Podjęcie decyzji o rozpoczęciu przeglądu różnych opcji strategicznych związanych z potencjalnym zbyciem części mobilnej infrastruktury telekomunikacyjnej Grupy Polsat. Zarząd spółki Cyfrowy Polsat S.A. („Spółka”, „Cyfrowy Polsat”, „Emitent”) niniejszym informuje, że podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu różnych opcji strategicznych związanych z potencjalnym zbyciem infrastruktury telekomunikacyjnej grupy kapitałowej Emitenta („Grupa Polsat”), której właścicielem jest spółka Polkomtel Infrastruktura sp. z o.o. („Polkomtel Infrastruktura”) (będąca spółką zależną Emitenta). W szczególności Polkomtel Infrastruktura jest właścicielem pasywnej i aktywnej warstwy dostępowej mobilnej sieci telekomunikacyjnej Grupy Polsat. W trakcie planowanego przeglądu rozważane będą różne opcje strategiczne, w tym w szczególności zbycie udziałów reprezentujących do 100% kapitału zakładowego Polkomtel Infrastruktura, zbycie całości lub wybranych elementów infrastruktury telekomunikacyjnej będącej własnością Polkomtel Infrastruktura, zawarcie partnerstwa strategicznego lub utworzenie joint-venture z inwestorem strategicznym. Przegląd ten ma na celu wybór najkorzystniejszego sposobu wsparcia realizacji strategii długoterminowego rozwoju Grupy Polsat. W związku z tym, Spółka planuje zaangażować się w rozmowy z różnymi podmiotami potencjalnie zainteresowanymi nabyciem Polkomtel Infrastruktura i/lub infrastruktury telekomunikacyjnej będącej własnością Polkomtel Infrastruktura, jak również zezwolić wybranym oferentom na przeprowadzenie badania due diligence Polkomtel Infrastruktura i/lub infrastruktury telekomunikacyjnej będącej własnością Polkomtel Infrastruktura. Doradcą finansowym Spółki w ramach przeglądu opcji strategicznych będzie Trigon Investment Banking Sp. z o.o. & Wspólnicy Sp.k., a doradcą prawnym kancelaria Greenberg Traurig Grzesiak sp.k. Spółka informuje również o podjęciu w dniu 23 września 2020 roku przez Radę Nadzorczą Spółki uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozpoczęcie przeglądu opcji strategicznych związanych z potencjalnym zbyciem infrastruktury telekomunikacyjnej, której właścicielem jest Polkomtel Infrastruktura. Jednocześnie Spółka informuje, że dotychczas nie zostały podjęte żadne decyzje związane z wyborem konkretnej opcji strategicznej i nie ma pewności, czy i kiedy taka decyzja zostanie podjęta w przyszłości. Spółka będzie przekazywała do publicznej wiadomości informacje o przebiegu procesu przeglądu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podstawa prawna |
Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE. |
źródło: Cyfrowy Polsat, Raport bieżący RB nr 28/2020
(wydaje się, że zamiar zbycia aktywów Spółki „córki” Polkomtel Infrastruktura może być planem długofalowego procesu zbycia Polkomtel i pozostałych spółek telekomunikacyjnych w całości podmiotowi, który zaoferowałby taką kwotę transakcyjną, aby właścicielowi opłacało się transakcję sfinalizować. Z kolei pozyskane środki przeznaczyłby na rozwój rokujących branż, w które w czasie kolejno się angażuje. Zbycie Polkomtel Infrastruktura raczej nie posłuży grupie do poprawy efektywności telekomunikacyjnej, a już tym bardziej do rozwoju sieci 5G, dla którego to segmentu posiadanie własnej infrastruktury, inżynierów sieciowych, radiowców stanowią kluczowe narzędzia biznesowo-technologiczne. To, co zadziało się w przypadku Play oraz to co widzimy w przypadku grupy Cyfrowego Polsatu, to pierwsze skutki zachwiania procesu decyzyjnego po stronie polskiego rządu w zakresie ostatecznego kształtu infrastruktury 5G, wyboru podmiotów jej dostarczających, ale również dystrybucji częstotliwości, co paraliżuje decyzje biznesowe po stronie firm telekomunikacyjnych w czasie, a co za tym idzie generuje dodatkowe koszty. Wydaje się, że kroki P4 i CP, to nie wszystko, co zobaczymy na polskim rynku telekomunikacyjnym w najbliższym czasie – dop. red.)
Polkomtel jest kulą u nogi dla Solorza. Plus cały czas pracuje na starych 20 letnich systemach IT i podoklejanych aktualizacjach. Sieciowo też nie jest dobrze co widać po ilości stacji bazowych oraz używanych na nich częstotliwości. Może tak być, że Plus pójdzie w ślady Play-a.
Taki model biznesowy działa na zachodzie u wielu operatorów więc dlaczego miałby nie działać u nas? Sprzedaż daje kasę operatorowi, odpowiednią umowa jest spisywana by móc dalej z tej infrastruktury korzystać za to zdecydowanie mniejsze koszta roczne operatora.
Oczywiście, takiego układu przekreślać nie można. Na pewno jednak skutkuje zdecydowanie mniejszą elastycznością działania po wstępnym etapie po podpisaniu umowy, kiedy jeszcze można coś w niej wynegocjować. Potem, to już typowy biznes
Masz rację – potem to już typowy biznes z maksymalizacją zysków, a więc i cięciem kosztów. Branża telko pracownikom nie płaci za dobrze (choćby przysłowiowi górnicy więcej zarabiają). Nowy, zapewne oszczędny właściciel, będzie miał problemy z motywacją pracowników, rotacją, a więc niedoświadczoną kadrą, a klienci z jeszcze gorszą jakością. I być może upadnie argument o „polskiej sieci”, bo zapewne nabywca będzie zagraniczny.