Często, oczekując na seans filmowy, w kinowym hallu korzystamy z telefonu. A to zadzwonimy do znajomych – może jeszcze zdążą na film – a to dowiemy się czegoś więcej o obsadzie – tak, żeby film obejrzeć z większymi emocjami – a może zajrzymy, co tam w kinie w najbliższym czasie, czy jeszcze chwilę przeznaczymy na jakiś czat albo rozrywkę na youtube lub skorzystamy z internetu, bo właśnie mamy do odebrania jakiś pilny mail. Zasadniczo, w takich miejscach, gdzie gromadzą się ludzie – sygnał sieci powinien być zapewniony. Jest ruch, inwestycje się zwracają, a wizerunkowo operator wypada tak, jak powinien. Czy podobnie jest w hallu jeleniogórskiego kina „Helios” ? Ano zobaczymy … Dodajmy, że sale kinowe znajdują się na piętrze, w nowej części „Galerii Sudeckiej” ( Al. Jana Pawła 51 ), która wymaga uwagi operatorów, ponieważ u każdego występują kłopoty z sygnałem, z jego zanikiem w wielu miejscach włącznie. A co zastaliśmy „w realu” w Plusie, w Orange, w Play oraz w T-Mobile ? Zobaczmy …
1. Plus ( sieć, która potrafi zadziwić ):
W hallu kina „Helios”, w Plusie, przeprowadziliśmy poprawny test w sieci LTE1800. Komórka serwująca, to pierwszy sektor LTE, ze stacji BT-30668 Jana Pawła II 48. Wynik, jak niżej:
Jak uważnie przyjrzymy się danym na zrzucie ekranu – zobaczymy, że poziom sygnału LTE pozostawia wiele do życzenia. Bo … niby jest, ale … jakby go nie było. I tak właśnie działo się podczas naszego testu. Ledwie test się skończył – terminal „uciekł sobie” do sieci 3G, w pasmo 900 MHz ( Cell Id 47751 ). Skoro tak, to podjęliśmy próbę kolejnego testu, ale w tej sieci, w której „zatrzymał się” terminal. A wyszło z tego to:
Patrząc na wynik – można powiedzieć: jak na takie warunki – nienajgorzej, ale … po teście w 3G UMTS900 terminal zawędrował do sieci UMTS2100, pobył tam sobie około 10 sekund, wrócił do sieci UMTS900, aby na końcu zaskoczyć nas widokiem technologii EDGE ! Co z tego wynika ? Ano to, że z tą możliwością transmisji danych w hallu kina „Helios” w Plusie wcale tak kolorowo nie jest. Trzeba coś po prostu zrobić, aby było lepiej. Repeater ? Mikrokomórka ? Wspólna inwestycja wszystkich operatorów dla całej galerii handlowej, łącznie z Leroy Merlin ? My wskazujemy na stan faktyczny. Jaka będzie decyzja operatorów w tej materii ?
2. Orange:
Ten operator zafundował nam czas … na test. Potem już był tylko GSM 🙂
Wynik testu, jak niżej:
Czy to wynik, gwarantujący stabilne odebranie poczty e-mail ? Czasami tak, a czasami … nie. Czy to wynik, gwarantujący płynności odtworzenia filmu na youtube ? Czasami tak, a czasami … nie. To może spróbujemy czatu ? Owszem … raz się uda, ale innym razem – nie ! Jak spoglądający na wyniki testu zapewne się domyślają – sygnał z mikrostacji, zamontowanej w starej części „Galerii Sudeckiej”, w kompleksie Auchan – do kina „Helios” nie dociera. Sygnał odebrano z pierwszego sektora UMTS900 w stacji przy ul. Sygietyńskiego 8. Cell Id: 38114. A potem … ? A potem był już tylko GSM ! Z tej samej stacji i z tego samego sektora
3. Play:
Zanim dotarliśmy z salonu sprzedaży Play w „Galerii Sudeckiej” i przemieściliśmy się o jedno piętro wyżej pod kino „Helios”, wcześniej przeszedłszy około 270 kroków – Play „uciekł” z sieci macierzystej do roamingu krajowego. Trzeba było więc w hallu kina „Helios” przeszukać sieci i wybrać sieć macierzystą na powrót, zakładając, że doznamy szczęścia i sygnał będzie dostępny. Był ! Ze stacji przy ul. Waryńskiego 10, w paśmie UMTS900, na poziomie RSCP = – 102 dBm. Zaryzykowaliśmy test i …
i jak widać jest ! Udało się. Połączenie nie zostało zerwane, terminal nie chciał uciec w roaming, a że poziomy transmisji przyprawiają o mocną refleksję … no cóż … bywa
4. T-Mobile:
Pod testem T-Mobile można tylko dopisać, że terminal nie uciekał w „bez-zasięg” i nie uciekał w GSM. Jak na miejsce, w którym się znajdowaliśmy – to dobry znak i co istotne – ten operator sprawił się lepiej, aniżeli jego technologiczny partner, więc widać, że niekoniecznie mimo wspólnej sieci wszystko pracuje tak samo. Nie zmienia to postaci rzeczy, że operatorzy w sygnał w „Galerii Sudeckiej” powinni zainwestować. Naszym zdaniem – wspólnie. Będzie nie tylko taniej, ale pewnie również ze względu na specyfikę galerii handlowej – skuteczniej. A dla klientów … ? No cóż … oby były korzyści, które przekują się również na korzyści w drugą stronę: dla galerii handlowej na jej popularność, a dla operatorów na słowa pochwały, że „jak się chce, to można”, czego życzymy
Zainteresowanych analizą sygnału w salonach sprzedaży operatorów w „Galerii Sudeckiej” zapraszamy tutaj
żródło: informacja własna