywane w sposób nieefektywny […]”. Biorąc pod uwagę, że wcześniej w Ustawie Prawo Telekomunikacyjne taki zapis również był w dyspozycji Prezesa UKE, lecz z niego nie skorzystano, choć były po temu wielokrotne przesłanki – pozostaje pytanie, czy Prezes UKE będzie odnosił się do wskazanych zapisów nowej Ustawy w sposób efektywny, mobilizując operatorów, aby pozyskane dobra unikatowe były wykorzystywane w sposób prawidłowy, zgodny z warunkami aukcji / rezerwacji? Dodajmy, że w tej samej Ustawie zawarto również przepis przestrzegający, mówiący o tym, że w przypadku cofnięcia rezerwacji – nie zwraca się uiszczonej kwoty z tytułu czy to aukcji, czy rezerwacji.
Naszych Czytelników zapraszamy do lektury Ustawy, a Prezesowi UKE wskazujemy owe zapisy Art. 99.1. pkt. 1) – 10) – „ku pamięci”
– link do treści Ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej, w witrynie Sejmu
źródło: informacja własna (wk)
Materiały powiązane:
– UKE: wykaz wydanych decyzji rezerwacyjnych ogólnopolskich
– UKE: Wyniki aukcji na siedem rezerwacji częstotliwości z pasm poniżej 1 GHz
– UKE: to już trzeci dzień publikacji Rejestru urządzeń
– pozwolenia radiowe wydane operatorom sieci komórkowych dla pasma z band C [stan na 25.03.2025]