NesoBus – premiera polskiego autobusu wodorowego. NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
Stworzyliśmy najbardziej ekologiczny autobus na wodór
Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Stworzyliśmy autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
Jak działa autobus na wodór?
NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Jak nasz autobus na wodór oczyszcza powietrze?
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
Dlaczego Nesobus?
Marka naszego autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. NesoBus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Konstrukcja stworzona od podstaw dla autobusu wodorowego i opcje dopasowane do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników
Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg. Autobus jest zbudowany modułowo, więc jesteśmy w stanie dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Zatrudniamy 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.
NesoBus to model opracowany przez najlepszych i najbardziej doświadczonych inżynierów z Polski we współpracy z partnerami z Europy i świat
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór. Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.
Homologacja
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.
Planujemy rozpocząć produkcję seryjną w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów
Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku – regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku.
Więcej na:
– nesobus.pl i
– polskiautobuswodorowy.pl
Kontakt:
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
mail: biuro@polskiautobuswodorowy.pl
Specyfikacja techniczna
Technologia
Zastosowane najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne
– wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego – 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości – typowe wymiary autobusu dla miast.
– nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym – rozwiązania najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych
– ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
– silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
– zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
– szybkie i krótkie tankowanie – do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy
Komfort i bezpieczeństwo dla pasażera
– do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
– 3 pary szerokich drzwi
– panoramiczne okna
– wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
– instalacja WiFi i dostęp do 5G
– 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
– 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
– 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
– przystosowany dla osób niepełnosprawnych
– system nagłaśniający
– monitoring autobusu 360˚
– maksymalne wyciszenie autobusu
Bezpieczeństwo
Jeden z najbezpieczniejszych pojazdów (nie tylko autobusów) na rynku poprzez zastosowanie wieloetapowych zabezpieczeń dla kierowcy i pasażerów:
– zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
– zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
– połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru
System informacji dla pasażerów
– informacje o trasie
– bieżące informacje pogodowe
– informacje lokalne, z kraju, ze świata
– informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus – np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry
– dodatkowo reklamy
Pełen komfort dla kierowcy
– komfortowy i w pełni wyposażony fotel kierowcy
– przestronna kabina
– komputer pokładowy
– niezależny system klimatyzacji i ogrzewania
– wyposażona w dwie rolety przeciwsłoneczne (boczna z lewej strony i przednia)
– okno kierowcy przesuwne, szyba z lewej strony ogrzewana
– regulowany pulpit
Zasięg
Ok. 450 km – autobus posiada większy zasięg w stosunku do konstrukcji konkurencyjnych, dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.
Konstrukcja
Konstrukcja w pełni dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych pojazdów wodorowych, możliwa dzięki założeniu wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi na etapie projektowania konstrukcji.
źródło: Grupa Polsat Plus