Z racji braku racjonalnego, bezpośredniego połączenia komunikacją PKS dwóch powiatowych miast, tj. Jeleniej Góry i Bolesławca na Dolnym Śląsku [do samorządów zwracamy się o przemyślenie tej sprawy, podobnie jak sprawy organizacji regularnego i racjonalnego czasowo połączenia turystycznego Świeradowa-Zdroju z Jelenią Górą] – odcinek między wspomnianymi lokalizacjami przemierzyliśmy w sposób dość nietypowy, bo… pociągiem. W drodze standardowo logowaliśmy obecność sygnału sieci w paśmie LTE, niemniej w terminalu pomocniczym na obecność 5G w Plusie zwracaliśmy uwagę na bieżąco. Dla nieznających obszaru, po którym się przemieszczaliśmy dodajmy, że pociąg od punktu startu do punktu końcowego zatrzymał się na stacjach w następujących miastach:
1. Jelenia Góra: start
2. Gryfów Śląski [ około 6,5 tys. mieszkańców ]
3. Lubań [ około 21,5 tys. mieszkańców ]
4. Bolesławiec [ około 39 tys. mieszkańców ]
Droga wiodła dwoma pociągami Kolei Dolnośląskich, tj: od Jeleniej Góry do Lubania, tam się przesiedliśmy na kolejny pociąg, którym dotarliśmy do Bolesławca.
Co ciekawe, realną obecność pasma 5G w Plusie zauważyliśmy… tylko w Jeleniej Górze. W Lubaniu 5G pojawiło się dosłownie na moment, a próba nawiązania transmisji danych nie przyniosła żadnych zmian. Identycznie było w Bolesławcu. Reasumując, choć wykazy z danymi Rejestru urządzeń i pozycje związane z obecnością 5G w Plusie wyglądają imponująco, to z dużym prawdopodobieństwem 5G w Lubaniu było obecne tylko na jednej stacji. Podobnie, również na jednej stacji bazowej (ul. Kościuszki ? ) – 5G było obecne w Bolesławcu. Co zastanawiające, ważny dla ruchu osobowego i towarowego węzeł kolejowy Węgliniec również 5G się nie doczekał. Swoją drogą, w Lubaniu, na wspomniane wyżej 21,5 tys. mieszkańców operatorzy posiadają śladową ilość stacji bazowych. W Plusie pracują bowiem trzy stacje, w grupie podmiotów globalnych tylko dwie [trzecia, to mikrokomórka w zakładach Dr Schumacher], a w Play – cztery. Zważywszy sąsiedztwo tego miasta z nitką drogi krajowej do granicy Państwa w Zgorzelcu, Zawidowie i w Miłoszowie oraz z traktem do Jeziora Czocha, Zamku Czocha, turystycznej Leśnej, Świeradowa-Zdroju i linii kolejowej do granicy Państwa w Zgorzelcu – przy posiadaniu przez Plusa wyłącznie trzech stacji bazowych – trudno byłoby zorganizować taki dosył, aby stacje zdołały obsłużyć efektywnie zarówno w LTE, jak i 5G miasto z ponad 21 tysiącami mieszkańców i drogowy oraz kolejowy ruch, który się tutaj toczy. Przysłowiowe “gwizdy” należą się również operatorom globalnym, którzy zlikwidowali jakiś czas temu stację przy drodze krajowej nr 30 – ul. Torowa [komin]. Z kolei miasto Gryfów Śląski, choć sporo mniejsze od Lubania, to również szlak drogowy do Leśnej i Świeradowa-Zdroju, a przy tym obecność zarówno linii kolejowej, jak i drogi krajowej w kierunku przejścia granicznego w Zgorzelcu, gdzie toczy się kołowy, całodobowy ruch. W mieście wszyscy operatorzy posiadają po jednej stacji bazowej, a dodatkowo Plus i operatorzy globalni uzupełniają zasięg stacją na obrzeżu miasta – granica miejscowości Ubocze i Gryfowa Śląskiego. W stacji Ubocze pożądane są cztery sektory, u wszystkich pracują trzy. W Plusie dodatkowo – stacja w Uboczu pracuje w oparciu o schemat GUL [BT-34577]. Biorąc pod uwagę dwa wspomniane miasta – każdy z operatorów w nich nie błyszczy, a Plus dopełnia swój wizerunek GUL-em w Uboczu. Jeśli zaś idzie o nasz punkt docelowy, czyli miasto Bolesławiec – liderem ilościowym w stacjach jest Play. Niestety, nie przekłada się to całościowo ani na jakość pokrycia, ani na jakość transmisji danych. Na drugim miejscu w zakresie ilości stacji są podmioty globalne (9 stacji), na trzecim miejscu w ilości stacji pozostaje Plus (6 stacji). Biorąc pod uwagę taką ilość stacji na bez mała 40. tys. miasto, w tym konieczność obsłużenia węzła drogowego drogi wojewódzkiej na północ-południe Polski, czyli nr 297 oraz węzła kolejowego do Wrocławia i w drugą stronę – w kierunku Niemiec, w tym wyjazdu do autostrady: A4 / A18 / DK18 nie dziwi praktyczny brak obecności 5G w Plusie przy uruchomionych ledwie 6 stacjach bazowych. Swoją drogą, 9 stacji bazowych konkurentów globalnych również nie daje pożądanego pokrycia sygnałem sieci.
Podsumowując bieżący materiał raz jeszcze wracamy do lektury Rejestru urządzeń w serwisie UKE i sporego marketingu obecności 5G w Plusie. Tymczasem, o ile u każdego z operatorów na przejechanych odcinkach i w miastach w drodze coś szwankuje – o tyle wielką wizerunkową porażkę ponosi 5G Plusa, którego właściwie… poza Jelenią Górą nie ma. Testy jakości transmisji danych na stacjach kolejowych w cytowanych trzech miastach nie dały złych wyników. Opublikujemy je w dedykowanym materiale. Niemniej w odniesieniu do tzw. “całości” do pożądanej “normalności” brakuje jeszcze bardzo wiele.
źródło: informacja własna
Materiał powiązany:
– Jelenia Góra: 50. Jarmark Staroci i Osobliwości. Testy jakości internetu mobilnego cz. 3 i podsumowanie. W tym operatorzy w obszarze lokalnych przejść granicznych.
[…] prędkości internetu mobilnego i braków w zasięgu. W ostatnim czasie, na naszych łamach pisaliśmy również o znacznej rozbieżności pomiędzy ilością lokalizacji stacji 5G, wymienianych w rejestrze […]
[…] standardowe 5G 2600MHz już sobie nie radzi. Na kanwie bieżącej informacji przypomnijmy naszą podróż koleją z Jeleniej Góry do Bolesławca, gdzie dane Rejestru urządzeń dają powody do wielkiego optymizmu co do obecności 5G 2600TDD w […]
[…] Materiał powiązany: – Plus 5G: obecność najnowszej technologii nie taka powszechna jak się na pozór wydaje? […]
Rzeczywiście 5G w Bolesławcu pojawia się na mapie Plusa. Odkąd pamiętam prześciganie się operatorów na zasięg było od zawsze denerwujące. Teraz Plus ma niby zasięg na 19 mln klientów. Sam przymierzam się do przetestowania 5G, choć wg map powinienem mieć Plusa, T-M i śladowe od Play (mimo że Play jest najbliższą stacją ode mnie).
Na dworcu kolejowym w Bolesławcu 5G widział tylko smartfon w Play 😉 eNodeB=32027. Download: 78.4, upload: 48.4