Jakość usług głosowych i szybkość Internetu mobilnego w sklepach sieci IKEA

Jakość usług głosowych i szybkość Internetu mobilnego w sklepach sieci IKEA. Specjaliści Notel Poland przeprowadzili pomiary i przygotowali raport dotyczący jakości usług głosowych i szybkości Internetu mobilnego w centrach handlowych. Badania wykonano w dwóch sklepach sieci IKEA: na Targówku w Warszawie oraz w podwarszawskich Jankach. Testy zostały przeprowadzone za pomocą tzw. walk testu (w celu weryfikacji instalacji radiowej wewnątrz budynku) i pomiaru stacjonarnego w dłuższym okresie (na potrzeby sprawdzenia jakości i stabilności usług oferowanych przez operatorów mobilnych). Na ich podstawie został przygotowany raport, który zaprezentował pokrycie i jakość usług dla każdego z operatorów. W sklepie IKEA Janki oraz IKEA Targówek przedmiotem badań były zestawienia połączeń głosowych, test dotyczący jakości głosu, warunki radiowe, a także średnia szybkość pobierania i wysyłania danych przez Internet mobilny oraz łączenie się z testowymi stronami www. Przeprowadzone pomiary wskazują, że sieć Orange może pochwalić się w obu miejscach najlepszą jakością usług głosowych i szybkością Internetu spośród wszystkich operatów. Na drugim biegunie znalazł się Plus. To konsekwencja słabego poziomu sygnału spowodowanego brakiem instalacji indoor. Przejawia się to pod postacią problemów z zestawieniem i utrzymaniem połączeń dla usług głosowych. Jakość głosu w przypadku połączeń Plusa jest niższa niż dla pozostałej trójki operatorów. Podobna sytuacja dotyczyła jakość Internetu mobilnego, który również został uznany za najsłabszy. Warto w tym miejscu wspomnieć, że IKEA wybudowała sieć indoor DAS i umożliwiła operatorom podpięcie się do niej. Wszyscy, oprócz Plusa, skorzystali z tego. W związku z tym, Plus w sklepach IKEA korzysta jedynie z nadajników zewnętrznych (outdoor). Ma to duże znaczenie dla zasięgu, ponieważ, jak wspominaliśmy w pierwszej części artykułu, konstrukcja hali sklepowej działa niczym puszka Faradaya i mocno tłumi sygnał pochodzący z zewnątrz. Eksperci Notel Poland zgodnie twierdzą, że IKEA oraz inne podmioty mające instalacje indoor DAS powinny zwrócić szczególną uwagę m. in. na ciągłe monitorowanie świadczonej jakości usługi w czasie. Chodzi tu przede wszystkim o kluczowe aplikacje biznesowe będące w użyciu przez klienta (tj. komunikatory, poczta, SAP, bilingi, płatności kartą czy aplikacje do przeprowadzania inwentaryzacji).
treść raportu RFBenchmark

źródło: Notel

0 0 votes
Article Rating
2 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Igor Leonow

Bardzo Ciekawy test, ze względu przez to, jak są zbudowane/zabudowane tak ogromne hale. Sygnał LTE lata pomiędzy ręcznikami a doniczkami, przelatując przez kuchnie i trafiając na dział ze świeczkami i dywanami 🙂 W mniejszych budynkach sklepów marketowych zasięgu nie ma prawie wcale. W IKEA wszystko działa jak należy i połączenie i szybki necik, oczywiście jak się korzysta z Orange 🙂 #orangeteam