Tak to wygląda w Czechach. Internet w przygranicznym Harrachovie

Na naszych łamach często poruszamy kwestie jakości transmisji danych, czy troski o efektywny zasięg ze strony polskich operatorów. Wskazujemy również, że ważne są nie tylko większe miasta, ale także linie kolejowe, miejscowości turystyczne, czy punkty do których turyści docierają jako do atrakcji turystycznych. Na naszych łamach wiele razy wskazywaliśmy m.in. na ogromne zaniedbania operatorów w zakresie dostępu do sygnału sieci w Górach Kaczawskich, na szlakach turystycznych Gór Izerskich, w Rudawach Janowickich, w Kotlinie Kłodzkiej, czy na obszarach sąsiadujących z granicą Państwa. Poruszaliśmy również kwestię inwestycji, realizowanych w sieci Play w przełożeniu na jakość i stabilność sygnału sieci jednocześnie podkreślając, że w górach usługi najmłodszego operatora w przełożeniu na możliwość praktycznego skorzystania z sieci macierzystej – praktycznie nie istnieją. Wiele razy odnosiliśmy także polską sytuację w zakresie jakości pokrycia sygnałem w odniesieniu do tego, co zastajemy w Czechach. W ostatni weekend odwiedziliśmy czeskie, przygraniczne miasto Harrachov.

Harrachov – Czechy. Impreza Gladiator Race, 26.06.2022 r.
Na zdjęciu rzut na nieczynne skocznie narciarskie, które oczekują na remont.
W ich sąsiedztwie wyznaczono tory dla biegaczy.

Uliczka w centrum turystyczno-sportowym Harrachova

Harrachov graniczy z Polską od strony przejścia granicznego Jakuszyce. Po polskiej stronie mamy m.in. “popis” sieci Plus w postaci stacji dwusektorowej GUL. A co zastajemy w Harrachovie? Nasz terminal, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum turystycznego tego pięknego miasteczka i skoczni narciarskich, oczekujących na generalny remont (w tym znanej na całym świeci skoczni mamuciej) zalogował się w trybie automatycznym do sieci T-Mobile. W Czechach usługi świadczą ponadto: O2.cz oraz Vodafone.cz. Stacja operatora pracuje na szczycie skoczni narciarskiej. Wyniki transmisji danych LTE, które uzyskaliśmy w roamingu międzynarodowym na szerokości pasma 30MHz (LTE800/LTE1800) prezentowały się jak niżej:
Warto dodać, że proporcjonalnie całe Czechy w zakresie jakości pokrycia sygnałem, a nade wszystko góry, schroniska turystyczne i atrakcje turystyczne są potraktowane z uwagą i należytą starannością. Uzupełniając to, co wyżej odnosi się do Harrachova dodać warto, że na przykład w sąsiedztwie polskiego schroniska “Odrodzenie” (administracyjnie miejscowość Przesieka, woj. dolnośląskie) – po “swojej” stronie granicy Państwa operatorzy czescy posiadają kilka następujących po sobie mikrostacji, gdzie np. Plus po polskiej stronie, na dachu schroniska “Odrodzenie” uruchomił stację tak podchodząc do analizy jej przyszłej efektywności i przydatności dla klientów, że problemy ze stabilnym sygnałem są nie tylko w budynku schroniska “Odrodzenie”, ale nade wszystko na zewnątrz, gdzie można odnieść wrażenie, że stacji po prostu nie ma. W cytowanej stacji zabrakło ponadto efektywnego azymutu na północ, w kierunku samej miejscowości, skąd prowadzi droga do schroniska, de facto zabraniająca ruchu pojazdom poza rowerami. Po stronie czeskiej kursują regularne linie autobusowe, sygnał sieci jest stabilny, a ruch turystyczny od strony czeskiej sporo większy, aniżeli ze strony polskiej – właśnie z racji na brak dostępności drogi dla tych, co do sąsiedztwa schroniska chcieliby się dostać i dalej pójść szlakiem. W odniesieniu do samego sygnału sieci operatorów polskich istotne jest to, że kiedy byliśmy tu ostatni raz – oprócz Plusa nie miał tu stacji żaden inny operator.
Inna, podobna lokalizacja gdzie można zestawić to, co prezentują operatorzy polscy i czescy, to znana naszym Czytelnikom część polskich gór, czyli Góry Izerskie. Polską częścią od strony schroniska “Wysoki Kamień”, czy od strony Polany Jakuszyckiej w kierunku schroniska “Na Stogu Izerskim” przemierzamy szlaki turystyczne w większości albo bez sygnału sieci albo z sygnałem losowym (tu znów, mimo wielu uchybień i braków w stacjach w radiowym sąsiedztwie – liderem “obszarowym” jest Plus). Przechodzimy na stronę czeską do Osady Jizerka i widzimy stacje z kierunkowym jednym sektorem wzdłuż pogranicza, które następują po sobie.
Można? Można…

źródło: informacja własna

Materiały powiązane:
Plus vs konkurencja. Reklama, prasówki a… rzeczywistość. Karkonosze
Plus zasięg: przejście graniczne Polska – Republika Czeska i serce sportów letnich i zimowych Polana Jakuszycka. Czy tak powinien wyglądać zasięg przy granicy?