Telefon zaufania 116 111 pomoże dzieciom i młodzieży z Ukrainy przebywającym w Polsce. Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę uruchamia dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Telefon, prowadzony od ponad 13 lat, rozszerza swoją ofertę pomocy. Dla wielu młodych ludzi, którzy przybyli z Ukrainy do Polski po wybuchu wojny, rozmowa w ojczystym języku z psychologiem może być dużym wsparciem w radzeniu sobie z trudem nowej sytuacji i z tęsknotą za bliskimi. Rozmowy poprowadzą psycholożki, które także przyjechały tu z ich rodzimego kraju. Po wybuchu wojny miliony dzieci musiały opuścić swój dom w Ukrainie, setki tysięcy z nich znalazły się w Polsce. Uciekając, zostawiły cały swój świat, ważne dla siebie sprawy, plany i pasje, a często też ojców, dziadków, przyjaciół i ukochane zwierzęta. Wielu dzieciom może towarzyszyć niepewność, lęk, poczucie straty i inne trudne emocje. Aby dać im możliwość podzielenia się tym, co przeżywają, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wraz z Fundacją Orange uruchomiły dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania 116 111. – „Wsparcie emocjonalne ma ogromne znaczenie w każdych okolicznościach, zwłaszcza tak ekstremalnych jak doświadczenie uchodźstwa. Nie każde dziecko może uzyskać taką pomoc w najbliższym otoczeniu. Nasz telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 od ponad 13 lat pomaga dzieciom w Polsce – od dziś także tym, które przybyły z Ukrainy. Bardzo się z tego cieszę, ale też zdaję sobie sprawę, że dużym wyzwaniem jest promocja tej oferty. Chcemy, by wiadomość o dyżurach w języku ukraińskim i rosyjskim dotarła do dzieci różnymi kanałami. By dowiedziały się, że mogą na nas liczyć” – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. – „Pomysł na zorganizowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy zrodził się z wieloletnich doświadczeń współpracy przy polskim telefonie 116 111 i ze wspólnej troski o dobro młodych. Mamy świadomość, że dla wielu z nich korzystanie z tego rodzaju wsparcia może być w jakiś sposób wstydliwe lub po prostu nowe. Ważne jest informowanie o tej możliwości, ale także oswajanie z taką formą sięgania po pomoc jako naturalną” – dodaje dr Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. Psycholożki z Ukrainy będą czekać na rozmowy z dziećmi od poniedziałku do piątku między 14.00 a 18.00. Odbyły szereg szkoleń przygotowujących do pracy w oparciu o standardy telefonu zaufania. Konsultacje mogą się odbywać także w języku rosyjskim, w zależności od tego, jak będzie wygodniej osobie, która dzwoni. Po wybraniu numeru 116 111 należy wskazać, w którym języku ma być kontynuowane połączenie. – Dzieci z Polski od lat dzwonią do telefonu z różnymi sprawami, które są dla nich ważne – małymi i dużymi. Każda sprawa jest istotna, każde dziecko zostaje wysłuchane. To bardzo wzmacniające doświadczenie. Zapraszam dzieci z Ukrainy, aby także dzwoniły, jeśli potrzebują porozmawiać. Ja i inne konsultantki będziemy na nie czekały – mówi Tetiana G., konsultantka 116 111 pracująca w języku ukraińskim. Dzieci potrzebują rozmawiać o tym, co się dzieje, i być w tej rozmowie traktowane poważnie. Choć wojna i niepewność jutra dla nikogo nie są łatwym tematem. O najważniejszych, najbardziej osobistych sprawach najlepiej mówić w swoim ojczystym języku. – W ukraińskiej szkole Materynka, w której pracuję, na początku obawialiśmy się poruszania tematu wojny, nie wiedzieliśmy, jak dzieci zareagują. Ale nie dało się o tym nie rozmawiać. Teraz wiemy, że jeśli pojawiają się trudne emocje, to muszą znaleźć ujście – mówi Larysa Vychivska, nauczycielka, asystentka międzykulturowa w szkołach podstawowych. Uczniowie i uczennice korzystają z komunikatorów i dostają na bieżąco informacje, bywa, ze nadal o ogłaszanych i odwoływanych alarmach bombowych.
źródło: Orange