Raport #RegionyNEXERY2025: co czwarty Polak korzysta z AI

Sztuczna inteligencja przestaje być nowinką, a staje się narzędziem codziennego użytku. Najnowszy raport #RegionyNEXERY2025 pokazuje, że co czwarty Polak korzysta z AI przynajmniej raz w miesiącu, a prawie co dziesiąty każdego dnia. Młodsze pokolenia deklarują, że AI wspiera ich w nauce, tłumaczeniach czy codziennych obowiązkach, podczas gdy starsi traktują ją raczej jako praktyczne ułatwienie. Widać też wyraźny podział pokoleniowy: 58% „Zetek” sięga po AI regularnie, ale wśród Baby Boomers to już tylko 25%. Mimo popularności, sztuczna inteligencja wzbudza obawy – połowa badanych zwraca uwagę na ryzyko związane z prywatnością, dezinformacją i trudnością w odróżnieniu treści tworzonych przez AI od fake newsów. Sztuczna inteligencja coraz silniej wkracza w naszą codzienność, zarówno w pracy, nauce, jak i pomagając w organizacji życia prywatnego czy rozwijaniu pasji. Jak wynika z tegorocznej edycji raportu #RegionyNEXERY2025 pt.: „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku” Najpopularniejszym zastosowaniem sztucznej inteligencji wśród ankietowanych są pozyskiwanie informacji (37%) i tłumaczenia (34%). Szczególnie starsi użytkownicy wskazują te obszary jako najważniejsze. Trzecią najczęściej wykorzystywaną funkcją jest nauka (24%), przy czym w tym zakresie korzystanie z AI nie różni się znacząco w zależności od wieku. Najrzadziej używamy sztucznej inteligencji w celach rozrywkowych i zakupowych. Oceniając natomiast potencjał AI, Polacy zazwyczaj wskazują na naukę (44%) oraz rolę osobistego asystenta (30%).
Co ciekawe, 14% pytanych traktuje sztuczną inteligencję jak współpracownika, a 12% rozważa nawet wykorzystanie tej technologii w roli terapeuty. Interesujące różnice widać także wśród przedstawicieli różnych pokoleń. Młodsze osoby częściej widzą w sztucznej inteligencji wsparcie w nauce, edukacji i pracy. Przy tym, Zetki skupiają się na nauce (27%) i edukacji (28%), a generacja Y na pracy (31%) i edukacji (25%). Starsi, czyli pokolenia X i Baby Boomers natomiast dostrzegają jej potencjał głównie w pozyskiwaniu informacji (36% – X; 48% – Baby Boomers) oraz w tłumaczeniach i językach obcych (40% – X; 47% – Baby Boomers). Widać więc wyraźnie, że młodzi koncentrują się na rozwoju i nauce, a doświadczeni użytkownicy na praktycznych funkcjach wspierających codzienne zadania.
Sama świadomość AI dopiero się kształtuje i korzystamy z niej zwykle automatycznie, nie zastanawiając się nad jej możliwościami. Ważne jest jednak, by zachować świadomość i umiejętnie oceniać treści generowane przez algorytmy. W tym aspekcie możemy zaobserwować widoczną różnicę pomiędzy przedstawicielami poszczególnych pokoleń. Starsi podchodzą do AI ostrożniej, dbając o prywatność i bezpieczeństwo danych, natomiast młodsi chętnie eksperymentują, traktując ją jako narzędzie nauki, rozwoju i kreatywności. Kluczowe pozostaje więc lepsze zrozumienie tej technologii, by świadomie korzystać z jej potencjału – tłumaczy Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Komercyjnych w Nexerze.
Polscy internauci dostrzegają znaczenie bezpieczeństwa w sieci
Mimo rosnącej powszechności i licznych zalet AI, korzystanie z nowoczesnych technologii wciąż wiąże się z obawami. Jak wynika z raportu #RegionyNEXERY2025 pt.: „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku”. Pojawiają się też dodatkowe niepokoje związane możliwością tworzenia treści trudnych do rozpoznania, w tym fake newsów, deep-fake’ów czy zmanipulowanych materiałów wizualnych. Tylko niewielki odsetek Polaków, od 5 do 10 procent, deklaruje, że w ogóle nie obawia się zagrożeń związanych z AI. W prawie każdym obszarze większe obawy mają przedstawiciele pokolenia Baby Boomers, z wyjątkiem utraty pracy, która bardziej niepokoi pokolenie Z (34% vs 14%). Zróżnicowanie w postrzeganiu ryzyk zależy od wieku i doświadczenia cyfrowego. Millenialsi wyróżniają się pod tym względem – wśród pokolenia Y najwięcej osób (11%) deklaruje brak obaw wobec rozwoju AI.
Raport #RegionyNEXERY2025
Raport #RegionyNEXERY2025 to cykliczna publikacja, którą od 2019 roku opracowuje Nexera, wiodący dostawca multi-światłowodu w Polsce. Analizuje ona wpływ internetu na życie mieszkańców Polski i regionów, w których firma rozwija sieć światłowodową. Tegoroczna, siódma edycja badania, została zrealizowana we współpracy z agencją badawczą K+Research i opublikowana pod hasłem „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku”. Raport porusza tematy związane z bezpieczeństwem online, sztuczną inteligencją oraz wiarygodnością informacji.
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie www.regionynexery.pl
Partnerami tegorocznej edycji raportu są: Fundacja AgeHUB, Fundacja AVLab dla cyberbezpieczeństwa, Fundacja Digital Poland, Fundacja KODO oraz Polityka Senioralna.

1. Raport #RegionyNEXERY2025 „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku”, wrzesień 2025. Na potrzeby raportu zostało zrealizowane badanie przez K+Research na zlecenie marki Nexera w terminie 03-11.06.2025 r. na próbie 2809 Polaków metodą CAWI. Dobór próby był losowo-kwotowy. Kwoty zostały nałożone na płeć oraz wiek badanych osób. Dodatkowo zostało przeprowadzone badanie CAWI wśród przedstawicieli pokolenia Alpha (dzieci z klas 1-3, 4-6 oraz 7-8 biorące udział w szkoleniach organizowanych w szkołach przez firmę Nexera), n=58.
2 Tamże.

źródło: informacja prasowa Nexera