Wyniki najnowszego badania Samsung pokazują, że w czasach, gdy inteligentne technologie i sztuczna inteligencja coraz bardziej przenikają się z naszym codziennym życiem, prawie 9 na 10 Europejczyków (88 proc.) ma obawy o swoją prywatność. Dla większości konsumentów obawy te kończą się na smartfonie – choć inne inteligentne urządzenia w domu także gromadzą osobiste dane i są równie podatne na zagrożenia. Badaniem objęto ponad 8000 respondentów z pokoleń Y (roczniki 1981-1996) i Z (roczniki 1997-2012) w całej Europie. Ujawniono, że ponad jedna trzecia (36 proc.) młodych Europejczyków nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich inteligentnych urządzeń, mimo że prawie połowa (49 proc.) myśli o prywatności w smartfonie na co dzień. To niepokojące „martwe pole”, biorąc pod uwagę, jak połączone stały się nasze inteligentne urządzenia – szczególnie w obliczu tego, że liczba wyposażonych w nie domów w Europie ma przekroczyć 100 milionów do 2028 roku [1]. Wyniki badanie pokazują, że zarządzanie prywatnością wydaje się wielu osobom przytłaczające – 1 na 5 (20 proc.) ankietowanych twierdzi, że jest zbyt skomplikowane, a 75 proc. uważa je za stresujące. Najczęściej za stresujące uznają je Hiszpanie – taką opinię wyraziło aż 88 proc. respondentów. Tuż za nimi są Grecy (87 proc.), a następnie Francuzi i Włosi – po 75 proc. Wątpliwości dotyczące prywatności są mocno zróżnicowane – od obaw przed kradzieżą pieniędzy (67 proc.) po niepokój związany z wykorzystaniem metadanych do identyfikacji użytkowników (56 proc.). Wyniki wskazują na głęboką lukę edukacyjną, jeśli chodzi o prywatność. Wiele osób chce przejąć kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi na urządzeniach. Ostatecznie 8 na 10 osób (80 proc.) stawia tę kwestię na pierwszym miejscu w momencie zakupu. Drugim w kolejności decydującym czynnikiem jest marka. Pomimo rosnącej świadomości, wiele osób nadal nie czuje się przygotowanych do podjęcia realnych działań:
– Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ma „bardzo dużą” wiedzę na temat prywatności.
– Zaledwie połowa (48 proc.) jest świadoma danych, które gromadzą ich aplikacje i urządzenia.
– 3 na 10 (31 proc.) akceptuje domyślne ustawienia w aplikacjach dobrze ich nie rozumiejąc.
– Prawie dwie trzecie (64 proc.) uważa, że nigdy nie będzie w stanie w pełni kontrolować prywatności na swoich urządzeniach.
– Ponad dwie trzecie (67 proc,) oczekuje lepszej edukacji w zakresie danych i prywatności.
– Tylko 1 na 2 (50 proc.) konsumentów twierdzi, że ufa markom, które poważnie traktują ochronę danych
Powyższe obawy powstrzymują konsumentów przed wykorzystaniem pełnego potencjału nowoczesnych technologii. W ciągu ostatniego roku prawie 1 na 5 osób (18 proc.) nie dopuściło do przesłania danych pomiędzy swoimi inteligentnymi urządzeniami z powodu obaw o bezpieczeństwo, co sprawiło, że nie korzystali oni z wachlarza możliwości, jakie byłyby dostępne w przypadku skomunikowania ze sobą różnych urządzeń. Jednak nieco ponad 6 na 10 badanych (62 proc.) twierdzi, że byłoby bardziej otwartych na pełne wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii inteligentnego domu, gdyby lepiej rozumiało korzyści wnoszonych do ich życia i gdyby miało pewność, że ich dane są bezpieczne (64 proc.). Od spersonalizowanych zniżek na zakupy (17 proc.) po aktualizacje dla inteligentnego domu (15 proc.) i spersonalizowane rekomendacje dotyczące podróży (15 proc.) – wiele osób przyznaje, że rezygnuje z takich codziennych udogodnień ze względu na obawy dotyczące sposobu przetwarzania danych. W świetle tych wniosków, Samsung intensyfikuje swoje działania, aby zapewnić użytkownikom silne zabezpieczenia i przejrzystą kontrolę prywatności w świecie coraz bardziej opartym na sztucznej inteligencji. – Myślimy, że prawdziwa innowacja zaczyna się od ludzi i dlatego stawiamy prywatność w centrum wszystkich naszych działań. Badanie to podkreśla nasilający się trend: choć konsumenci aktywnie zarządzają swoją prywatnością w smartfonach, często pomijają szerszy ekosystem skomunikowanych urządzeń. Wynika to również z wahania przed pełnym otwarciem się na doświadczenia wnoszone przez AI, czego istotnym powodem jest niepewność co do wykorzystania danych. Jako zwolennicy tworzenia produktów, w których prywatność jest fundamentem, staramy się zdobywać zaufanie konsumentów, stawiając na transparentność, możliwość wyboru i wbudowane zabezpieczenia. Każdy użytkownik powinien móc korzystać z nowych możliwości AI z poczuciem spokoju, wiedząc, że jego dane są chronione, a on sam zachowuje nad nimi kontrolę. Dlatego skupiamy się na tym, aby oddać nadzór nad prywatnością w ręce użytkowników – tam, gdzie powinien być sprawowany – mówi Dr Seungwon Shin, Wiceprezes Korporacji i Kierownik Zespołu ds. Bezpieczeństwa w wydziale Device eXperience Business spółki Samsung Electronics. Filarem tego podejścia jest Samsung Knox – platforma zabezpieczeń klasy rządowej, która chroni inteligentne sprzęty domowe [2] i urządzenia z rodziny Galaxy. Wraz ze wzrostem roli komunikacji w naszym codziennym życiu, Samsung rozszerza zabezpieczenia Knox w swoim ekosystemie, aby użytkownicy mogli spokojnie korzystać ze wszystkich inteligentnych urządzeń i ich funkcji opartych na AI [3]. Samsung Knox Matrix to długoterminowa wizja zabezpieczania łączności w lokalnych sieciach, w których współpracujące ze sobą urządzenia chronią się nawzajem. Zbudowany w oparciu o prywatną technologię blockchain i wspierany przez przyszłościowe zabezpieczenia, takie jak kryptografia postkwantowa [4], system Knox Matrix umożliwia ochronę w czasie rzeczywistym wielu skomunikowanych smartfonów, tabletów, telewizorów i nie tylko. Dopełnieniem systemu jest sejf Knox Vault, który przechowuje poufne informacje, takie jak kody PIN, hasła i dane biometryczne w wydzielonym środowisku sprzętowym. Rozwiązanie to gwarantuje, że prywatne informacje są zawsze chronione – nawet w przypadku obejścia zabezpieczeń systemu operacyjnego. Dzięki temu warstwowemu zabezpieczeniu użytkownicy mogą zarządzać swoją prywatnością we wszystkich skomunikowanych urządzeniach i całkowicie na własnych warunkach. Badanie pokazuje również, że konsumenci chcą czegoś więcej niż tylko obietnic – szukają praktycznych narzędzi. 29 proc. z nich popiera bardziej przejrzyste zasady korzystania z danych i tyle samo ceni sobie informacje o prywatności, które są proste i zrozumiałe. Odpowiadając na tę potrzebę, Samsung rozszerza swoje działania o edukację użytkowników i wyposażanie ich w narzędzia, które oddają prywatność w ich ręce – na wszystkich urządzeniach marki.
Więcej informacji na temat prywatności można znaleźć tutaj.
Więcej informacji o zasadach bezpieczeństwa platformy Samsung Knox przedstawiono tutaj.
O badaniu
Badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. przez FleishmanHillard TRUE Global Intelligence we współpracy z Focaldata, obejmujące 8284 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Chorwacji i Grecji.
[1] Research and Markets (2024), „Raport o inteligentnych domach i automatyce domowej w 2024 r.”, Business Wire
[2] Platforma Samsung Knox jest dostępna w niektórych urządzeniach wprowadzonych na rynek począwszy od 2018 r.
[3] Samsung Knox Matrix nie może zagwarantować pełnej ochrony przed wszystkimi lukami w zabezpieczeniach w ekosystemie skomunikowanych urządzeń użytkownika.
[4] Kryptografia post-kwantowa jest dostępna w urządzeniach z serii Galaxy S25.
źródło: informacja prasowa Samsung