Wdrożenia AI w firmach rosną o 282% w skali roku – nowe badanie Salesforce pokazuje sentyment CIO względem sztucznej inteligencji

Wdrożenia sztucznej inteligencji wzrosły o 282% rok do roku – wynika z drugiego dorocznego badania wśród CIO, przygotowanego przez Salesforce. W 2024 r. dyrektorzy IT wciąż łatali luki w danych, wzmacniali zabezpieczenia i prowadzili pierwsze pilotaże. W tym roku wyszli już poza ten etap, wdrażając AI w całych organizacjach. Era eksperymentów dobiegła końca – nadeszła era skalowania. Według ankietowanych CIO, nadążenie za dynamicznymi zmianami w strategii wymagało redefinicji kluczowych kompetencji. Ekspertyza techniczna wciąż jest kluczowa, jednak to przywództwo, storytelling i zarządzanie zmianą decydują o tym, czy adopcja AI faktycznie się utrzyma. I nie jest to kwestia preferencji – 94% CIO twierdzi, że skalowanie AI wymusza na nich rozwój nowych umiejętności. Ta fala wdrożeń na poziomie przedsiębiorstw zmienia również rolę CIO. Dyrektorzy IT od dawna współpracują z prezesami, ale wraz ze skalowaniem AI rola ta się poszerza – od przygotowania technologii po kierowanie zmianą w całej organizacji. CIO synchronizują działania kadry kierowniczej, kształtują strategie wdrożeniowe i dbają o to, aby AI była zakorzeniona w codziennej pracy. Priorytety technologiczne także uległy zmianie. W zeszłym roku było to porządkowanie danych, ład korporacyjny, bezpieczeństwo i systemy legacy. W tym roku CIO skupiają się na budowaniu agentycznego workflow, integracji AI z kluczowymi platformami oraz bezpiecznym skalowaniu AI w całym biznesie. CIO poświęcają również więcej czasu zespołom front-office – zwłaszcza działowi obsługi klienta – gdzie agenci AI już przynoszą wymierne, mierzalne efekty. Przy tym, zgodnie z ubiegłorocznymi obawami dotyczącymi danych i bezpieczeństwa, CIO coraz mocniej stawiają na zaufane platformy oraz zunifikowane systemy, aby ich inwestycje w AI mogły rozwijać się w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. CIO przekuwają ambicje dotyczące sztucznej inteligencji w realne działania i skalują agentyczną AI w sposób wymierny i praktyczny. Wprowadzanie AI w codzienny obieg pracy oraz budowanie zaufania do niej na każdym etapie sprawia, że ludzie działają szybciej i z większą pewnością – komentuje Daniel Shmitt, CIO Salesforce.

Realny wpływ na klientów
DeVry University:
Przejście z systemów on-premise na zaufane platformy SaaS przygotowało nas na szybkie wdrożenia agentycznej AI. Integrując agentów AI Salesforce bezpośrednio z procesem doradztwa akademickiego i wsparcia studentów, nie tylko unowocześniamy infrastrukturę, lecz również realnie poprawiamy wyniki i oszczędzamy ponad 500 godzin pracy rocznie – mówi Chris Campbell, CIO, DeVry University.

Adobe Population Health:
Badanie CIO Salesforce pokazują przejście od eksperymentów z AI do realnego wpływu na biznes – i my już tego doświadczamy. Dzięki wdrożeniu Agentforce do codziennej pracy klinicznej oszczędzamy ponad 1 mln dolarów rocznie w czasie pracy i oddajemy tysiące godzin zespołom medycznym. Na tym polega prawdziwy potencjał agentycznej AI: mniej systemów, więcej czasu dla ludzi – przyznaje Alex Waddell, CIO, Adobe Population Health.

Szczegółowe wnioski z badania
CIO przechodzą od wahania do praktycznych wdrożeń
– W ubiegłym roku 43% CIO uważało, że wyprzedza konkurencję w zakresie AI. W tym roku mówi tak już 61%.
– Pełne wdrożenia AI wzrosły o 282% – z 11% do 42%.
– Budżet na AI niemal się podwoił –CIO deklarują, że 30% budżetu sztucznej inteligencji przeznaczają na agentyczną AI.
96% CIO twierdzi, że ich firma już stosuje lub zamierza stosować agentyczną AI w ciągu najbliższych dwóch lat.

Wzrost pewności w całej organizacji
75% CIO czuje się dziś pewniej w swojej roli niż rok temu.
97% CIO twierdzi, że wie o AI więcej niż rok wcześniej.
– CIO wyżej oceniają kompetencje swoich firm w kluczowych obszarach AI w porównaniu z 2024 r., w tym:
umiejętności pracowników: +43%,
zdolność identyfikowania wskaźników sukcesu/KPI dla AI: +33%.

CIO stają się liderami zmiany,  nie tylko technologii
– CIO deklarują, że najbliżej współpracują z CEO, wraz z wpływem agentycznej AI na kompetencje i znaczenie ich roli w organizacji.
94% CIO twierdzi, że wykorzystanie agentów AI wymaga od nich rozwijania nowych kompetencji.
– Co zaskakujące, CIO rozwijają przede wszystkim umiejętności miękkie, a nie techniczne.
– Umiejętności najczęściej rozwijane w związku z nastaniem ery agentów AI:
61% – kompetencje przywódcze
57% – umiejętność storytellingu i budowania narracji
55% – zarządzanie zmianą i komunikacja
Obsługa klienta staje się polem testowym dla AI
65% CIO pracuje dziś bliżej działu obsługi klienta z powodu rozwoju agentycznej AI – więcej niż z jakąkolwiek inną funkcją czy departamentem ich organizacji.
– CIO wskazują obsługę klienta jako obszar o najlepszych przypadkach użycia, największym entuzjazmie, najlepszym przygotowaniu i najwyższej adopcji agentycznej AI.
– Potwierdza to Agentic Enterprise Index: liczba rozmów obsługiwanych przez agentów AI wzrosła 22-krotnie w pierwszej połowie 2025 r.

Skalowanie AI wymaga współpracy między działami, ale luki pozostają
81% CIO twierdzi, że agenci AI zwiększają potrzebę współpracy z działami HR, finansami czy sprzedażą – ale mniej niż połowa rzeczywiście to robi.
93% CIO uważa, że skuteczne wdrożenie agentów AI zależy od osadzenia ich w codziennym obiegu pracy.
61% CIO preferuje inwestowanie w znanych dostawców – zgodnie z opinią jednego z CIO z branży life science w regionie APAC: kluczowym wyzwaniem jest właściwa integracja technologii AI z szerszym ekosystemem IT.

Coraz większy nacisk kładzie się w mojej roli na edukację i wskazywanie biznesowi możliwości oraz ograniczeń AI. Wokół sztucznej inteligencji jest ogromny szum – większy niż wokół wielu poprzednich technologii – jednak należy osadzić ją w realistycznych zastosowaniach. Brak edukacji prowadzi do eskalacji kosztów, które nie przynoszą żadnej wartości. Widać też większą potrzebę zapewnienia strategicznego zgrania między funkcjami, celem pełnego wykorzystania potencjału danych i insightów – stwierdza CIO z branży retail

Zaufanie do danych pozostaje największą barierą
– Największe obawy CIO dotyczą bezpieczeństwa i prywatności danych, a zaraz po tym – braku zaufanych danych. Mimo to, tylko 35% CIO ściślej współpracuje z ekspertami od danych, a jedynie 14% budżetu IT przeznaczane jest na zapewnienie danym bezpieczeństwa.
– Tylko 23% CIO ma pełne przekonanie, że inwestują w AI posiadającą wbudowane mechanizmy zarządzania danymi.

Więcej informacji:
– Porównaj wyniki badania z jego zeszłoroczną edycją i zobacz, jak zmieniło się nastawienie CIO względem sztucznej inteligencji.

Metodologia:
We współpracy z NewtonX, Salesforce przeprowadził w październiku 2025 r. badanie online z podwójnie ślepą próbą, wśród 200 globalnych CIO z 24 krajów (AMER, EMEA, APAC).

źródło: informacja prasowa Salesforce