W ramach kontynuacji testów kolejowych – publikujemy dane, dotyczące wyników jakości transmisji danych w sieciach: Plus oraz Orange, na kolejowej trasie Kolei Dolnośląskich od stacji Jelenia Góra Zachodnia do stacji Szklarska Poręba Górna. Oprócz zrzutów ekranów z mobilnej wersji aplikacji speedtest.net prezentujemy również dane, dotyczące jakości sygnału oraz handover na cytowanej trasie
A. Wyniki testów transmisji danych:
1. Jelenia Góra Zachodnia PKP, Plus:
W sąsiedztwie jest stacja bazowa operatora ( BT-33473 ), pracująca w pasmach: GSM / UMTS900 / LTE800, niemniej po pierwsze brakuje w niej upriorytetyzowanego pasma LTE1800, po drugie zaś – brakuje dedykowanych sektorów na bieg linii kolejowej
1b. Jelenia Góra Zachodnia PKP, Orange:
2a. Jelenia Góra-Cieplice PKP, Plus:
Operator posiada w niedalekim sąsiedztwie, przy ul. Cieplickiej 83 swoją stację, pracującą w UMTS900/LTE800/LTE1800 ( BT-34558 ), niemniej stacja jest zlokalizowana za nisko względem tego, co powinna pokrywać. Ponadto – operator nie zagwarantował sektora z azymutem na bieg linii kolejowej. Aby naprawić błąd i poprawić wyniki sugerujemy dowieszenie się do masztu Orange przy ul. Lubańskiej 23 ( bezpośrednie sąsiedztwo z dworcem kolejowym Jelenia Góra-Cieplice )
2b. Jelenia Góra-Cieplice PKP, Orange:
3a. Jelenia Góra-Orle PKP, Plus:
Jak zaznaczono w pkt. „2a”, Polkomtel posiada tym razem, niemal w bezpośrednim sąsiedztwie swoją stację bazową BT-34558, przy ul. Cieplickiej 83. Wyniki transmisji danych na cytowanej stacji kolejowej: Jelenia Góra-Orle powinny być znacząco lepsze. Problem tkwi w tym, że pomiędzy lokalizacją BTS, a stacją bazową są trzy czteropiętrowe bloki, przez które sygnał radiowy ma kłopoty propagacyjne. Gdyby stacja bazowa była wyżej, a azymuty były zoptymalizowane ( dziś wydają się zaprojektowane metodą „na czuja” ) – wyniki transmisji danych dla tego punktu, ale również na Osiedlu „Orle” wewnątrz budynków byłyby znacząco lepsze. Przez sytuację, o której mowa wcześniej – mimo bezpośredniej bliskości stacji bazowej – wielu mieszkańców bloków przy ul. Stwosza, Orlej oraz zabudowań przy części ulicy Cieplickiej – ma kłopoty z realizacją usług Plusa, czasami nawet tych podstawowych. Dzisiaj dotarcie tu z sygnałem, to wciąż ogromne wyzwanie, choć wystarczyłoby stację BT-34558 przebudować, anteny przenieść na kilkumetrowy minimaszt na dachu biurowca, a sektory ( pożądane cztery ) zaprojektować tak, żeby stacja była rzeczywiście dla klientów, nie zaś dla statystycznej „sztuki”
3b. Jelenia Góra-Orle PKP, Orange:
4a. Jelenia Góra-Sobieszów, Plus:
4b. Jelenia Góra-Sobieszów PKP, Orange:
5a. Piechowice Dolne PKP, Plus:
5b. Piechowice Dolne PKP, Orange:
Zarówno w grupie Polkomtela, jak i w grupie technologicznej Networks! wyniki jakości transmisji danych są prostym odzwierciedleniem sytuacji w centrum miasta Piechowice. W sporej części wewnątrz budynków dominujący operatorzy infrastrukturalni zasięgu sieci nie mają, technologia LTE indoor jest niedostępna w 90 %, zaś 3G – jeśli jest dostępne – oscyluje na poziomach, jak w załączonych wyżej, w pkt. „5a” oraz „5b” zrzutach ekranu. Ponieważ sytuacja wymaga interwencji „od zaraz” – raz jeszcze uczulamy operatorów na konieczność inwestycji w zasięg w mieście Piechowice, przypominając, że jedynym operatorem, który stację w centrum Piechowic posiada, choć ta – z racji wysokości posadowienia anten spisuje się jakościowo wątpliwie – jest Play
6a. Piechowice PKP, Plus:
6b. Piechowice PKP, Orange:
7a. Górzyniec PKP, Plus:
7b. Górzyniec PKP, Orange:
Jak widać na załączonych zrzutach ekranu w pkt. „7a” i „7b” – mimo obecności stacji obu testowanych podmiotów w tej samej lokalizacji – maszt „Emitel” przy drodze krajowej nr 3 i obecności u każdego z nich czterech sektorów – jakość transmisji danych na stacji kolejowej Górzyniec jest u każdego z nich diametralnie inna. Wynika to nade wszystko z różnic wysokości posadowienia anten każdego z nich oraz optymalizacji azymutów pod stację kolejową. Żywimy nadzieję, że w tej materii, w grupie Networks! dla cytowanej stacji nastąpią pożądane zmiany
8a. Szklarska Poręba Dolna PKP, Plus:
8b. Szklarska Poręba Dolna PKP, Orange:
Kłopoty obu podmiotów na stacji kolejowej Szklarska Poręba Dolna są podobne jakościowo, choć wydajnościowo przeważa Polkomtel. Swoistą ciekawostką jest to, że posiadając BTS niemal w sąsiedztwie stacji kolejowej Szklarska Poręba Dolna, tj. przy ul. Sanatoryjnej 1 – tak słabo wypada Orange. Jest to konsekwencja dwóch rzeczy:
a) obecność tylko dwóch sektorów w stacji bazowej
b) brak należytej staranności w zakresie optymalizacji stacji pod bieg linii kolejowej
Liczymy na to, że Orange stanie na wysokości zadania i stacja zostanie poprawiona
Kłopoty Polkomtela w tym miejscu biorą się natomiast z tego, że operatorowi bardzo brakuje stacji bazowej właśnie w okolicach ul. Sanatoryjnej, gdzie powinien bezwzględnie się dowiesić
9a. Szklarska Poręba Średnia PKP, Plus:
9b. Szklarska Poręba Średnia PKP, Orange:
Na stacji Szklarska Poręba Średnia widać zdecydowaną przewagę jakościową w transmisji danych po stronie sieci Orange. I tu kolejna „ciekawostka”: mimo bezpośredniego sąsiedztwa stacji kolejowej ze stacją bazową operatora, zlokalizowaną przy ul. Muzealnej 3 – ta lokalizacja otrzymuje sygnał sieci ze stacji … przy ul. Sanatoryjnej 1
Sytuacja jak wyżej tłumaczy poniekąd wyniki Plusa. Mimo tego, że operator korzysta z masztu T-Mobile, stojącego tuż obok masztu Orange przy ul. Muzealnej 3 – wyniki transmisji danych ma zdecydowanie gorsze. Jeśli nie da się stacji bazowej przy ul. Muzealnej 3 zoptymalizować tak ( może przez dodanie kolejnego sektora ? ), żeby propagowała sygnał na bieg linii kolejowej oraz na stację Szklarska Poręba Średnia, to jest to kolejny argument za tym, aby dowiesić się do lokalizacji Orange przy ul. Sanatoryjnej 1. Przy okazji, ku pamięci obu operatorów wspominamy, że przy ul. Górnej, w bardzo dobrej topograficznie lokalizacji dla tego odcinka trasy kolejowej, ale również dla tej części Szklarskiej Poręby – wybudował swoją stację na własnym maszcie Play. Dowieszając się do tego masztu z czterema sektorami można nie tylko dokryć część Szklarskiej Poręby Dolnej i Średniej, ale również uzupełnić sygnał w paśmie Karkonoszy na szlakach turystycznych
10a. Szklarska Poręba Górna PKP, Plus:
10b. Szklarska Poręba Górna PKP, Orange:
B. Logi z przebytej trasy kolejowej:
1) dla sieci Plus – tutaj
2) dla sieci Orange – tutaj
źródło: informacja własna