Podjęliśmy kolejną część testów jakości pracy nowej stacji bazowej sieci Plus w Jeleniej Górze, czyli BT34554 Jelenia Góra Nowy Rynek, zlokalizowanej przy Al. Jana Pawła II 21 na kominie EC. Tym razem przejechaliśmy trasą rowerową od śródmieścia Jeleniej Góry, szlakiem w kierunku schroniska PTTK „Perła Zachodu” w miejscowości Siedlęcin, po czym już regularną drogą, w sąsiedztwie zabytkowej, średniowiecznej Wieży Rycerskiej w tej samej miejscowości, przez Jeżów Sudecki wróciliśmy do Jeleniej Góry
Konkluzje:
– spora część zasadniczego szlaku turystycznego pieszo-rowerowego pozostaje bez zasięgu sieci lub bez należytego pokrycia sygnałem. Podobnie, jak wskazaliśmy w informacji, związanej z testem pokrycia sygnałem z nowej stacji Plusa przy ul. Podchorążych w Jeleniej Górze – ze względu na brak alternatywy i nikłe prawdopodobieństwo zakłóceń z innymi stacjami wskazujemy na konieczność podniesienia efektywności trzecich sektorów w każdym z pasm w stacji BT34554. Opcje realizacji, to mechaniczny uptilt anteny lub wykorzystanie możliwości, związanej z podniesieniem ustawowych norm promieniowania elektromagnetycznego
– przebieg szlaku w drodze powrotnej, który po części jest również biegiem drogi Jelenia Góra – Bolesławiec, to odbiór przez terminal sygnału ze stacji odległych, nieracjonalnych względem swojego położenia (w logu kolor zielony). W tym przypadku nie wynika to z braku stacji w sąsiedztwie, ale z tego, że stacja bazowa Plusa jako jedyna spośród każdego z operatorów, pracująca w miejscowości Siedlęcin (BT33792) – nie posiada pasma LTE1800. Patrząc na trzy maszty: Orange, Plusa (były maszt T-Mobile) oraz Play – aż razi ubóstwo infrastruktury na maszcie grupy Cyfrowego Polsatu. Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo radiowe ze stacjami w Jeleniej Górze oraz w dużej mierze złożoną topografię terenu w stacji brakuje nie tylko LTE1800 w 4G i UMTS2100 w 3G, ale również czwartego sektora. Na obecny moment, podobnie jak w przypadku stacji BT34554 sugerujemy podniesienie efektywności drugich sektorów w każdym z pasm w stacji BT33792, co z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na dotarcie efektywnego sygnału tam, gdzie w pożądanym polu pokryciowym stacji dziś jest na poziomie śladowym lub nie ma go wcale. Warto dodać, że sygnału Plusa nie ma wewnątrz schroniska PTTK „Perła Zachodu”
– kolejna stacja operatora, na kanwie braków sygnału w sąsiedztwie, zasługująca na techniczną uwagę, to stacja w miejscowości Jeżów Sudecki (BT34588). Stacja jest posadowiona na bardzo niskim budynku, a w związku z tym już na wstępie wynikają z tego problemy propagacyjne. Ze względu na braki sugerujemy dołożenie czwartego sektora, uptilt mechaniczny na trzecim sektorze każdego pasma, a docelowo – jeśli istnieje taka możliwość – wskazujemy na konieczność jej przebudowy, na przykład w oparciu o wybudowanie minimasztu na dachu budynku.
– na koniec wracamy do stacji, którą można w dużej mierze określić jako „dyżurną” w naszym serwisie, czyli BT33473. Podobnie, jak w przypadku biegu trasy kolejowej do Szklarskiej Poręby i Zgorzelca, podobnie jak w przypadku biegu dróg krajowych do tych granicznych miast, podobnie jak w przypadku drogi w kierunku ulicy Podchorążych – tak i tutaj brak LTE1800 i UMTS2100 daje się we znaki. Skutkiem tego jest nieuzasadnione obciążanie serwowaniem sygnału w kierunku terminala przez dwie stacje śródmiejskie, czyli BT33522 i BT34515. Jest to kolejny przypadek, na kolejnych sektorach, kiedy cytowana sytuacja ma miejsce. Warto przy tym zapytać, czy warto obciążać dodatkowym ruchem śródmiejskie stacje tylko dlatego, że – być może – nie ma woli zauważenia braków w stacji BT33473?
Opis danych w pliku logu:
– czcionka standardowa: przejazd z sygnałem sieci, odebranym ze stacji logicznych względem lokalizacji terminala
– czcionka wytłuszczona: przejazd w paśmie 3G
– czerwony kolor czcionki: przejazd bez sygnału sieci
– zielony kolor czcionki: przejazd z sygnałem odebranym ze stacji nielogicznych względem lokalizacji terminala
– log z trasy turystycznej szlakiem rowerowym: Jelenia Góra – schronisko PTTK „Perła Zachodu” Siedlęcin – Jeżów Sudecki – Jelenia Góra
– przebieg trasy (mapa)
źródło: informacja własna
Materiał powiązany:
– Stacja BT34554 Jelenia Góra Nowy Rynek – weryfikacja ul. Podchorążych