W internetowym serwisie Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikowano zaktualizowane dane Rejestru urządzeń. Tym razem jednak nastąpiła niespodzianka, ponieważ… ostatnie wpisy bieżącego arkusza nie dotyczą lidera inwestycji telekomunikacyjnych, czyli Play – ale grupy Polsat Plus. Pośród wpisów możemy odnaleźć także informacje związane z procesem implementacji tzw. 5G Ultra, czyli dane o stacjach, które w założeniu powinny wspierać również 5G, ale w paśmie 2100MHz. Rekordy zawierają również dane, dotyczące stacji z 5G 2100MHz w regionach: pierwszym i drugim, o czym w naszym serwisie pisaliśmy w dniu 19. sierpnia br. Przypominamy, że informacji zawartych w plikach Rejestru urządzeń nie można traktować jako pewnik w temacie tego, że:
a) wymienione stacje już pracują (są również te planowane)
b) pasma i sektory wymienione dla danej stacji są już w komplecie zaimplementowane
Tym bardziej nie można opierać się w 100% na tych danych w odniesieniu do wdrożenia 5G 2100MHz. Dla przykładu w Karpaczu, o którym grupa Polsat Plus wspominała nawet w informacji prasowej – 5G Ultra nie działa do dziś, zaś po implementacji 5G Ultra, wyłączeniu LTE2100 i rekonfiguracji sektorów w Jeleniej Górze – trasa wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 367 od Jeleniej Góry do Karpacza jest dziś w Plusie przeplatana serwowaniem w kierunku terminala sygnału w segmentach: 5G, LTE, 3G, a nawet… GSM. Przy czym przemierzając cytowaną drogę właśnie dziś – odbieraliśmy przy DW367 w Plusie sygnał z tak odległych stacji jak np.: BT-33991 Komarno, BT-33453 Dziwiszów, BT-30669 Rybnica i BT-33499 Jakuszyce kopalnia „Stanisław”. Z jednej strony to, co się dzieje świadczy o wciąż istniejących brakach w sygnale Plusa, z drugiej zaś warto podkreślić, że przed kombinacjami z tzw. 5G Ultra sytuacja radiowa wzdłuż wspomnianej, obłożonej całą dobę ruchem drogi – była dużo bardziej ustabilizowana. Natomiast stacje, w których LTE2100 zostało wyłączone pracują w tej technologii sporo poniżej oczekiwań, osiągając w szczycie prędkości oscylujące w granicach 2-3Mbps w dół i nierzadko niecałego 1Mbps w górę. Takie standardy nie tylko nie pasują do segmentu LTE, ale nawet do 3G. W stacjach, w których 2100MHz zostało zmigrowane pod 5G należy w trybie pilnym zaimplementować LTE2600 oraz zoptymalizować dosył. W przeciwnym wypadku implementacja tzw. 5G Ultra będzie dla grupy kolejnym, ale również dobitnym „strzałem w przysłowiowe kolano”. Już dziś, wedle informacji, które otrzymujemy z punktów sprzedaży i salonów operatora – poziom rezygnacji z usług jest bardzo duży i rosnący, zaś grupę – czemu nasi informatorzy również nie przeczą – wspierają dobrze zorganizowane reklamy i marketing, które jednak w dłuższej perspektywie klienta nie mają szans utrzymać.
Powiązane pliki Rejestru urządzeń w serwisie internetowym regulatora:
– 2023-08-29_2016-2022 – 6,2 MB plik XLSX
– 2023-08-29_2023 – 102,2 MB plik XLSX
Ilość stacji z informacjami o 5G 2100MHz w grupie Polsat Plus w najnowszym arkuszu Rejestru według poszczególnych stref radiowych:
– pierwsza strefa: 167 stacji
– druga strefa: 37 stacji
– trzecia strefa: 434 stacje
– czwarta strefa: 376 stacji
źródło: serwis internetowy UKE / komentarz red. (wk)
Materiały powiązane:
– plusforum.pl: konsultanci Plusa odpowiadają na pytania o zasięg i plany rozbudowy sieci
– GUNB: wnioski budowlane. Obiekty telekomunikacyjne
W temacie opisywanych dziur w jakości sieci Solorza… również przecież żadna niespodzianka. Operator, którego infrastrukturę z powodzeniem można nazwać „drewnianą”. Kiedyś wydawało mi się, że ludzie tak narzekają, że to nieprawda, że Polkomtel ma niską jakość usług, ale nie aż tak niską…no i byłem w błędzie. Kiedy osobiście zacząłem testować tego operatora w swoim telefonie, to już było dobre lata temu i do tej pory wyrywkowo sprawdzam te same bądź nowe miejsca i widzę, że jest jeszcze gorzej i nasuwa jeszcze mi się taka myśl… Co Solorz będzie jeszcze w stanie wymyślić żeby nie poprawiając kompletnie jakości usług, przechwycić nowych klientów i utrzymać obecnych? W kontekście wspomnianych reklam i agresywnego wszelkiego marketingu Polkomtela, który ma za zadanie przygarniać właśnie nowych łosi i zatrzymywać obecnych klientów, którzy całkowicie nieświadomie dalej tkwią w tym bagnie, można sądzić że mimo niskiej jakości usług ten operator w dalszym ciągu będzie jeszcze funkcjonował. Statystyka odejść jest bardzo wysoka, nawet w ostatnim roku trzej moi znajomi którzy są w Plusie, definitywnie stwierdzili że również przechodzą do konkurencji na zasięgu N! bądź Play. Pomimo tego, że Plus co chwilę ich nęka telefonami, żeby zostali oferując im już nawet niektóre rzeczy zupełnie za darmo. Nawet to nie przekona klienta, który jest zażenowany brakiem możliwości skorzystania z usług w podstawowych miejscach, niekiedy nawet w centrach miast takich jak Wrocław, więc nie weźmie czegoś takiego nawet za darmo. Tyle w temacie. Mogą sobie robić 5G ultra, ultra +, ultra hiper ++ a i tak będą w du*ie, bo nie mając pokrycia na wielu obszarach choćby przyzwoicie działającym LTE mogą tylko w dalszym ciągu szukać łosi na reklamy. Odsetek klientów polkomtela, którzy są tam świadomie jest niezwykle niska, bo wiadomo że są miejsca gdzie plus działa dobrze, a czasami nawet lepiej niż konkurencja i tam klienci są, ale takich miejsc jest niezliczenie mała ilość, cała reszta klientów jest w Plusie bo albo w dalszym ciągu się nie obudziła z letargu że tkwi w bagnie i w pełni nieświadomości technologicznej myśli że tak ma być, albo tylko czeka do końca umowy żeby się z tego bagna uwolnić. Coś więcej można powiedzieć.