Pasażerowie Pendolino ponad 2 godziny korzystają z Wi-Fi podczas podróży

Pasażerowie Pendolino ponad 2 godziny korzystają z Wi-Fi podczas podróży. W listopadzie bezprzewodowy internet ma być we wszystkich ich składach. Ponad 30 mln przejechanych kilometrów, 17,5 mln podróżnych i ponad 4 tys. przeglądów – to dotychczasowy bilans 5,5 lat kursowania pociągów Pendolino w barwach PKP Intercity. Przewoźnik ma ich obecnie 19, z których połowa udostępnia na pokładach bezprzewodowy internet Wi-Fi. Do tej pory skorzystało z niego ponad 200 tys. pasażerów, ale dostępna od pół roku usługa szybko zyskuje popularność. Do końca tego roku Wi-Fi ma być już dostępne we wszystkich pociągach Pendolino. – Pasażerowie lubią Pendolino, o czym świadczą statystyki. Do tej pory z Pendolino skorzystało 17,5 mln pasażerów. Widzimy również w badaniach, które prowadzimy wśród pasażerów, że są zadowoleni z przejazdów tymi pociągami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Laskowski, wiceprezes zarządu PKP Intercity. –

Zamierzamy dokupywać nowy tabor i modernizować ten posiadany. Do 2023 roku nasze plany inwestycyjne – zarówno taborowe, jak i inwestycje w infrastrukturę – sięgną 7 mld zł. Jak podkreśla, mimo inflacji i wzrostu cen usług PKP Intercity nie zamierza w najbliższym czasie podnosić cen biletów za przejazd Pendolino. Przewoźnik będzie za to rozwijać siatkę połączeń i wkrótce przekaże informacje o nowych kierunkach. Obecnie Pendolino kursuje między Trójmiastem i Warszawą a Krakowem, Wrocławiem, Gliwicami i Katowicami. Umożliwia też dojazd do mniejszych miast, jak Kołobrzeg, Bielsko-Biała i Rzeszów. Jak poinformował Adam Laskowski na konferencji prasowej na początku lipca, jeszcze w tym roku należące do PKP IC Pendolino powinno uzyskać homologację na obsługę tras do Niemiec, Austrii i Czech. Pociągi Pendolino w barwach PKP Intercity kursują od grudnia 2014 roku. Do kwietnia br. przejechały już ponad 30 mln kilometrów i przewiozły w sumie ponad 17,5 mln pasażerów. W tej grupie 1,7 mln stanowili studenci, 1,1 mln – seniorzy, a 950 tys. podróżnych to rodziny z dziećmi. Najpopularniejsze okazały się połączenia pomiędzy Warszawą a Krakowem i Trójmiastem. Największy polski przewoźnik ma obecnie 19 takich składów dostarczonych przez Alstom. Wszystkie są serwisowane w zajmującym 26 ha Warsztacie Utrzymania Technicznego (WUT) Alstomu na warszawskiej Olszynce Grochowskiej. Od momentu wyjechania na tory, czyli w ciągu ponad pięciu lat, składy Pendolino przeszły już łącznie 4,4 tys. przeglądów. Ich przeglądami i serwisem zajmuje się codziennie 116 specjalistów. – Zwłaszcza w zimie mierzymy się ze zwierzyną, która wychodzi na tory i często ląduje na nosie naszego pociągu. Oczywiście, wszystkie naprawy są wykonywane na bieżąco, bo zależy nam, żeby wszystkie pociągi jeździły, to jest najważniejsze – mówi Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal SA. Na pokładzie każdego z pociągów Pendolino znajdują się w sumie 402 miejsca, z czego 45 w I klasie. Pasażerowie mogą korzystać m.in. z regulowanych foteli, rozkładanych stolików, indywidualnego oświetlenia oraz gniazdek elektrycznych przy każdym siedzeniu. Połowa składów (10 pociągów) jest także wyposażonych w Wi-Fi i – jak zapowiada spółka – do końca tego roku internet będzie już dostępny we wszystkich składach. – Rozpoczęliśmy proces montażu Wi-Fi w każdym z tych pojazdów. Chcemy, żeby Wi-Fi było dostępne dla pasażerów we wszystkich składach Pendolino do listopada – mówi wiceprezes PKP Intercity. – Najdłużej trwał proces przygotowawczy, ponieważ chcieliśmy dobrać jak najlepsze rozwiązanie do naszych pociągów. Pamiętajmy, że to są aluminiowe pudła, które działają trochę jak klatka Faradaya, więc montowany system został stworzony dla tego pociągu. Niejednokrotnie miałem okazję korzystać z Wi-Fi i to rozwiązanie zdaje egzamin i działa. W tej chwili montujemy w cyklu trzytygodniowym jeden pociąg – mówi Artur Fryczkowski. Jak poinformował przewoźnik, do tej pory z internetu Wi-Fi na pokładach Pendolino skorzystało już ponad 200 tys. podróżnych, a usługa – dostępna od pół roku – cieszy się coraz większą popularnością. Pasażerowie korzystają z bezprzewodowego internetu średnio przez nieco ponad 2 godziny i tylko w czerwcu br. pobierali średnio 621 GB danych dziennie. Zgodnie z zapowiedziami spółki do 2023 roku bezprzewodowy internet będzie stanowił standardowe wyposażenie w 80 proc. składów PKP Intercity.

źródło: @newseria / PKP Intercity / Alstom Polska

[ w momencie, kiedy pociągi coraz bardziej i na powrót zadomawiają się w polskiej rzeczywistości – tym bardziej zwracamy uwagę operatorom na ogromne zaniedbania tras kolejowych w zakresie braku dedykowanych stacji bazowych. Choć zaprezentowana w materiale dzienna wartość 621 GB pobranych danych w składach Pendolino brzmi imponująco, to warto przełożyć to na warunki techniczne. Wyglądają one w ten sposób, że brak zainteresowania operatorów szlakami kolejowymi widać już przy prędkościach, uzyskiwanych przez standardowe pociągi. Przy prędkości Pendolino – problemy się nasilają. Sygnał sieci WiFi co prawda jest, gorzej jest z realnym stabilnym korzystaniem z internetu przez dłuższy czas. Stąd zapewne również to “podkręcenie” wartości danych, gdzie wielokrotnie trzeba ponawiać rozpoczętą transmisję, bo nagle zaczyna brakować zasięgu sieci – tej pierwotnej, dystrybuowanej wtórnie przez WiFi. Jak wiele razy wspominaliśmy, sygnał docierający do pociągu i wzmacniany, to wiele razy radiowy śmietnik, który jeszcze bardziej widać w momencie, kiedy podróżujemy pociągiem, jadącym szybciej. Reasumując, przed 5G, które zaczyna być panaceum na kruszejące przychody operatorów, a dla rządu jednym ze sposobów za polityczny marketing i szybkie pozyskanie środków dla budżetu – operatorzy powinni bardziej zastanowić się zapewnieniem dostępu do usług realizowanych powszechnie, a takimi są usługi dla podróżujących koleją, dla turystów, bywających w miejscowościach turystycznych lub przemierzających turystyczne szlaki. Takimi są również usługi dla podróżujących przy granicy Państwa oraz dla klientów sieci, którzy zamieszkują w tych rejonach, a są zmuszeni do korzystania z roamingu międzynarodowego, ponieważ macierzysty operator dostępu do usług na terenie ich własnego kraju im nie zapewnia. Potem zresztą jest zadziwiony poziomem kosztów, generowanych przez terminale w roamingu na obszarze UE – dop. red. ]

Materiały powiązane:
Zarządy Spółek Networks! oraz Zarząd Networks! poinformowani o uchybieniach w pracy sieci
Zarząd Polkomtel zainteresowany materiałem gsm.biz.pl o rozwoju sieci