Poznań miastem e-sportu: start samorządowego projektu PE:GAME

W ramach Poznańskiej E-sportowej i Gamingowej Akademii Mistrzów i Ekspertów (PE:GAME) ruszył projekt, którego celem jest promocja e-sportu i wsparcie młodych ludzi chcących związać swoją przyszłość z tą branżą. Pierwszy, pilotażowy program szkoleń i treningów realizowany jest przez Miasto Poznań w ramach Poznań CityLab. Poznańska Esportowa i Gamingowa Akademia Mistrzów i Ekspertów (PE:GAME), to projekt, w ramach którego specjaliści bezpłatnie będą przygotowywać graczy z Poznania do rywalizacji w rozgrywkach e-sportowych, przygotowywać do kariery w e-sporcie i szkolić młodych ludzi w różnych aspektach organizacji turniejów e-sportowych. „E-sport, to dziś potężny przemysł, w którym swoje miejsce może znaleźć każdy – począwszy od graczy, poprzez techników realizacji wideo, komentatorów, czy trenerów, aż po specjalistów od żywienia, psychologów i prawników. To nieustannie rozwijająca się i bardzo przyszłościowa branża oferująca niemal nieskończoną liczbę możliwości, a jednak stale jeszcze postrzegana, szczególnie przez rodziców młodych ludzi, przez pryzmat negatywnych stereotypów. Chcemy to zmienić tak, aby Poznań stał się pierwszym miastem w Polsce wspierającym e-sportowców w profesjonalny sposób i najważniejszym ośrodkiem e-sportu w kraju, stawiającym na profesjonalizację tego typu rywalizacji, jego rozwój i jak najwyższy poziom” – mówi Michał Łakomski, dyrektor Wydziału Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Miasta Poznania. Program projektu PE:GAME podzielony jest na dwie części: e-sportową i edukacyjną. W ramach części e-sportowej specjaliści wybiorą, przeszkolą i przygotują do rywalizacji w profesjonalnych zawodach dwa zespoły e-sportowców: graczy w Counter-Strike 2 i League of Legends. „10-tygodniowy, 40-godzinny program treningowy będzie obejmował wszystko to, co powinien wiedzieć i umieć gracz poważnie myślący o karierze zawodnika. Będziemy uczyli uczniów i uczennice poznańskich szkół m.in. budowy zespołu, skutecznej komunikacji, przygotowania sprzętu, specyfiki obu gier i taktyk meczowych, będziemy rozmawiali o pracy ze sponsorami i zarządzaniem budżetem, czy o zachowaniu zdrowego balansu treningi/życie codzienne. Chcemy dać naszym zawodnikom pełen zestaw umiejętności umożliwiający skuteczną rywalizację w profesjonalnych turniejach” – zapowiada Mateusz Matysiak, prezes agencji e-sportowej GG League. W ramach PE:GAME szkolić się będą dwa zespoły 10-osobowe (uczniowie w wieku 16-20 lat), których członkowie zostaną wybrani w cyklu rozgrywek online. Część edukacyjna projektu PE:GAME, to dwanaście otwartych szkoleń, w ramach których specjaliści m.in. z Collegium Da Vinci (CDV) będą przybliżać zawody związane z e-sportem, jako interesujące, nowoczesne i przyszłościowe ścieżki rozwoju zawodowego. „Najważniejszym postulatem tegorocznego XXX Sejmu Dzieci i Młodzieży, była prośba młodych ludzi o zorganizowanie wsparcia w wyborze ścieżki życiowej i zawodowej. My, w ramach Akademii chcemy to zrobić nie tylko pracując z uczniami, ale także z rodzicami. Dlatego cykl szkoleń podzieliliśmy na dwie części: dla młodzieży, która chce zdobyć wiedzę na temat tego, jak poruszać się w świecie e-sportu oraz dla tych rodziców i opiekunów, którzy chcą wesprzeć dzieci zamierzające związać się z e-sportem” – tłumaczy dr hab. Marek Zieliński, prof. CDV, rektor Collegium Da Vinci. Podczas szkoleń specjaliści CDV będą przybliżali zawody związane z e-sportem (w tym np.: realizacja obrazu i dźwięku, obsługa sieci, cyberbezpieczeństwo i anti-cheating, przygotowanie zawodników, komentowanie i streaming), będą mówili o zdrowiu i dobrostanie zawodników, łączeniu treningów z codziennymi obowiązkami, aspektach prawnych, marketingu, roli mediów społecznościowych, o cyberbezpieczeństwie i zarządzaniu karierą. Pilotażowa, pierwsza edycja projektu PE:GAME będzie realizowana w ramach programu Poznań CityLab funkcjonującego jako element koncepcji Smart City Poznań. „Na dziś, pierwszym naszym sukcesem jest zebranie zespołu fachowców, którym na sercu leży rozwój tej branży w naszym mieście. Pierwszą edycją projektu przecieramy szlaki. Chcemy nie tylko sprawdzić jakim zainteresowaniem cieszy się e-sport w Poznaniu, ale także zrobić wokół niego szum, sprawić, że młodzi ludzie nie tylko realnie zainteresują się e-sportem, jako świetną ścieżką kariery, ale dostaną również sygnał, że jest miejsce, w którym są ludzie gotowi udzielić im wsparcia. Naszym założeniem jest organizowanie zajęć Akademii w rocznych edycjach październik-czerwiec, tak, żeby mogły korzystać z nich kolejne roczniki” – mówi Michał Czajka, koordynator Poznańskiej E-sportowej i Gamingowej Akademii Mistrzów i Ekspertów. Program PE:GAME 2025 w obecnym kształcie ma swoje korzenie w projekcie „Play, tej! – Centrum e-sportu i gamingu” składanym jako propozycja do realizacji w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego w latach 2020 i 2022. Finansowany przez Miasto Poznań projekt PE:GAME wystartował w listopadzie 2024 i zakończy się w czerwcu 2025. Wszystkie informacje na temat szkoleń można uzyskać na stronie www.pegame.pl oraz na profilu Akademii na portalu facebook.com

źródło: informacja prasowa PE: GAME