Społecznościowy operator komórkowy – Mobile Vikings – we współpracy z Fundacją Nie Widać Po Mnie startuje z kampanią społeczną Zrzuć ciężar z głowy. Jej głównym celem jest zwrócić uwagę na stygmatyzację depresji wśród mężczyzn. Mobile Vikings chce zachęcić również do rozmowy o emocjach oraz do skorzystania z pomocy psychologicznej. 23 kwietnia 2025 roku Mobile Vikings rozpoczął kampanię społeczną Zrzuć ciężar z głowy. Kampania adresowana jest do mężczyzn w wieku 25-45 lat, którzy zbyt mało uwagi poświęcają kwestii zdrowia psychicznego. Operator poprzez kampanię próbuje walczyć ze stereotypami kulturowo-płciowymi, według których mężczyzna nie powinien okazywać słabości.
Centralnym elementem kampanii jest dedykowany landing page, dostępny pod adresem:
– szalupyratunkowe.pl/zrzuc-ciezar.
Operator przygotował również spot wraz z sesją zdjęciową, akcję promująca kampanię w mediach drukowanych, online oraz w przestrzeni publicznej, a także podcast „Zestaw siłacza” do nabycia w Viking Store – sklepie dla użytkowników sieci Mobile Vikings.
– Dedykowany landing page zawiera interaktywną sekcję, której celem jest zachęcić użytkowników do dzielenia się emocjami i wsparcia osób z problemami, rozpoczęcia realnego dialogu.
– Spot wraz z sesją zdjęciową zrealizowano w jednej z wrocławskich siłowni. Jego głównym przekazem jest: Po co dźwigać samemu? Lepiej pogadać. Zrzuć ciężar z głowy. Spot dostępny jest pod tym adresem:
– https://www.youtube.com/watch?v=lMKR7Crv3dw.
– Kampanię wspiera reklama outdoor oraz specjalny odcinek podcastu Przemysława Górczyka, który swoją premierę będzie miał 27 kwietnia 2025 roku w serwisach YouTube oraz Spotify. Gościem odcinka będzie dr Maciej Klimczak, psychiatra i seksuolog.
– W sklepie operatora Viking Store, w którym walutą są GB, użytkownicy będą mogli nabyć zestaw siłacza, na który składać będzie się m.in. ręcznik z hasłem „Chłopaki nie płaczą”.
Główny etap kampanii potrwa miesiąc.
Frank Bekkers, CEO Mobile Vikings: Użytkownicy Mobile Vikings są zawsze w centrum naszego zainteresowania. Jesteśmy społecznościowym operatorem komórkowym i jest to nasze zobowiązanie. Szalupy Ratunkowe to projekt szczególny, który nadaje naszym działaniom jeszcze większy sens. Jestem niezwykle dumny ze współpracy z Fundacją Nie Widać Po Mnie. Ufam, że dzięki temu partnerstwu przyczynimy się do zahamowania tych strasznych statystyk dotyczących skutków problemów psychicznych wśród mężczyzn.
Urszula Szybowicz, prezeska Fundacji Nie Widać Po Mnie: Współpraca z operatorem komórkowym przy takim projekcie to rzecz na pewno niecodzienna. Jednak w Fundacji jesteśmy przekonani, że jest to ta droga, która pozwoli skutecznie nagłośnić problem, a przez to – mam nadzieję – zahamować rosnącą liczbę prób samobójczych podejmowanych przez mężczyzn.
Powiązane materiały:
–Zrzuć ciężar z głowy
– Wideo
Kampania Zrzuć ciężar z głowy – bullet points
1. Szalupy Ratunkowe funkcjonują dzięki społeczności naszych użytkowników. Vikingowie przekazują swoje GB, my zamieniamy je na złotówki i przekazujemy wybranej organizacji społecznej. A na finał każdej edycji szykujemy akcję – taką jak Zrzuć ciężar z głowy. W 12. edycji Szalup Vikingowie zdecydowali się na wsparcie Fundacji Nie Widać Po Mnie.
2. Kampania Zrzuć ciężar z głowy wystartowała 23 kwietnia. Jej główny etap potrwa miesiąc.
3. Kampania Zrzuć ciężar z głowy jest wynikiem współpracy społecznościowego operatora komórkowego oraz Fundacji Nie Widać Po Mnie.
4. Kampania Zrzuć ciężar z głowy opiera się na:
a) dedykowanym landing page’u, gdzie użytkownicy mogą „zrzucić ciężar z głowy”; zachęcamy do otwartego mówienia o swoich emocjach i mentalnego wsparcia osób z problemami, link: https://szalupyratunkowe.pl/zrzuc-ciezar/;
b) cyklu artykułów powstałych we współpracy z Fundacją Nie Widać Po Mnie;
c) spocie wraz z sesją zdjęciową; link: https://www.youtube.com/watch?v=lMKR7Crv3dw.
d) akcji outdoorowej – specjalne wlepy promujące akcje we wrocławskich siłowniach (Fitness Academy Wrocław, 10 lokalizacji);
e) “Zestawie siłacza” dostępnym w Viking Store (sklepie dla użytkowników operatora, w którym walutą są GB);
f) specjalnym odcinku podcastu Przemysława Górczyka;
g) aktywizacji użytkowników Mobile Vikings w mediach społecznościowych.
5. Zrzuć ciężar z głowy to kampania społeczna skierowana szczególnie do mężczyzn w wieku 25-45 lat, będących użytkownikami siłowni i klubów fitness, którzy mają problem, by mówić o swoich emocjach i przyznawać się do „słabości”. Kampania adresowana jest również do tych mężczyzn, którzy zbyt mało uwagi poświęcają kwestii zdrowia psychicznego. Chcemy zwrócić uwagę na stygmatyzację depresji wśród mężczyzn i przez mężczyzn oraz na kulturowe stereotypy płciowe ukazujące wyrażanie emocji jako słabość. Zachęcamy do otwartej rozmowy o uczuciach i problemach oraz do skorzystania z pomocy psychologicznej.
6. Kampania Zrzuć ciężar z głowy odpowiada na przerażające statystyki:
a) W 2024 roku miało miejsce w Polsce 10 154 prób samobójczych.
b) Na 4845 zakończonych zgonem aż 4088 przypadków to mężczyźni. To aż 85%!
c) 75% mężczyzn czuje presję, by być twardym i nie okazywać trudnych emocji.
d) Mężczyźni, którzy mają z tym problem, są dwa razy bardziej narażeni na depresję. Depresja może skończyć się śmiercią.
O Szalupach Ratunkowych – na czym to polega i jak to działa
Mechanizm Szalup Ratunkowych
Użytkownicy Mobile Vikings nie przepadają za niewykorzystanym internetem, a internet użytkownikom Mobile Vikings nie przepada. Vikingowie – tak nazywamy naszych użytkowników – kumulują niewykorzystane GB z miesiąca na miesiąc. Mogą je później wymienić na gadżety z Viking Store. Mogą się nimi podzielić z innymi użytkownikami. Albo przekazać je na Szalupy Ratunkowe. Operator zamienia przekazane GB na złotówki. Następnie przekazuje je konkretnej organizacji na cel wybrany wspólnie ze społecznością. Każda edycja Szalup Ratunkowych zaczyna się od przygotowania tematów związanych z aktualnymi problemami społecznymi. Wspólnie z użytkownikami Mobile Vikings ustalamy, czym chcemy się zająć. Po zebraniu feedbacku od społeczności tworzymy krótką listę organizacji, które działają w danym obszarze. Na tej podstawie wybieramy partnera do współpracy. Użytkownicy Mobile Vikings zdecydowali, że tematem 12. edycji Szalup Ratunkowych będzie zdrowie psychiczne. Po wewnętrznych konsultacjach Załoga Mobile Vikings postanowiła nawiązać współpracę z Fundacją Nie Widać Po Mnie. Efektem tej współpracy jest finansowe wsparcie Fundacji. Do tego doszła kampania edukacyjna skierowana do użytkowników – cykl newsletterów poruszających tematy związane z dobrostanem psychicznym. Finalnie powstała kampania społeczna „Zrzuć ciężar z głowy”.
Dlaczego Szalupy Ratunkowe to unikatowy projekt
Szalupy Ratunkowe od początku wyróżniają się otwartym i innowacyjnym podejściem do społeczności skupionej wokół marki. Kluczowy jest tu dialog z użytkownikami, ich aktywizacja i wspólny wybór kierunku, w którym podąża firma. Niewykorzystane GB, które kumulują się w kolejnych miesiącach, użytkownicy mogą spożytkować na różne sposoby. Mogą je zużyć. Mogą przekazać innym. Mogą wymienić na gadżety z Viking Store. Albo przekazać na cel charytatywny. Przekazanie GB na Szalupy nie jest opcją domyślną. Nie wiąże się też z żadnymi bonusami. Mobile Vikings stawia na zaangażowanie i budowanie relacji opartej na zaufaniu. W tym kontekście gotowość użytkowników do wspierania akcji charytatywnych, ich zaangażowanie i szybkość reakcji naprawdę robią wrażenie. Szalupy Ratunkowe to projekt cykliczny od 2020 roku. Do tej pory operator zgromadził ponad 300 tysięcy GB, przekazując organizacjom charytatywnym ponad 130 tysięcy złotych. Głos społeczności jest ważny na każdym etapie. Można by oczywiście wskazać cel i po prostu przeprowadzić zbiórkę. Ale Mobile Vikings zależy na czymś więcej. Na prawdziwym dialogu. I to działa – bo każde kolejne edycje pokazują coraz większe zaangażowanie. Właśnie dlatego użytkownicy mają współdecydujący głos. Od planowania edycji, przez wybór organizacji, aż po finałową kampanię społeczną. Dzięki temu są realnie zaangażowani w cały proces. Widzą efekt. Czują wpływ. To przekłada się na skuteczność kampanii. Wspierając Szalupy Ratunkowe, użytkownicy Mobile Vikings faktycznie współtworzą kampanię. Dzięki temu jej efekty są większe niż można by się spodziewać. I trudne do zaszufladkowania. Bo Szalupy Ratunkowe to po prostu coś więcej niż zwykły przelew.
źródło: informacja prasowa Mobile Vikings