Plus zasięg: sygnał sieci operatora na kolejowej trasie Jelenia Góra – Wrocław

Kolejny raz poddaliśmy analizie jakość sygnału sieci Plus, na kolejowej trasie od Jeleniej Góry do Wrocławia. Przewoźnik, to Koleje Dolnośląskie. W pliku logu zobaczymy dwa krytyczne punkty, gdzie sygnału sieci zabrakło. Są nimi:
1. przejazd przez tunel kolejowy za stacją w miejscowości Wojanów koło Jeleniej Góry. Utrata sygnału sieci jest logiczna
2. przejazd w sąsiedztwie stacji kolejowej Sędzisław, co już uzasadnić trudno
Na trasie biegu pociągu zobaczymy również sygnał serwowany w kierunku terminala w paśmie 3G. To również sąsiedztwo stacji kolejowej Sędzisław, zaś kolejny odcinek obejmował przejazd przez część miasta Wałbrzych, gdzie zabrakło sygnału LTE.
Niekorzystna sytuacja w zakresie zasięgu sieci występuje także kilka kilometrów za Jelenią Górą i trwa przez spory czas, a wszystko za przyczyną braku dedykowanych stacji w ciągu linii kolejowej. Terminal w związku z tym odbiera sygnał z losowych stacji aż w Karpaczu, czy Szklarskiej Porębie. Choć jest to sygnał w paśmie LTE, to odległość terminala od stacji bazowej rzędu nawet 20 kilometrów nie wróży stabilnej transmisji danych, czy nawet połączenia głosowego. Podobna sytuacja występuje na odcinku między Marciszowem a Sędzisławiem, choć tu odległość między stacją bazową a terminalem jest znacznie mniejsza. Kolejny, trudny zasięgowo punkt, to sąsiedztwo miejscowości Jaczków. Terminal odbiera sygnał ze stacji odległych o ponad 10 kilometrów. Tu swoją stację bazową, na własnej wieży posiada Orange. Dlaczego Polkomtel nie decyduje się na gościnę w tym miejscu? – trudno ocenić. Jedziemy zatem dalej. Następna, trudna zasięgowo dla operatora sytuacja, to odcinek od miasta Świebodzice do stacji kolejowej o sporym znaczeniu w Jaworzynie Śląskiej. Na stacji kolejowej w Jaworzynie Śląskiej testy speedtest pokazują prędkości w LTE, oscylujące wokół 1Mbps z tendencją „ucieczki” do 3G. Na kolejne problemy trafiamy w sąsiedztwie stacji Imbramowice, gdzie nie tak dawno swoją stację uruchomił Orange. Zasięg Plusa terminal otrzymuje ze stacji odległej o… 14 kilometrów! Następne problemy i sygnał sieci ze stacji odległej o 7 kilometrów, to wyjazd za Kąty Wrocławskie i sąsiedztwo stacji kolejowej Sadowice. Pomiędzy stacją kolejową Sadowice, a podwrocławskim Smolcem sygnał sieci tracimy, by następnie odzyskać go z kilku z rzędu stacji losowych. Sytuacja stabilizuje się w momencie wjazdu pociągu do administracyjnych granic miasta Wrocław.
Reasumując, dla pokrycia trasy kolejowej Jelenia Góra-Wrocław operator potrzebuje nie mniej jak dwóch stacji na odcinku od Jeleniej Góry do Janowic Wielkich, następnie warto. Jedna z nich mogłaby w oparciu o cztery sektory pracować w Wojanowie za Jelenią Górą, druga zaś (i dotyczy to wszystkich operatorów) powinna zostać uruchomiona w gminnej miejscowości Janowice Wielkie. Kolejne lokalizacje stacji, które proponujemy Plusowi, to skorzystanie z lokalizacji stacji Orange w miejscowości Jaczków oraz w miejscowości Imbramowice. Obie stacje Orange, to lokalizacja biegu linii kolejowej. Pilna konieczność wybudowania stacji bazowej, to także sąsiedztwo stacji kolejowej Sędzisław. Temat dotyczy wszystkich operatorów i warto zwrócić się w kierunku rozwiązania czterosektorowego z racji ilości braków w sygnale dookoła obszaru, o którym mowa. Tym bardziej, że to również sąsiedztwo planowego biegu drogi ekspresowej. Plusowi zwracamy uwagę także na konieczność wybudowanie solidnej jakościowo stacji w Jaworzynie Śląskiej. To, co operator proponuje tu dziś jest rozwiązaniem kuriozalnym. Następna stacja bazowa powinna zostać wybudowana w Sadowicach. Resztę pozostawiamy do przemyślenia choćby na bazie analizy rekordów załączonego poniżej logu z przejazdu. Dodajmy, że Plus nie błyszczy jakością także w wojewódzkim mieście Wrocław, w tym na peronach stacji Wrocław Główny.
Przy okazji zwracamy uwagę na kwestię konieczności doposażenia w kolejne pasma stacji pracujących wyłącznie w schemacie GUL.
Plik logu:
jakość sygnału sieci Plus na trasie przejazdu pociągu Kolei Dolnośląskich od Jeleniej Góry do stacji Wrocław Główny

Analizy realizowaliśmy smartfonem Xiaomi Mi10T Pro 5G, w trybie automatycznego wyboru sieci, z pominięciem zasięgu 5G. Telefon leżał na półce przy oknie w pociągu

źródło: informacja własna

Materiał powiązany:
Plus zasięg: przejście graniczne Polska – Republika Czeska i serce sportów letnich i zimowych Polana Jakuszycka. Czy tak powinien wyglądać zasięg przy granicy?
– GUNB: wnioski budowlane. Obiekty telekomunikacyjne