Polski rząd wywleka wrażliwe dane obywateli – Orange próbuje pomóc. Usługa Zabezpiecz PESEL

Zabezpiecz PESEL. Większa ochrona przed oszustwami i utratą pieniędzy. Klienci, którzy zdecydują się na abonament na usługi mobilne w Orange, mogą skorzystać także z nowej usługi – Zabezpiecz PESEL. Pomoże im uchronić się przed przykrymi konsekwencjami oszustw dokonanych z użyciem ich danych osobowych, a każdy poszkodowany może liczyć na profesjonalne wsparcie pozwalające zminimalizować jego skutki. Jak pokazują badania, 60% Polaków boi się, że w okresie epidemii koronawirusa ich dane osobowe wpadną w niepowołane ręce. Ponad połowa rodaków zauważyła, że w ostatnim czasie wzrosło natężenie fałszywych wiadomości służących wyłudzeniu ich danych. Zabezpiecz PESEL jest odpowiedzią na te obawy. Usługa jest realizowana przez Orange Polska wspólnie z Krajowym Rejestrem Długów BIG S.A. Zawiera cały zestaw narzędzi zwiększających bezpieczeństwo naszych danych oraz chroniących przed utratą pieniędzy w różnych życiowych sytuacjach. W ramach nowej usługi użytkownik dostaje powiadomienie, gdy ktoś próbuje użyć jego numeru PESEL. Mechanizm działania jest prosty. Bank, firma pożyczkowa i wiele innych instytucji, zanim podpiszą umowę z nowym klientem, weryfikują, czy nie jest on notowany w Krajowym Rejestrze Długów BIG S.A., jako osoba zadłużona. Aby nas zweryfikować muszą jednak najpierw uzyskać naszą pisemną zgodę. Jeśli więc dostaniemy SMS-a oraz wiadomość e-mail, że właśnie sprawdza nas np. bank, a my w nim nie składaliśmy wniosku o kredyt, to znak, że możemy mieć do czynienia z próbą wyłudzenia. Tu z pomocą przychodzi Zabezpiecz PESEL – klient otrzyma natychmiastowe powiadomienie zawsze, gdy wpłynie zapytanie o jego PESEL do Krajowego Rejestru Długów BIG S.A. Może więc niezwłocznie sprawdzić, czy jego dane nie zostały wykorzystane do zaciągnięcia zobowiązań finansowych – pożyczki, kredytu, podpisania umowy na abonament, czy zakupów na raty lub do założenia działalności gospodarczej. Alerty działają całodobowo, 7 dni w tygodniu. Usługa zapewnia profesjonalne wsparcie w przypadku oszustwa – klient dowie się gdzie i w jaki sposób jego PESEL został wykorzystany, otrzyma instrukcję postępowania pozwalającą ograniczyć ewentualne skutki wyłudzenia danych. W ramach usługi można też sprawdzać wiarygodność finansową firm, z którymi współpracujemy – np. dewelopera czy biura podróży. Jeśli ich kondycja finansowa byłaby zagrożona, dzięki monitoringowi dowiemy się o tym z wyprzedzeniem. Rozważając podjęcie nowej pracy, klient może również sprawdzić swojego przyszłego pracodawcę, by mieć pewność, że zatrudni się w rzetelnej firmie. Dzięki nowej usłudze można też uzyskać informację, kto w ciągu ostatniego roku pytał o nasz PESEL w Krajowym Rejestrze Długów BIG S.A. i jaką odpowiedź wówczas otrzymał. Jeśli okaże się na przykład, że o nasze zadłużenie dowiadywała się instytucja, w której nie braliśmy pożyczki, może to oznaczać próbę wyłudzenia. Klient zostanie też powiadomiony, jeśli zostanie dopisany do bazy Krajowego Rejestru Długów. Może również dopisać do bazy swojego dłużnika – jeśli ma odpowiednie dokumenty potwierdzające zadłużenie. Logując się do specjalnego serwisu zabezpieczpesel.orange.pl, można pobrać raporty o swojej sytuacji i monitorowanych przez siebie podmiotach gospodarczych. Miesięczny koszt usługi Zabezpiecz PESEL to 9,99 zł z VAT, a przez pierwszy miesiąc można korzystać bez opłat. Umowa jest podpisywana na czas nieokreślony, można z niej zrezygnować w dowolnym momencie. Z usługi mogą skorzystać klienci, którzy kupią lub przedłużą umowę na abonament komórkowy w Orange. Opłaty za korzystanie z Zabezpiecz PESEL są doliczane do faktury za usługi Orange. Osoba, która już korzysta z usługi, może ją wykupić też dla bliskiej osoby, dla której dobiera abonament komórkowy w Orange. Wystarczy wysłać zaproszenie z linkiem aktywacyjnym z serwisu:
zabezpieczpesel.orange.pl
Szczegółowe informacje na temat Zabezpiecz PESEL wraz z regulaminem znajdują się na stronie:
www.orange.pl/zabezpieczpesel

źródło: Orange

( jak wspominaliśmy we wcześniejszych informacjach – największe zagrożenie danych osobowych obywateli sprowadził polski rząd, w tym resort Cyfryzacji, które o bezpieczeństwo tych danych powinien dbać. Przekazanie danych Poczcie Polskiej, która od lat stosuje zasadę negatywnej selekcji w doborze kadr, gdzie placówkami kierują nierzadko ludzie z przypadku, sama organizacja przypomina czasy minione, gdzie przepadają awiza, a przesyłki wiele razy są pozostawiane gdzie popadnie, w tym porzucane, o czym od czasu do czasu słyszymy w mediach – było działaniem skrajnie nieodpowiedzialnym. Dziś, trudno przewidzieć tego skutki. Za moment bowiem może okazać się, że w wyniku kompletnego chaosu w działaniu i swobodnego podejścia do ochrony przekazanych danych w placówkach pocztowych – to tu, to tam zdarzą się przypadki zaciągnięcia kredytu, czy innego zobowiązania właśnie z powodu trafienia danych osobowych do wspomnianych placówek pocztowych. Jak stwierdza powiedzenie: „czasu się nie cofnie”, obywatele jednak powinni mieć w pamięci, że w tym przypadku mogą ponieść konsekwencje nie swojego niefrasobliwego działania, ale świadomego działania rządu, który ochronę takich danych powinien wspierać. Stało się jednak diametralnie inaczej – dop. red. )

1 komentarz

  1. Opinia Redakcji dotyka sedna problemu – po co te wszystkie ustawy i regulacje unijne dotyczace ochrony danych osobowych (RODO), skoro polski rzad ich nie respektuje? W mojej ocenie rzad polski ustanawia prawo, ktorego sam nie uznaje. Widac to chociazby po prozaicznym noszeniu maseczek, ktorych z rzadu nie nosi – nawet ministrer zdrowia. Prezes UKE, ktory odwazyl sie miec odmienne zdanie od ministra cyfryzacji i chcial dac Polakom szybciej 5G, zostal odwolany. Na szczescie sami operatorzy daja Polakom 5G na dotychczasowych czestotliwosciach. O tym wszystkim pisze na biezaco serwis gsm.biz.pl. Dziekujemy Wam za to.

Comments are closed.