Fellowes Polska Podsumowanie badania „Nowy system pracy”.
Metodologia badań
Badanie online zostało przeprowadzone przez Atomik Research wśród 1000 polskich pracowników biurowych, którzy pracują z domu od co najmniej 4 miesięcy z powodu epidemii koronawirusa. Prace badawcze odbyły się w dniach 10 – 14 listopada 2020 r. Atomik Research jest niezależną agencją badań rynku kreatywnego, która zatrudnia badaczy z certyfikatem MRS i stosuje się do kodu MRS.
Przegląd
– Najczęściej wskazywane problemy zdrowotne zaobserwowane podczas pracy z domu to: zmęczenie oczu (61%), ból/problemy w obrębie pleców (56%) i bóle głowy (51%).
– Uczucie zmęczenia lub braku energii (63%), samotność lub odizolowanie (48%) i uczucie przytłoczenia (38%) są również bardzo powszechne.
– 53% respondentów twierdzi, że ich domowe stanowisko pracy powoduje więcej bólu, dolegliwości i napięcia niż ich stanowiska pracy w biurze firmy.
– 58% respondentów twierdzi, że pracuje dłużej (nadgodziny) podczas pracy w domu.
– Praca w domu wygrywa, jeśli chodzi o większą elastyczność i jest uważana za bardziej ergonomiczną / wygodną. Jednak to pracując w biurze badani czują się bardziej zmotywowani, zaangażowani i wydajni oraz łatwiej zachować im równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
– Krzesło stanowi największy problem w domowym stanowisku pracy. Ponad 43% badanych wskazuje lepsze podparcie dla pleców jako kluczowe dla poprawy swojego miejsca pracy w domu. 42% chciałoby mieć nowe krzesło spełniające ich wymagania.
– 79% respondentów twierdzi, że lepsze środowisko pracy w domu zwiększyłoby ich motywację i wydajność.
– Tylko 57% respondentów twierdzi, że pracodawca zachęca ich do robienia przerw i spędzania czasu z dala od biurka w trakcie dnia pracy.
– Przeciętny respondent w czasie pracy w domu może spędzić z dala od biurka niewiele ponad godzinę dziennie (71 minut).
– 60% respondentów uważa, że ma więcej możliwości, aby zrobić sobie przerwę i zadbać o ćwiczenia fizyczne teraz, gdy pracuje z domu.
– 44% respondentów uważa, że podczas pracy w domu muszą być dostępni przez cały dzień, 42% uważa, że nie mogą oddzielić domu od biura, a 41% czuje, że ma zbyt dużo pracy, aby zrobić sobie przerwę.
– 58% respondentów twierdzi, że ich pracodawca wspierał ich w tworzeniu zdrowego środowiska pracy w domu, kiedy zaczęli pracować z domu. 47% badanych poproszono o wykonanie oceny ryzyka na stanowisku pracy w ich środowisku pracy w domu.
– 43% respondentów nie otrzymało od pracodawcy żadnego dodatkowego sprzętu poprawiającego komfort pracy w domu.
– 15% zapytanych zwróciło się do pracodawcy o sprzęt biurowy, ale nigdy nie otrzymało odpowiedzi, wniosek taki w przypadku 12% został odrzucony przez pracodawcę.
– 76% respondentów osobiście zakupiło wyposażenie do biura domowego, aby praca w domu była bardziej komfortowa i łatwiejsza.
– średnio badani wydali 2514 zł.
– 35% badanych wydało na ten cel ponad 3 tys. zł.
– 7 na 10 respondentów uważa, że pracodawca troszczy się o ich zdrowie fizyczne (71%) i psychiczne (70%), jednak w porównaniu z wynikami dotyczącymi wydajności, zarabianiem pieniędzy i współpracą w obrębie zespołu, dobro pracowników jest najmniej ważne.
– 59% respondentów w pełni rozumie swoje prawa do bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy w domu. Aż 36% zdaje sobie sprawę, że ma prawa, ale nie do końca rozumie, jakie one są.
– 57% respondentów uważa, że praca w domu powinna być regulowana przez rząd.
– 83% respondentów chciałoby pracować w domu przez dłuższy czas, chociaż 51% z nich chciałoby pracować z domu tylko kilka dni w tygodniu.
– Patrząc w przyszłość odnoszącą się do pracy, 35% respondentów przewiduje większą elastyczność ze strony pracodawców, 34% przewiduje powstanie hybrydowego systemu pracy, w którym pracownicy spędzają część tygodnia w domu i część tygodnia w biurze, 34% przewiduje więcej wirtualnych konferencji i wydarzeń branżowych, a 34% przewiduje większe uzależnienie od technologii i wirtualnych konfiguracji.
– Trzy najważniejsze inicjatywy, które planują wdrożyć pracownicy wyższego szczebla po powrocie do biur to: zwiększenie elastyczności w wyborze miejsca wykonywania pracy, w biurze lub/i z domu (38%), zwiększenie świadomego wysiłku na poprawę zdrowia i dobrostan pracowników (37%) oraz wprowadzenie szczegółowych wytycznych i przepisów dotyczących pracy z domu (34%).
– Dla pracowników wyższego szczebla dobrobyt pracowników jest ważniejszy niż zarządzanie absencją, monitorowanie produktywności, relacje między zespołami, oferowanie elastyczności, poziom motywacji pracowników i bycie rentownym, ale nie tak ważny jak relacje z klientami.
Dodatkowe spostrzeżenia
– Mężczyźni częściej mówią, że ich pracodawca zachęca ich do robienia przerw i spędzania czasu z dala od biurka w czasie pracy (63% vs 52% kobiet).
– Mężczyźni są w stanie spędzić średnio 81 minut z dala od biurka dziennie, w czasie pracy (vs 64 minut dla kobiet).
– Kobiety są bardziej narażone na poczucie, że muszą być dostępne w pracy przez cały dzień (48% vs 40% mężczyzn). Są również bardziej skłonne do odczuwania, że nie mogą oddzielić domu od biura (46% vs 38%).
– Mężczyźni częściej mówią, że ich pracodawca wspierał ich w tworzeniu zdrowego środowiska pracy w domu, kiedy zaczęli pracować z domu (65% vs 53% kobiet).
– Mężczyźni w znacznie większym stopniu otrzymali wyposażenie biura domowego od pracodawcy (67% vs 49% kobiet).
– Mężczyźni są bardziej skłonni do kontynuowania pracy w domu w dłuższej perspektywie (86% vs 80% kobiet).
– 69% osób w wieku 18-24 lat twierdzi, że ich pracodawca wspierał ich w tworzeniu zdrowego środowiska pracy w domu, od kiedy zaczęli pracować z domu (w porównaniu ze średnią krajową wynoszącą 58%).
– Osoby w wieku 18-24 lat są częściej wspierane w wyposażeniu biura domowego przez pracodawcę (68% w porównaniu ze średnią krajową wynoszącą 57%).
– 92% osób w wieku 18-24 lat chciałoby kontynuować pracę w domu w dłuższej perspektywie (wobec średniej krajowej wynoszącej 83%).
– 49% respondentów z województwa mazowieckiego zostało poproszonych o ocenę ryzyka dla swojego środowiska pracy w domu, na Śląsku 37%.
– 57% respondentów na Mazowszu otrzymało od pracodawcy wyposażenie biura domowego, na śląsku 45%.
– 85% respondentów na Mazowszu chciałoby kontynuować pracę z domu w dłuższej perspektywie, na Śląsku 76%
– 68% starszych menedżerów/dyrektorów zostało wyposażonych przez pracodawcę w sprzęt do biura domowego (w porównaniu ze średnią krajową wynoszącą 57%).
– 86% pracowników szczebla podstawowego chciałoby kontynuować pracę w domu w dłuższej perspektywie (wobec średniej krajowej wynoszącej 83%).
– Osoby, które obecnie pracują w domu przez 5 dni w tygodniu, są najmniej skłonne do poproszenia pracodawcy o wykonanie oceny ryzyka na stanowisku pracy w ich środowisku pracy w domu (38% w porównaniu ze średnią krajową wynoszącą 47%).
źródło: Fellowes