7 trendów #SiećWDomu, które zmieniły świat w 2020 r. Rok 2020 z pewnością możemy nazwać przełomowym. Przedstawiamy 7 trendów, które zrodziły się z idei #SiećWDomu i które zrewolucjonizowały wiele dziedzin naszego życia. – Rok 2020 przyniósł niespodziewane zmiany, a wiele z nich skupionych było wokół hasła #SiećWDomu. Przygotowaliśmy subiektywne zestawienie trendów, które w roku 2020 wprowadziły naszą rzeczywistość do nowej, wirtualnej przestrzeni i przemodelowały nasze życie. Naszym hasłem #SiećwDomu chcemy z jednej strony przekonać mieszkańców do tego, aby w miarę możliwości, dla swojego bezpieczeństwa, pozostawali w domach, a z drugiej, podkreślić wagę internetu i ogrom możliwości jakie otwiera przed nami dostęp do szerokopasmowej, stabilnej sieci – mówi Paweł Biarda z Nexery.
1. Telemedycyna
Rozwój telemedycyny był jednym z wiodących trendów na rynku opieki zdrowotnej w 2020 r. Wprowadzona z przymusu teleporada stała się powszechnie stosowaną, ale też akceptowaną metodą uzyskania konsultacji lekarskiej w czasie licznych obostrzeń społecznych spowodowanych pandemią. Jak wynika z danych Biostat, jeszcze w 2017 r. tylko 6,8% respondentów deklarowało, że kiedykolwiek skorzystało z usług e-opieki medycznej. W tym roku odsetek korzystających z konsultacji lekarskiej online w ciągu tygodnia przed przeprowadzeniem ankiety wyniósł aż 43,8%. Zdalne wizyty lekarskie nie są w stanie zastąpić badania tradycyjnego, ale już 8 na 10 respondentów (80%) docenia możliwość skorzystania z teleporady w sytuacji utrudnionego kontaktu z lekarzem. Nie dziwi zatem fakt, że w minionym roku na pytanie, w którym miejscu powinien być dostępny szybki internet, jednymi z najczęściej wskazywanych punktów były przychodnie, szpitale i placówki medyczne. Takiego zdania było 73% ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu #RegionyNEXERY2020.
2. Domowe biuro
Choć praca zdalna nie jest pojęciem nowym, to dopiero w tym roku zdobyła masową popularność. Polacy zaczęli urządzać swoje domowe stanowiska pracy już w marcu. W pierwszych tygodniach po ogłoszeniu pandemii wartość sprzedaży artykułów z kategorii „meble biurowe” na Allegro wzrosła o 30%, jak podaje DEVA i easyCommerce. „Home office” zyskało dużą popularność, a z raportu #RegionyNEXERY wynika, że 67% ankietowanych chciałoby pracować zdalnie, gdyby tylko miało taką możliwość. Praca na odległość otworzyła przedsiębiorcom nowe możliwości zdobywania pracowników z każdego zakątka świata i dała szansę na pozyskanie specjalistów, których może brakować w najbliższej okolicy. Jednak pandemia obnażyła również bariery technologiczne, z którymi mierzą się niektórzy Polacy, zwłaszcza ci mieszkający na obszarach nie objętych dostępem do szerokopasmowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Brak dostępu do internetu był jednym z najczęściej wskazywanych powodów uniemożliwiającym przejście na zdalny tryb wykonywania obowiązków – pokazało badanie Nexery na temat pracy zdalnej.
3. Od Netflixa do szachów
W tegorocznym badaniu Nexery, 81% mieszkańców deklarowało, że ogląda filmy przez internet. Najchętniej wybieraną platformą VoD jest Netflix, z którego według danych Nexery korzysta 75% internautów. Duża popularność serwisu sprawia, że najnowsze produkcje nie tylko odbijają się szerokim echem wśród miłośników filmów i seriali, ale też wyznaczają nowe trendy i znacząco wpływają na panującą modę. Miniserial Netflixa – „Gambit królowej” Scotta Franka i Allana Scotta z dnia na dzień spopularyzował nieco zapomnianą już rozrywkę: gry w szachy. Mówi się, że szachy swój szczyt popularności osiągnęły w latach 70-tych oraz 80-tych XX wieku. W kolejnych latach zainteresowanie grą sukcesywnie spadało, aż do teraz. Dane platformy eBay wskazują na 215 procentowy wzrost sprzedaży szachów w Stanach Zjednoczonych po premierze serialu, z kolei liczba wyszukiwań Google dla szachów wzrosła dwukrotnie. Pandemia sprzyja rozrywce online, ale już co piąty respondent, który wziął udział w badaniu Nexery (20%) twierdzi, że nawet po jej ustaniu wciąż będzie częściej oglądać filmy i seriale w serwisach streamingowych.
4. Boom na internetowe sklepy
Popularność handlu elektronicznego systematycznie wzrasta. Już 93% mieszkańców Regionów Nexery robi zakupy przez internet, z czego więcej niż co drugi badany (52%) korzysta z e-sklepów przynajmniej raz na dwa tygodnie. Pandemia koronawirusa wymusiła zmianę nawyków zakupowych, a wielu sceptyków zakupów online, miało szansę przekonać się do internetowych sklepów. Zgodnie z wynikami badania Elavon, w 2020 r. 48% respondentów zwiększyło swój budżet na zakupy w internecie. Jak pokazuje raport Gemius, w sieci najchętniej kupujemy odzież, akcesoria i dodatki (69%), obuwie (58%) oraz kosmetyki i perfumy (57%).
5. Jedzenie w domu
Pandemia sprawiła, że musieliśmy zrezygnować z wielu przyjemności życia codziennego. Zamknięcie restauracji i kawiarni sprawiło, że wielu z nas zaczęło częściej zamawiać jedzenie do domu – twierdzi tak blisko jedna trzecia badanych, którzy wzięli udział w sondażu ARC Rynek i Opinia. Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości składania zamówień online przez aplikacje i strony internetowe. Badanie „Jedzenie i zakupy z dostawą do domu” wskazuje, że 40% Polaków co najmniej raz w tygodniu zamawia jedzenie z dostawą. Co ciekawe, trend ten ma szansę pozostać z nami na dłużej, ponieważ aż 94% procent ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że “jedzenie i zakupy z dostawą to przyszłość na polskim rynku”.
6. Urzędy jutra
Rok 2020 przyniósł także większe zainteresowanie usługami e-administracji. Dane płynące z raportu #RegionyNEXERY2020 pokazują, że już 71% z nas załatwia sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. W stosunku do 2019 roku jest to wzrost aż o 30 punktów procentowych. 97% urzędników twierdzi, że mieszkańcy mogą zgłaszać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, z czego ponad połowa badanych mieszkańców (52%) jest zdania, że dotyczy to wszystkich rodzajów spraw. Panująca pandemia uświadomiła nam, jak wiele czynności jesteśmy w stanie załatwić bez konieczności osobistych wizyt w placówkach administracji publicznej. Okazuje się, że charakter sprawy uniemożliwia zdalne załatwienie spraw urzędowych zaledwie 2% respondentów, natomiast główną barierą pozostaje brak dostępu do internetu lub za słabe łącze. W gminach miejskich na ten problem wskazuje 36% urzędników, a w gminach wiejskich 44%.
7. Edukacja online
Szkoły pozostają zamknięte, ale alternatywą dla zajęć stacjonarnych została edukacja zdalna. Do tej pory internet wspierał proces nauki, ale nie stanowił jego podstawowego narzędzia. Badanie przeprowadzone przez organizację Centrum Cyfrowe pokazało, że choć kompetencje cyfrowe nauczycieli wzrosły, to natężenie problemów z jakimi się borykają nie uległo zmniejszeniu. Wciąż za największe wyzwanie uważają oni czasochłonność procesu zdalnej edukacji (90%), braki sprzętowe uczniów (87%), a także stres i zmęczenie wśród młodzieży (83%). Z kolei raport #RegionyNEXERY pokazał, że według 90% badanych, nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do zdalnego trybu nauczania, takie jak komputer czy laptop na własne potrzeby, jak również dostęp do szybkiego i stabilnego łącza. 77% nauczycieli jest natomiast zdania, że dostęp do szybkiego i stabilnego internetu pozwala przeprowadzić lekcje ciekawsze dla uczniów, co daje szansę na wykorzystanie potencjału e-lekcji.
O firmie NEXERA
Nexera to pierwszy w Polsce wyłącznie hurtowy operator telekomunikacyjny o dużej skali, rozwijający światłowodową sieć dostępową (NGA) o wysokiej przepustowości (min.100 Mb/s). Udziałowcami Nexery są firmy od lat działające na globalnym rynku telekomunikacyjnym: Infracapital oraz Nokia. Na bazie Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), Nexera buduje sieć światłowodową w 14 obszarach centralnej i północno-wschodniej Polski. Program ma na celu likwidację tych miejsc w kraju, które nie mają dostępu do bardzo szybkiego internetu oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obywateli Unii Europejskiej. Docelowo w zasięgu najnowocześniejszej sieci światłowodowej znajdzie się 1 mln gospodarstw domowych oraz prawie 3 tys. szkół i jednostek edukacyjnych, które zostaną objęte siecią NEXERY, dzięki dofinansowaniu w ramach POPC oraz w ramach realizacji projektów własnych. Nexera w 2019 roku zainicjowała autorski raport #RegionyNEXERY2019, będący wynikiem badania przeprowadzonego wspólnie z agencją GfK. Raport jest jednym z najbardziej przekrojowych źródeł wiedzy o polskich internautach na obszarach, w których brakuje dostępu do szerokopasmowego internetu lub w których dostęp ten jest ograniczony (Raport #RegionyNEXERY do pobrania). Badanie i raport będą realizowane cyklicznie. Firma zdobyła tytuł „Innowatora Roku” w konkursie Złotych Anten, organizowanym w ramach 18. Sympozjum Świata Teleinformatyki i Infrastruktury. Otrzymała też nagrodę za Najlepsze Wdrożenie Usługi Chmurowej w konkursie Best in Cloud 2019, którego organizatorem jest redakcja Computerworld Polska. Nexera wygrała również w międzynarodowym konkursie Global Carrier Awards 2020 w kategorii OSS/BSS, dołączając tym samym do grona najbardziej cenionych firm telekomunikacyjnych na świecie, które z pasją zmieniają branżę telekomunikacyjną.
źródło: Nexera