W Poznaniu może powstać pierwsze w Polsce otwarte, profesjonalne centrum e-sportu

PE: Game do mieszkańców Poznania:
Centrum e-sportu w każdym mieście? W Poznaniu jest pomysł jak to zrobić
Jest szansa na pierwsze w Polsce profesjonalne, otwarte i darmowe centrum e-sportu. Już w przyszłym roku w Poznaniu może powstać multidyscyplinarny ośrodek treningowy z zapleczem szkoleniowym, bazą wsparcia szkolnych klubów e-sportowych i zapleczem do organizacji turniejów w kilkunastu grach. By zrealizować ten plan potrzeba kilku tysięcy głosów Poznaniaków, którzy mogą zdecydować o realizacji projektu w ramach budżetu obywatelskiego.
Głosowanie trwa do 29 października.
„W Poznaniu musi powstać centrum e-sportu z prawdziwego zdarzenia, ponieważ wszyscy mieszkańcy miasta zasługują na równe szanse rozwoju. Nie każdy młody człowiek chce – lub może – zostać piłkarzem, kajakarką czy tenisistką. My chcemy podać rękę tym, którzy widzą swoją przyszłość w e-sporcie. Stworzymy miejsce, które uzupełni ofertę miasta dla dzieci i młodzieży, zapewniając możliwość realizacji marzeń, trenowania, nauki i rozwoju w profesjonalnych warunkach – pod opieką specjalistów, w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Ale e-sport to nie tylko rywalizacja i kariera zawodnicza. To również potężny przemysł przyszłości, w którym potrzebni są eksperci wielu dziedzin: od trenerów, analityków czy statystyków, poprzez dietetyków, psychologów, marketingowców i prawników, po komentatorów, realizatorów streamów czy informatyków. Chcemy, aby młodzi Poznaniacy mogli szansę przygotowania się do zawodów XXI wieku i rozwijania umiejętności, które otworzą im drzwi do nowoczesnego rynku pracy” – wyjaśnia Michał Czajka, koordynator Poznańskiej E-sportowej/Gamingowej Akademii Mistrzów i Ekspertów (PE:GAME) i pomysłodawca projektu.
Program

W programie PE:GAME będzie m.in. skauting i trening zawodników w najważniejszych konkurencjach e-sportowych na różnych poziomach, organizacja i wsparcie sieci klubów e-sportowych w szkołach, szkolenia w zakresie kariery w e-sporcie dla młodzieży (np.: jako komentatorzy, specjaliści od infrastruktury, trenerzy, streamerzy, realizatorzy obrazu i dźwięku) i dla opiekunów (rodziców, nauczycieli, doradców zawodowych itp.). Celem pomysłodawców projektu jest podnoszenie świadomości społecznej i edukacja Poznaniaków w zakresie e-sportu (np. na temat. szans, jakie daje młodym ludziom i zagrożeń, które za sobą niesie), aktywizacja dyskusji (m.in. poprzez organizację konferencji tematycznych) i wspieranie badań (socjologicznych, statystycznych czy społecznych) dotyczących tej dziedziny życia.
Pomimo ogromnej popularności gier komputerowych wśród młodzieży e-sport w Polsce nie rozwija się tak szybko, jak w innych krajach. Podstawowymi barierami są: brak stabilnych źródeł finansowania i pojawiający się regularnie zarzut, że organizatorzy e-sportu zachęcają młodych ludzi do spędzania czasu przy komputerze kosztem innych aktywności. „Jest grupa młodych ludzi, którzy są przekonani do tego, że chcą sprawdzić się w e-sporcie. Chcemy ucywilizować i sprofesjonalizować sytuację, którą mamy dziś. A dziś gracze nie mają gdzie się spotykać, nie mają dostępu do trenerów, nie widzą wytyczonych ścieżek rozwoju, nie dostają wsparcia od specjalistów – w tym m.in. dietetyków, psychologów czy trenerów fitnessu. Mnie, jako nastolatka, kariera w e-sporcie kosztowała bardzo dużo. Jako zawodnik grający na światowym poziomie nie miałem do kogo zwrócić się z pojawiającymi się regularnie, całkowicie dla mnie nowymi, problemami. Nikt nie ostrzegał mnie przed skutkami intensywnych treningów. Nie umiałem zarządzać czasem, nie radziłem sobie z balansem między życiem codziennym a karierą zawodniczą, nie byłem przygotowany ani na nagłą popularność, ani na konieczność odpowiadania na pytania związane z finansami czy marketingiem. Chciałbym, by gracze w Poznaniu uniknęli tego wszystkiego, przez co ja przechodziłem. Pracujemy nad tym, by mieli szansę grać na najwyższym poziomie w bezpiecznych warunkach, pod opieką fachowców, z pełną świadomością tego co robią i co ich czeka. To wszystko mają tradycyjni sportowcy i tego chciałbym dla moich koleżanek i kolegów zdobywających miejsca na podiach za pomocą klawiatury i myszki” – tłumaczy Kacper Kubiak, były gracz profesjonalny Rainbow Six Siege.
Finansowanie

Droga, którą obrali pomysłodawcy PE:GAME, to także sposób na zdobycie finansowania dla działań w zakresie organizacji e-sportu.”Nasz pomysł opiera się na przekazaniu decyzji w tej sprawie samym zainteresowanym, tj. młodym ludziom, którzy szukają przyszłościowych ścieżek kariery i swoją szansę widzą w e-sporcie. Jeśli pójdą głosować i doprowadzą do realizacji projektu PE:GAME, to udowodnią, że chcą żyć w nowoczesnej metropolii, w inteligentnym mieście, które inwestuje w przyszłość, przyciąga specjalistów od nowych technologii, jest wzorem i przykładem dla innych. Oprócz tego, to także doskonała lekcja sprawczości i przykład działania mechanizmów demokratycznych” – mówi Mateusz Matysiak, prezes agencji e-sportowej GG League. Wokół projektu PE:GAME zgromadziło się już dziś duże grono zawodników, trenerów, byłych graczy, specjalistów w zakresie e-sportu, badaczy, organizatorów eventów i ekspertów branżowych: psychologów, prawników, marketingowców czy dietetyków. „E-sport to nieustannie rozwijająca się i bardzo przyszłościowa branża oferująca niemal nieskończoną liczbę możliwości, a jednak stale jeszcze postrzegana w Polsce, szczególnie przez dorosłych: rodziców, nauczycieli i urzędników, przez pryzmat negatywnych, krzywdzących stereotypów. Chcemy to zmienić i sprawić, aby Poznań stał się pierwszym miastem w Polsce kompleksowo wspierającym e-sportowców, najważniejszym ośrodkiem e-sportu w kraju, stawiającym na profesjonalizację tego typu rywalizacji, jego rozwój i jak najwyższy poziom. Decyzja Poznaniaków, za którą pójdą pieniądze z budżetu obywatelskiego pomoże nam to osiągnąć ” – podsumowuje Michał Czajka, koordynator PE:GAME.
Głosowanie

Głosowanie w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2026 (OD.3 – Projekty Ogólnomiejskie Duże) trwa do 29 października 2025 poprzez stronę:
https://pbo26.um.poznan.pl/i/pbo/voting
Głosować mogą mieszkańcy Poznania (nie jest wymagane zameldowanie w mieście) niezależnie od wieku. Do 13 roku życia niezbędna jest zgoda rodziców.

źródło: Projekt PE: Game