PKP Polskie Linie Kolejowe i Ericsson testują system łączności kolejowej w technologii 5G

Ericsson wraz z partnerami przetestuje dla PKP Polskich Linii Kolejowych nowy standard łączności mobilnej Future Railway Mobile Communications System (FRMCS). Projekt zostanie przeprowadzony na torze testowym w Żmigrodzie pod Wrocławiem, połączonym z jedną z największych linii kolejowych w Europie i otrzyma wsparcie ekspertów z centrów badawczo-rozwojowych Ericsson w Łodzi i Krakowie. Jego realizacja potrwa dwa lata. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 26 września na targach kolejowych InnoTrans 2024 w Berlinie przez przedstawicieli firm Ericsson, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i partnerów. Transport kolejowy setek tysięcy pasażerów i ton ładunku w kraju i na połączeniach międzynarodowych wymaga systemu, który musi być niezawodny. To jest argument zastąpienia starego systemu łączności technologią 5G. Oczekuje się, że nowy standard łączności – Future Railway Mobile Communications System (FRMCS) – zostanie w pełni opracowany w 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia rozpoczną się rok później. FRMCS umożliwia wymianę danych w czasie rzeczywistym między pociągami, co jest kluczowe dla bezpiecznego i wydajnego funkcjonowania kolei. Został zaprojektowany z myślą o solidności, niezawodności i znacznie większej szybkości przesyłania danych i pojemności niż poprzedni GSM-R. List intencyjny dotyczący testów został podpisany przez firmę Ericsson i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A jako rozszerzenie listu intencyjnego z września 2023 roku pomiędzy Ericsson, NetWorks, Instytutem Kolejnictwa i Alstom. „FRMCS staje się motorem cyfryzacji dla całego sektora kolejowego w Europie. System komunikacji mobilnej kolei przyszłości i jego testy to wejście w nowy standard łączności” – podkreśla Piotr Kubicki, Członek Zarządu – dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ericsson dostarczy innowacyjne rozwiązania dla sieci o znaczeniu krytycznym, których celem będzie wykazanie korzyści, jakie technologia 5G wniesie do transportu kolejowego, a w szczególności przygotowania migracji technologicznej kolei w Polsce. Rozwiązania te obejmują system radiowy Ericsson dla dedykowanego pasma FRMCS n101 (1900 MHz) wraz z rozwiązaniami z portfolio Enclosure and Power, a także lokalną bramkę pakietową Local Packet Gateway do integracji z siecią 5G Orange Polska i T-Mobile Polska w technologii Standalone. Ericsson zapewni również wsparcie ekspertów ze swoich centrów badawczo-rozwojowych w Łodzi i Krakowie. Zespoły te będą odpowiedzialne za architekturę, konfigurację i optymalizację dostarczanych rozwiązań. Rozwiązania firmy Ericsson zostaną zainstalowane na terenie Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie k. Wrocławia. Przygotowania rozpoczną się w 2024 roku, a testy mają potrwać do drugiej połowy 2027 roku. „Bardzo nas cieszy podpisanie listu intencyjnego z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Standard FRMCS może zapewnić istotne korzyści dla transportu kolejowego – od pomocy w zapewnieniu łączności 5G po analitykę wideo, funkcje bezpieczeństwa i automatyzację. Wnioski wyciągnięte z testów nie tylko będą wsparciem dla strategicznej migracji polskiej kolei z GSM-R, ale także przyczynią się do standaryzacji FRMCS w najbliższej przyszłości,” powiedział Martin Mellor, szef firmy Ericsson w Polsce.
Informacje dodatkowe:
Ericsson gears up for InnoTrans 2024 with 5G solutions
Technology leaders test innovative FRMCS rail system | Ericsson Press Office
5G-powered FRMCS
5G for railways explored
Ericsson FRMCS 5G antennas – a high-speed link to the future
5G-powered Future Railway Mobile Communication System (ericsson.com)
Ericsson Local Packet Gateway

źródło: informacja prasowa Ericsson

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments