Samsung Electronics jedną z 5. najlepszych marek globalnych w 2020 roku według Interbrand. Reakcja na pandemię, społeczna odpowiedzialność biznesu, innowacje w urządzeniach lifestylowych oraz nieustające inwestycje w przyszły wzrost – wszystko to zwiększa wartość firmy Samsung, która znalazła się na 5. miejscu w rankingu światowych firm ogłoszonym przez Interbrand. Wartość Samsung, oszacowano na 62,3 mld USD, a zatem aż 12 krotnie więcej niż przeprowadzone w roku 2000 pierwotne szacunki. Mimo wyzwań, jakim – z uwagi na pandemię – globalne firmy musiały stawić czoła, Samsung odnotował 2‑procentowy wzrost z 61,1 mld USD w 2019 r. do 62,3 mld USD w roku bieżącym. Firma znalazła się w „wielkiej piątce” po tym, jak przez trzy lata z rzędu plasowała się na 6. pozycji. Firma Samsung, od czasu gdy w roku 2000 Interbrand przyznał jej w pierwszym opublikowanym przez siebie rankingu miejsce 43, stale odnotowuje wzrost wartości. Od 2012 roku, kiedy Samsung znalazł się na pozycji 9., firma nieprzerwanie pięła się w górę, osiągając miejsce 6. w roku 2017 i 5. w roku bieżącym. Zdobywanie coraz wyższych lokat na liście 100 marek o najwyższej wartości na świecie, było m.in. wynikiem oferowania przez firmę innowacyjnych urządzeń i prowadzenia ogólnoświatowych działań marketingowych. – W roku 2000 rozpoczęliśmy naszą podróż od pozycji 43. i wartości firmy na poziomie 5,2 mld USD. Teraz znajdujemy się w „wielkiej piątce”, a nasza wartość wzrosła do 62,3 mld USD. To ogromne osiągnięcie – mówi YH Lee, CMO w Samsung Electronics. – Nigdy nie udałoby się nam tego dokonać, gdyby nie wsparcie użytkowników naszych urządzeń na całym świecie. By dalej wzmacniać naszą pozycję, jeszcze bardziej zintensyfikujemy nasze zaangażowanie i komunikację z odbiorcami.
Według Interbrand kluczowymi czynnikami wzrostu firmy Samsung były:
– szybka reakcja na pandemię w postaci zintegrowana, ogólnoświatowa kampania i globalnych działań na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu
– szeroko zakrojone działania na rzecz zrównoważonego rozwoju
– nieustanne wprowadzanie na rynek innowacyjnych urządzeń, w tym Galaxy Fold, The Terrace i lodówki BESPOKE
– niezmienne inwestowanie w rozwój zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), 5G i Internet Rzeczy (IoT)
Po wybuchu pandemii, firma Samsung Electronics przekazała liczne, dostosowane do potrzeb poszczególnych krajów darowizny, by pomóc lokalnym społecznościom poradzić sobie z wyzwaniami. W ramach działań mających na celu angażowanie użytkowników ciężkich czasach i komunikowanie się z nimi Samsung z sukcesem przeprowadził ogólnoświatową kampanię. Jej motto „Get through this together” prezentowane było w mediach społecznościowych oraz na billboardach na Times Square w Nowym Jorku, Piccadilly Circus w Londynie, Duomo di Milano we Włoszech i Entertainment Building w Hongkongu. Pozytywne reakcje wzbudziła również kampania, w której zdjęcia i historie nadesłane przez użytkowników za pośrednictwem mediów społecznościowych wykorzystano do stworzenia wideoreklam prezentowanych na zewnątrz, by poprawić nastrój odbiorcom na całym świecie. Kampanie związane z pandemią dołączyły do prowadzonych już wcześniej kampanii dotyczących wizji społecznej odpowiedzialności Samsung – Enabling People i różnych programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, takich jak Solve for Tomorrow, Smart School czy Innovation Campus. Zaangażowanie firmy w kwestie zrównoważonego rozwoju we wszystkich aspektach zarządzania przedsiębiorstwem również przyczyniło się do wzrostu wartości marki. Doskonałym przykładem mogą być ekoopakowania telewizorów i etui smartfonów Samsung stworzone z wykorzystaniem materiałów z recyklingu. Przede wszystkim jednak wzrost firmy i, w konsekwencji, przyznanie jej 5. pozycji w rankingu były efektem jej nieustannych wysiłków na rzecz dostarczenia innowacji, mimo wyzwań związanych z pandemią. Aktywność w zakresie komunikacji mobilnej przypieczętowała pozycję lidera, jaką firma zajmuje na rynku smartfonów 5G, a także za sprawą urządzeń serii Galaxy A i działań marketingowych, takich jak kampania Awesome, znalazła uznanie wśród przedstawicieli Pokolenia Z . Samsung udowodnił ponadto swoje niesłabnące zaangażowanie w innowacyjność, tworząc nową kategorię urządzeń zapoczątkowaną przez Galaxy Z Flip. Dodatkowo firma ugruntowała swoje przywództwo w zakresie sieci 5G, będąc pionierem na nowych rynkach, a także rozwijając partnerstwa z firmami np. ze Stanów Zjednoczonych i Japonii. W dziedzinie technologii wizualnych, Samsung jest liderem branży telewizorów, dzięki wprowadzeniu na rynek przełomowych urządzeń takich jak The Sero czy The Terrace, odzwierciedlających nowe trendy w stylu życia użytkowników,. Firma podjęła także działania w zakresie zrównoważonego rozwoju, oferując nie tylko urządzenia wspomagające osoby z niepełnosprawnościami i problemami z widzeniem barw, ale także realizując projekt dotyczący przyjaznych dla środowiska opakowań. Także jeśli chodzi o cyfrowe urządzenia AGD Samsung nie zaprzestawał wprowadzania innowacji wychodzących naprzeciw zmieniającemu się stylowi życia odbiorców; przykładem mogą tu być lodówka BESPOKE i pralko-suszarka Grande AI. Z kolei kampanie dotyczące ważnych dla użytkowników tematów – takich jak gotowanie, sport, dekoracja wnętrz czy dbanie o zwierzęta domowe – przyczyniły się do lepszej komunikacji firmy z jej klientami. Jako niekwestionowany lider w dziedzinie pamięci Samsung ogłosił realizację Vision 2030, stając się tym samym pierwszą na świecie firmą produkującą pamięć DRAM opartą na EUV. Dodatkowo Samsung, nieprzerwanie inwestuje w rozwój pamięci HBM2E Flashbolt, która od lat stosowana jest w AI, częściach samochodowych, IoT i 5G. Oczekuje się, że zyskująca popularność praca w domu, skutkująca zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi z zakresu serwerów i chmury, zwiększy sprzedaż czipów DRAM i NAND flash. Z kolei w zakresie systemu LSI firma kontynuowała pracę nad innowacjami technologicznymi i inwestowała w rozwój Exynos i ISOCELL, a także wzmocniła współpracę z ważnymi partnerami, takimi jak Audi. Interbrand szacuje wartość marek na podstawie drobiazgowej analizy wielu czynników. Bierze m.in. pod uwagę wyniki finansowe, wpływ marki na decyzję o zakupie, a także konkurencyjność marki.
※ Wzrost wartości marki Samsung Electronics
Rok | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Wartość marki
(USD) |
19,5 mld | 23,4 mld
(20%↑) |
32,9 mld
(40%↑) |
39,6 mld
(20%↑) |
45,5 mld
(15%↑) |
45,3 mld
(-) |
51,8 mld
(14%↑) |
56,2 mld
(9%↑) |
59,9 mld
(6,5%↑) |
61,1 mld
(2%↑) |
62,3 mld
(2%↑) |
Pozycja w rankingu | 19 | 17 | 9 | 8 | 7 | 7 | 7 | 6 | 6 | 6 | 5 |
źródło: Samsung