Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią – przeprowadziliśmy testy sieci we Wrocławiu. Prezentujemy jakość transmisji danych w wybranych, losowych punktach miasta:
1. Wrocław, ul. Wagonowa 2c, przeszklony biurowiec, 1 piętro:
A. Plus:
a) pierwszy test:
b) drugi test:
B. Orange:
a) pierwszy test:
b) drugi test:
C. Play:
a) pierwszy test:
b) drugi test:
2. Wrocław, Galeria Dominikańska, piętro „minus jeden”, przy restauracji McDonald’s:
a) Plus:
b) Orange:
c) Play:
3. Wrocław, ul. Św. Mikołaja 72, hotel „Sofitel Luxury Hotels Old Town”, przy wejściu:
a) Plus:
b) Orange:
c) Play:
4. Wrocław, galeria handlowa „Pasaż Grunwaldzki”, piętro „minus jeden”, przy cukierni „Grycan”:
a) Plus:
b) Orange:
c) Play:
5. Wrocław, galeria handlowa „Arkady Wrocławskie”, parter, sąsiedztwo salonu „Intershoe”:
a) Plus:
b) Orange:
c) Play:
6. Wrocław, galeria handlowa „Arkady Wrocławskie”, piętro „minus jeden”, salon sprzedaży Orange. Tuż obok salonu Orange znajdują się również salony: grupy Plusa i Cyfrowego Polsatu oraz Play:
a) Plus:
Jak widać na załączonym zrzucie ekranu, test został zrealizowany w technologii 3G, co oznacza, że tuż obok, za ścianą, w salonie Plusa – dostępna jest również tylko ta technologia. To z kolei oznacza, że konsultanci, sprzedający oferty operatora nie mają możliwości prezentacji usług LTE, a to jest niczym innym, jak wizerunkową porażką grupy w tym miejscu. Sugerujemy więc Polkomtelowi zadbanie o zasięg sieci w salonie sprzedaży na właściwym poziomie jakościowym, z technologią LTE włącznie
b) Orange:
c) T-Mobile:
d) Play:
W salonie sprzedaży Play nie ma zasięgu sieci macierzystej. Sprzedaż bazuje wyłącznie na zasięgu w roamingu krajowym. Po naszym wejściu do salonu konsultanci nie wyrazili najmniejszej chęci zainteresowania klientem, w odróżnieniu od konsultantów Orange w salonie Orange oraz konsultantów sieci sprzedaży Plusa i Cyfrowego Polsatu. Polecamy zatem cytowany salon uwadze centrali operatora, zarówno w zakresie zapewnienia sygnału sieci tam, gdzie sprzedawane są usługi, jak również w zakresie zdyscyplinowania zespołu i wskazania mu priorytetów po wejściu klienta do środka
7. Wrocław, galeria handlowa „Arkady Wrocławskie”, piętro „minus jeden”, salon T-Mobile, zlokalizowany w sporej odległości od salonów pozostałych operatorów:
a) T-Mobile:
Jak widać ze zrzutu ekranu, mikrokomórka grupy Networks! znajduje się prawdopodobnie bliżej salonu Orange, stąd zdecydowanie lepszy poziom upload podczas testów. Sugerujemy więc operatorowi, aby zadbał również o to, by we własnym salonie sygnał sieci i poziomy transmisji danych odzwierciedlały technologię, w której realizowany jest test. Upload na poziomie około 2 Mbps w LTE tam, gdzie sprzedawane są usługi jest marnym marketingiem produktu, który jest oferowany klientowi
8. Wrocław, galeria handlowa „Wroclavia”, kompleks handlowy, stanowiący wspólny obiekt z PKS Polbus „Wrocław”. Test na parterze, w sąsiedztwie salonu „Empik”:
a) Plus:
Patrząc na poziom upload – komentarz jest w zasadzie zbędny. Widać, że grupa Polkomtela zaniedbała najnowszy kompleks handlowy we Wrocławiu
b) T-Mobile:
c) Orange:
d) Play:
Sygnał sieci macierzystej Play, na parterze wspomnianego kompleksu handlowego niestety nie jest dostępny. Wskazujemy zatem operatorowi jedno z istotnych miejsc we Wrocławiu, o dużym natężeniu ruchu – wymagające instalacji stacji bazowej
9. Wrocław, galeria handlowa „Wroclavia”, kompleks handlowy, stanowiący wspólny obiekt z PKS Polbus „Wrocław”. Hall „Cinema-City”, 2 piętro:
a) Plus:
Zakładając to, że jesteśmy na 2 piętrze oraz to, że znajdujemy się w galerii handlowej, powiązanej z dworcem PKS, w bliskim sąsiedztwie dworca PKP Wrocław Główny – do sytuacji, która jest widoczna jako wynik testu trudno jeszcze coś dodać, ponieważ poziomy transmisji danych download oraz upload mówią same za siebie. Apelujemy do Polkomtela o ratowanie wizerunku w galerii handlowej „Wroclavia”
b) Orange:
c) T-Mobile:
d) Play:
W Play, podobnie jak w Plusie – trzeba podjąć temat zapewnienia zarówno sygnału sieci na należytym poziomie w galerii „Wroclavia”, jak też zapewnienia transmisji danych z sieci macierzystej klientom na należytym poziomie. To, co widzimy jako wynik testu jest po prostu kompromitacją operatora
10. Wrocław, jeden z elementów kompleksu handlowego, galeria handlowa „Wroclavia”, poczekalnia autobusowa PKS „Polbus” Wrocław:
a) Plus:
Przy okazji prezentacji Plusa dodajmy, że to, co uzyskaliśmy jako wynik testu – było trzecią, podjętą próbą uruchomienia aplikacji testowej speedtest w wersji mobilnej. Wcześniejsze próby, to brak powodzenia testu: albo z powodu komunikatu na wyświetlaczu o treści” „no signal” albo z informacją o dostępności w punkcie testowym wyłącznie sieci 2G. To już chyba nawet nie kompromitacja Plusa, ale wielki wstyd !
b) Orange:
c) Play:
Poczekalnia PKS „Polbus”, to kolejny, istotny punkt we Wrocławiu, gdzie Play nie oferuje klientom sygnału sieci macierzystej
11. Wrocław, hall PKP Wrocław Główny, przy restauracji McDonald’s”
a) Plus:
Jak widać z testu, który został zrealizowany, o ile na zewnątrz budynków Plus radzi sobie we Wrocławiu całkiem dobrze, o tyle wewnątrz, w tym w miejscach masowego przebywania klientów – już nie bardzo. Poziom transmisji danych w LTE o wartościach 1.24 Mbps / 3.74 Mbps, przy zadowalającym poziomie sygnału jest dowodem ewidentnego obciążenia stacji. Apelujemy więc do Polkomtela o reakcję w temacie
b) Orange:
Choć poziomy wartościowe transmisji danych w Orange różnią się znacząco od tego, co widzimy w Plusie, to mimo wszystko, jak na LTE – nie są zadowalające i również świadczą o przeciążeniu stacji, która obsługuje punkt, w którym realizowaliśmy test
c) T-Mobile:
W T-Mobile jest nieco lepiej, aniżej w Orange i sporo lepiej niż w Plusie. Niemniej, do poziomów, oczekiwanych w sieci LTE, to stanowczo w download za mało
d) Play:
Play radzi sobie nieco lepiej, aniżeli Plus, ale do wartości oczekiwanych w LTE jest bardzo daleko
12. PKP Wrocław Główny, peron 4:
a) Plus:
Jak widzimy, tu również w sieci Plus widzimy pokrycie sygnałem LTE, z równie niskimi poziomami transmisji download / upload, jak na technologię, z którą mamy do czynienia
b) Orange:
c) Play:
Nie mamy nic do dodania. Wynik mówi sam za siebie. Zaraz po zakończonym teście, już w momencie realizacji zrzutu ekranu – terminal przełączał się do roamingu krajowego w T-Mobile
Podsumowanie:
Łącznie, we Wrocławiu, w różnych punktach miasta przeprowadziliśmy kilkadziesiąt testów, w sieciach każdego z operatorów. I tak, jak zaznaczyliśmy wcześniej – o ile Plus radzi sobie na zewnątrz budynków i zasadniczo w zdecydowanej większości zobaczymy na wyświetlaczu informację o serwowaniu sygnału w sieci LTE, o tyle znacząco gorzej jest wewnątrz budynków. W wielu miejscach sygnał LTE jest niedostępny. Jest też tak, że – podobnie, jak w innych obszarach kraju – stacje operatora są wyposażone w LTE w poszczególnych technologiach metodą „na wyrywki” lub LTE do stacji nie zaimplementowano wcale. Nierzadko, w tym w blokach na wyższych piętrach – operator traci sygnał sieci. Segment LTE2600 jest natomiast widziany we Wrocławiu śladowo, czym Plus różni się znacząco zarówno od operatorów globalnych, którzy LTE2600 zaimplementowali we Wrocławiu na bardzo dużej ilości stacji, jak również Play – który LTE2600 ma we Wrocławiu niemal powszechnie, co jednak nie przekłada się na poziomy transmisji danych. W grupie operatorów globalnych, mimo relatywnego uporządkowania sieci w zakresie technologii sieciowych i obecności LTE2600 w bardzo dużej ilości stacji – w wielu miejscach, wewnątrz budynków zobaczymy tylko 3G, występują również problemy z jakością sygnału sieci do pierwszego piętra w wielu blokach mieszkalnych. Statystycznie, mimo wciąż istniejących braków w pokryciu Wrocławia przez podmioty Networks! – wyprzedzają one konkurentów zarówno w przypadku obecności LTE wewnątrz budynków, jak również w przypadku wartości pomiarów transmisji danych. Z kolei najmłodszy operator posiada we Wrocławiu naprawdę imponującą ilość stacji. Nie przekłada się to jednak na jakość transmisji danych. Często bywa tak, że klient zobaczy na wyświetlaczu serwowanie sygnału przez sieć LTE, a poziom transmisji danych oscylować będzie w download wokół 1 Mbps lub mniej. Nierzadko bywa też tak, że ni stąd ni zowąd, czasami wydaje się, że bez uzasadnionego powodu – tracimy sygnał sieci macierzystej i to niekoniecznie wewnątrz budynków, a terminal migruje do „roamingu krajowego”. Potwierdza to nasze wcześniejsze konkluzje, że jakość sieci Play może rodzić wiele pytań o to, jak wygląda jej realne projektowanie, parametryzacja oraz montaż podczas realizacji stacji ? Wydaje się, że w tej materii pozostało jeszcze wiele do zrobienia, choć nie da się zaprzeczyć, że ilość stacji operatora rośnie w sposób widoczny
źródło: informacja własna