Polacy będą mogli poczuć się bezpieczniej w internecie – startuje kampania edukacyjna T-Mobile „Pewni w Sieci”

Polacy będą mogli poczuć się bezpieczniej w internecie – startuje kampania edukacyjna T-Mobile „Pewni w Sieci”. W ostatnich latach wiele sfer naszego życia przeniosło się do przestrzeni wirtualnej. To w niej coraz częściej pracujemy, kształcimy się, załatwiamy sprawy urzędowe i łączymy się z przyjaciółmi. Sieć to dziś spora część naszego życia. Jednocześnie z badań wynika, że aż 80% Polaków nie potrafi ocenić, czy odwiedzana przez nich strona jest bezpieczna1. Z tego powodu jako T-Mobile zdecydowaliśmy się na stworzenie ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pewni w sieci”. Dzięki niej każdy, niezależnie od wieku i kompetencji cyfrowych – będzie mógł poczuć się w internecie pewnie i bezpiecznie. Kampanię „Pewni w sieci” patronatem medialnym objęła Wirtualna Polska. Mieszkańcy bloków i podmiejskich domków, seniorzy i uczniowie szkolni, zwolennicy kawy z mlekiem i miłośnicy czarnego espresso – jesteśmy różni, ale wszyscy spędzamy czas w internecie. Sieć nas łączy i pozwala na swobodę działania. Jej niezwykły potencjał pozwala nam osiągać kolejne cele, jednak bywa, że stanowi także narzędzie dla internetowych przestępców. A ci, wraz z dynamicznym rozwojem wirtualnego świata, stają się coraz bardziej aktywni. Tylko w 2021 roku Polska zajęła 5. miejsce pod względem narażenia na próby łamania haseł do komputerów osób pracujących zdalnie2. O szybkim wzroście liczby incydentów cybernetycznych świadczy także wskaźnik dotyczący ataków phishingowych, których w całym 2021 roku było o 196% więcej niż w roku 20203. Tymczasem 4 na 5 Polaków nadal nie ma wystarczającej wiedzy, aby ocenić, czy odwiedzana przez nich strona jest bezpieczna4. Statystyki jasno wskazują – każdy z nas prędzej czy później natknie się na internetowego oszusta, nie wszyscy możemy jednak sobie z taką sytuacją poradzić. Nie ma wątpliwości, że w ostatnich latach cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. T-Mobile tworzą eksperci z wieloletnim doświadczeniem w zakresie ochrony przed cyberzagrożeniami, którzy od lat dbają o bezpieczeństwo naszych klientów. Chcemy też zatroszczyć się o to, by każdy – niezależnie od tego, czy jest klientem naszej sieci czy nie – mógł poczuć się w internecie bezpiecznie. Właśnie dlatego zorganizowaliśmy ogólnopolską kampanię edukacyjną „Pewni w sieci”. – podkreśla Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektorka departamentu komunikacji korporacyjnej w T-Mobile Polska. Chcemy dzielić się wiedzą, która dziś jest wyjątkowo potrzebna – dodaje. Poruszone w kampanii zagadnienia obejmują najpowszechniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni, takie jak phishing, smishing, spoofing czy dezinformacja i fake newsy. Inicjatywa omawia ponadto tematy ochrony danych i prywatności w sieci, bezpiecznych zakupów online, silnych haseł, socjotechnik oraz bezpiecznych urządzeń. Na akcję edukacyjną składa się m.in. cyberkurs w formie sześciu krótkich filmów edukacyjnych, prowadzony przez popularyzatora nauki Karola Wójcickiego, w którym rozmawia on z ekspertami o rozmaitych aspektach cyberbezpieczeństwa. Są nimi Adam Haertle, redaktor portalu ZaufanaTrzeciaStrona.pl, Renata Kania, która jest specjalistką ds. bezpieczeństwa w T-Mobile, Piotr Stanisławski, współtwórca strony i kanału na YouTube Crazy Nauka, dr Sylwia Gliwa, ekspertka w obszarze dezinformacji, Dorota Głowacka z Fundacji Panoptykon, a także Paweł Dobrzański, zajmujący w T-Mobile stanowisko dyrektora ds. bezpieczeństwa. Dziś swoją premierę ma pierwszy odcinek cyberkursu, w którym Adam Haertle, redaktor portalu ZaufanaTrzeciaStrona.pl wyjaśnia zasady tworzenia bezpiecznych haseł.
Zachęcamy do oglądania!

Odcinki będą odsłaniane raz w tygodniu, co środę, na stronie projektu:
www.pewniwsieci.pl,
jak również na oficjalnym kanale YouTube T-Mobile Polska. Na stronie projektu znaleźć można również serię artykułów edukacyjnych. Wszystkie materiały w obrębie kampanii „Pewni w Sieci” łączy przystępny sposób przekazywania treści, zrozumiały dla każdego.
Cyberbezpieczeństwo w T-Mobile
Zaangażowanie w kampanię w obszarze cyberbezpieczeństwa to nieprzypadkowy wybór – jako T-Mobile zajmujemy się nim od lat. Swoją wiedzę w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego wykorzystujemy w codziennej pracy, ale także w projektach edukacyjnych, które w kontekście rosnącej roli internetu pozostają wyjątkowo istotne. W ramach akcji „Sieć Pokoleń” ułatwiamy seniorom dostęp do technologii. Było to tym ważniejsze, że program umożliwił połączenie osób starszych z ich bliskimi w niełatwym czasie pandemii. Odrębną akcją edukacyjną był projekt „Na Wygranej Pozycji” skierowany do młodzieży,  którym wraz z popularnymi twórcami internetowymi dostarczaliśmy wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania z internetu. Wszystkie materiały edukacyjne dotyczące projektu „Pewni w Sieci” można znaleźć na stronie:
www.pewniwsieci.pl.

Interpretacja odnośników:
1Badanie opinii na zlecenie BIK, „Cyberbezpieczeństwo Polaków”, 27.09.2021 https://media.bik.pl/informacje-prasowe/722177/dwie-trzecie-polakow-nie-korzysta-ani-nigdy-nie-korzystalo-z-uslug-prewencyjnych-przed-wyludzeniem-kredytu-na-wypadek-kradziezy-ich-danych.
2ESET Threat „Report T3 2021”, 09.02.2022 https://www.welivesecurity.com/2022/02/09/eset-threat-report-t32021/.
3Raport CERT Polska „Krajobraz bezpieczeństwa polskiego internetu w 2021 roku”, 10.05.2022 https://cert.pl/posts/2022/05/krajobraz-bezpieczenstwa-polskiego-internetu-w-2021-roku/
4Badanie opinii na zlecenie BIK, „Cyberbezpieczeństwo Polaków”, 27.09.2021 https://media.bik.pl/informacje-prasowe/722177/dwie-trzecie-polakow-nie-korzysta-ani-nigdy-nie-korzystalo-z-uslug-prewencyjnych-przed-wyludzeniem-kredytu-na-wypadek-kradziezy-ich-danych.

źródło: T-Mobile