Kontrola NIK wykazała, że pomoc oferowana osobom i podmiotom zagrożonym wykluczeniem cyfrowym, w związku z naborami wniosków o wsparcie przedsięwzięć, które składano wyłącznie w systemach informatycznych, nie zapewniała równego dostępu tych osób do środków publicznych. Stwarzało to przestrzeń do dyskryminacji części społeczeństwa. Dystrybucja środków w większości realizowana była prawidłowo i rzetelnie, ale identyfikowanie i monitorowanie potrzeb wykluczonych cyfrowo nie funkcjonowało właściwie. Kluczowe programy Ministerstwa Cyfryzacji ukierunkowane na rozwój kompetencji cyfrowych w społeczeństwie realizowano z opóźnieniem. Ograniczenia w dostępności do środków publicznych dla osób wykluczonych cyfrowo nie były analizowane ani monitorowane w większości jednostek, a nie był to problem marginalny. Systemy informatyczne w części kontrolowanych instytucji były wadliwe i wymagały usprawnień. Nie zawsze przestrzegano też zasad przejrzystości i równego traktowania wnioskodawców, co w sposób szczególny mogło dotknąć osoby wykluczone cyfrowo.
Pełna treść informacji:
– Wykluczeni w cyfrowym państwie – NIK o nierównościach w dostępie do środków publicznych
źródło: informacja prasowa NIK