Prezentujemy log jakości sygnału oraz handover na objazdowej trasie od gminnej miejscowości Mysłakowice koło Jeleniej Góry, przez Jelenią Górę, drogą krajową nr 3, przez Szklarską Porębę do Świeradowa-Zdroju, a stamtąd przez miasta: Leśna i Sulików do Zgorzelca. Ze Zgorzelca pojechaliśmy do Pieńska, a na dalszym etapie dotarliśmy do miasta Bolesławiec, z którego przez miejscowości: Kraszowice, Ocice, Rakowice Wielkie, Radłówkę – dotarliśmy do Lwówka Śląskiego. Z tego powiatowego miasta, drogą wojewódzką nr 297 dojechaliśmy do skrzyżowania z drogą krajową nr 30 i jej dalszym biegiem wróciliśmy do Jeleniej Góry. W pliku logu zauważymy m.in. nienajszczęśliwszą konfigurację handover z LTE w stacji w Zgorzelcu do UMTS900, którego w tym mieście nie ma. Po zwróceniu uwagi na ten element – operator konfigurację poprawił. Log wskazuje również na problemy ze stacjami w miejscowościach: Janice ( BT-33482 ) i Stara Kamienica ( BT-30670 ), które nie działały podczas powrotnego przejazdu ( rekordy w arkuszu od 13780 do 14361 ) oraz na niestabilną pracę stacji Rybnica ( BT-30669 ), w której zalogował się podczas przejazdu powrotnego tylko jeden sektor
Konkluzje z trasy:
1. grupa Polkomtela w widoczny sposób zaczyna odstawać od konkurencji w zakresie obecności pasma LTE na stacjach
2. grupa Polkomtela, na przejechanym terenie zaczyna w widoczny sposób odstawać od konkurencji w zakresie obecności stacji w drodze (ilości stacji). Widać to nade wszystko bardzo wyraźnie na odcinku od Świeradowa-Zdroju, przez Leśną, Sulików do Zgorzelca. Przewaga konkurencji, to:
a) obecność stacji grupy N! przy ul. Zakopiańskiej w Świeradowie-Zdroju, której Plus nie ma i nie ma dla niej alternatywy
b) o jedna stacja więcej w mieście Leśna (Smolnik)
c) obecność stacji w miejscowości Pobiedna, której Plus nie ma i nie ma dla niej alternatywy
d) obecność stacji w miejscowości Włosień, której Plus nie ma i nie ma dla niej alternatywy
e) obecność stacji w miejscowości Koźmin, której Plus nie ma i nie ma dla niej alternatywy
f) dużo lepsza sytuacja konkurencji w granicznym Zawidowie, gdzie grupa N! ma dwie, dobrze zlokalizowane stacje. Plus zaś tylko jedną – i to działającą w mieście oraz na sąsiadującym obszarze w dość wątpliwy jakościowo i pokryciowo sposób
g) obecność stacji w granicznej miejscowości Jędrzychowice, gdzie stacje ma już nie tylko grupa N!, ale również Play, zaś Plus stacji nie posiada i nie ma alternatywy dla tej stacji
h) obecność stacji w miejscowości Łąka, której Plus nie posiada i nie ma dla niej alternatywy
i) obecność stacji w miejscowości Dobra, której Plus nie ma i nie ma dla niej alternatywy
j) obecność stacji w miejscowości Lipiany, której Plus nie ma i nie ma dla niej alternatywy
Dodatkowo, Polkomtelowi ciążą stacje GSM only w miejscach istotnych dla pokrycia obszaru oraz stacje dwusektorowe lub trójsektorowe tam, gdzie ze względu na braki w sąsiedztwie stacje powinny mieć większą ilość sektorów. Tak było na naszej drodze między innymi w przypadku stacji:
a) hotel „Las” w Piechowicach-Górzyńcu, gdzie brak LTE1800, spinającego ciągłość zasięgu LTE na odcinku Jelenia Góra – Szklarska Poręba, to znaczące uchybienie. Stacja powinna mieć trzy sektory, a trzeci sektor powinien mieć azymut na Zakręt Śmierci w Szklarskiej Porębie, od którego to miejsca zaczynają się dziś kłopoty operatora z zapewnieniem logicznego sygnału dla terminala (BT-30677)
b) Platerówka, maszt T-Mobile. Stacja w Plusie pracuje jako GSM only i tylko na dwóch sektorach. Ze względu na braki w sygnale i brak stacji w Pobiednej, w Koźminie oraz we Włosieniu oraz pogorszenie się jakości propagacji sygnału od strony Sulikowa po demontażu stacji na własnym maszcie na terenie kopalni – stacja powinna mieć cztery sektory i posiadać komplet pasm
c) Suszki, maszt własny ( BT-33743), gdzie ze względu na braki w sygnale w sąsiedztwie, w tym na wschód od stacji aż prosi się o czwarty sektor. Warto dodać, że wciągu drogi wojewódzkiej nr 297, kilka kilometrów dalej N! posiada swoją kolejną stację w miejscowości Włodzice Wielkie, której Plus nie posiada
d) Niwnice, dach budynku Zakładów „Atlas”, ( BT-33730), gdzie stacja powinna zostać przebudowana, rozbudowana do czterech sektorów i przeniesiona na zdecydowanie wyższą lokalizację. Taka zmiana zapewniłaby obecność sygnału sieci w jej sąsiedztwie, w tym również na części drogi, którą przemierzaliśmy
e) Brzeźnik, maszt własny ( BT-33180 ), gdzie ze względu na braki w sąsiedztwie i obecność drogi wojewódzkiej i autostrady A4 – stacja powinna być rozbudowana do czterech sektorów, w tym do LTE1800 oraz do LTE2600, aby po części zapewnić pokrycie obrzeży zaniedbanego przez Polkomtel powiatowego miasta Bolesławiec
f) Lwówek Śląski-Płakowice, maszt własny (BT-33526), gdzie ze względu na braki sygnału w sąsiedztwie w stacji powinien pojawić się czwarty sektor, aby zoptymalizować obszar pokrycia
g) Pławna (BT-34519), gdzie pierwszy sektor w stacji powinien być podniesiony mechanicznie, a być może nawet zastosowane w nim inne rodzaje anten, aby uczynić pole pokrycia bardziej efektywnym. Istnienie dziur w zasięgu na odcinku od Lwówka Śląskiego do Pławnej można znacząco dzięki takiemu ruchowi ograniczyć
h) Bielanka, maszt Orange (BT-34736). Plus posiada w stacji tylko GSM i trzy sektory. Konkurenci – cztery sektory i komplet pasm
i) Golejów, maszt Orange (BT-33735). Plus posiada GSM/UMTS900 oraz trzy sektory. Konkurenci cztery sektory i komplet pasm, z LTE włącznie, w momencie, kiedy w niedalekim sąsiedztwie grupa Networks! posiada kolejną stację z kompletem pasm i LTE, w miejscowości Klecza, której Plus nie posiada
j) Ręczyn, maszt własny (BT-34547). Konkurenci na maszcie Orange posiadają trzy sektory i komplet pasm. Plus posiada dwa sektory i GSM/UMTS. Konkurenci posiadają w sąsiedztwie stację w Koźminie, której Plus nie ma
Dla tego rejonu wskazana byłaby dodatkowa stacja Plusa nie tylko w Koźminie, na maszcie Orange, ale również kolejna stacja w miejscowości Radomierzyce (granica), aby rozsądnie pokryć drogę od Zgorzelca do Bogatyni. Stacja była swego czasu planowana, ale na planach się skończyło
k) na dachu schroniska „Na Stogu Izerskim”, BT-34538, gdzie dziś brakuje trzeciego sektora oraz LTE1800. W takiej konfiguracji stacja logicznie dopełniłaby do momentu wybudowania kolejnej stacji dostępność i jakość sygnału w mieście Świeradów-Zdrój oraz umożliwiłaby elastyczniejszą konfigurację azymutów, celem dokrycia szlaku izerskiego od Polany Jakuszyckiej do Stogu Izerskiego oraz dokrycia drogi wojewódzkiej nr 358: Szklarska Poręba – Świeradów Zdrój
l) na maszcie „Emitela” w Świeradowie-Zdroju ( Góra „Zajęcznik”, BT-33281), gdzie ze względu na braki w sygnale, w tym konieczność pokrycia drogi dojazdowej do granicy Państwa, w kierunku czeskiego miasta Nove Mesto pod Smrkem – stacja powinna mieć nie tylko trzy, ale cztery sektory, a dziś ma tylko dwa
Obraz różnic pogłębia również różnica w ilości stacji pomiędzy konkurentami, a Plusem w mieście Bolesławiec ( konkurenci mają niemal dwa razy tyle stacji, co Plus, vide tutaj ), obecność tylko jednej stacji LTE w granicznym mieście Zgorzelec i braki w stacjach w Zgorzelcu oraz marna jakość pracy stacji w mieście Lubań, ze szczególnym naciskiem na stację BT-34564, której Polkomtel nie potrafi okiełznać wydajnościowo i zasięgowo od momentu jej wybudowania. Na domiar złego Polkomtel nie potrafił wykorzystać różnicy in plus względem konkurencji, polegającej na posiadaniu kombinacji stacji: maszt własny przy Wodospadzie „Kamieńczyk” [ BT-34500] / Polana Jakuszycka [BT-34530] / maszt własny na terenie kopalni „Stanisław” w Jakuszycach [BT-33499]. Stacja BT-34500 nie ma czwartego sektora i przez to są uchybienia w sygnale przy drodze krajowej nr 3 w kierunku do granicy w Jakuszycach, stacja BT-34530 nie ma czterech sektorów, przez co wyjście od Polany Jakuszyckiej, szlakiem izerskim w kierunku schroniska „Orle”, to spory odcinek bez zasięgu, a na zachowanie operatora w tej materii nie oddziałuje nawet to, że konkurenci jednak z jakiegoś powodu tę stację rozbudowali do większej ilości sektorów. Czwarty sektor, z azymutem na południowy-wschód mógłby dopełnić dostępność sygnału na szlaku w górach. Z kolei stacja BT-33499 po modernizacji działa gorzej w zakresie efektywności pokrycia niż przed modernizacją, zaś brak czwartego sektora i rozsądnie rozplanowanych azymutów oraz brak w niej LTE1800 powodują „śmietnikowe” pokrywanie sygnałem ze stacji losowych odcinka drogi wojewódzkiej nr 358: Szklarska Poręba – Świeradów Zdrój oraz uchybienia w dostępności sygnału na szlaku izerskim od Polany Jakuszyckiej, przez schronisko „Orle”, schronisko „Chatka Górzystów” po Stóg Izerski ( vide: tutaj )
Prezentując jakość pokrycia sygnałem w sieci Plus, z całą stanowczością zaznaczyć należy, że jest to obszar topograficznie trudny, ale również turystyczny i ważny dla ruchu sieciowego. Istotne jest, że mimo przewagi w obecności technologii na stacjach oraz w ilości stacji – dwaj główni konkurenci Polkomtela również mają sporo braków w sygnale i nie powinni spoczywać na laurach
Wszyscy operatorzy powinni uczciwie zapytać o:
– termin rzetelnego pokrycia trasy od Szklarskiej Poręby do Świeradowa Zdroju,
– termin rzetelnego pokrycia szlaku izerskiego,
– rzetelne pokrycie odcinka od Leśnej do Zgorzelca ( jest możliwość wybudowania stacji na maszcie Taurona w miejscowości Świecie ),
– rzetelne pokrycie trasy do granicy Państwa w Świeradowie Zdroju / Czerniawie,
– rzetelne pokrycie sygnałem przejścia granicznego w Miłoszowie koło Leśnej ( T-Mobile zlikwidował stację przy samej granicy Państwa !!! ),
– termin dotarcia z sygnałem do atrakcyjnych turystycznie miejsc, sąsiadujących z miastem Leśna ( np. Jezioro Leśniańskie i Jezioro Czocha wraz zamkiem Czocha )
– termin rzetelnego pokrycia sygnałem drogi przygranicznej od Zgorzelca do Pieńska i dalej na północ. Jak pisaliśmy we wcześniejszej informacji – Czesi mogą, a polscy operatorzy wciąż wymyślają przeróżne problemy, żeby klientów zwodzić z budową solidnego zasięgu sieci
– termin rzetelnego pokrycia miast: Szklarska Poręba, Karpacz, Kamienna Góra oraz Jelenia Góra
Dane:
Obraz przejechanej trasy – tutaj
Plik logu – tutaj
Materiał powiązany:
Z Plusem od Polany Jakuszyckiej po Chatkę Górzystów – tutaj
Jak wiele razy informowaliśmy, nasze testy realizujemy dla każdego z operatorów identycznym terminalem, z zainstalowanym systemem operacyjnym Android OS oraz na bazie zainstalowanej, przepisanej specjalnie przez autora na nasze potrzeby – aplikacji G-Nettrack. Podczas przejazdów testy realizujemy dla każdego z operatorów nawet wtedy, kiedy nie prezentujemy dla każdego z nich plików logów w naszym serwisie. W zdecydowanej większości logowane są różne pasma dla tego samego operatora i podczas testu zabiera się z nami zwykle 13-14 terminali w różnej konfiguracji w zakresie pasm. Wszystkie terminale pracują tak, aby zapewnić obraz jakości sygnału u użytkownika, korzystającego z sieci na zewnątrz budynków. W historii naszych pomiarów gościliśmy wozy pomiarowe operatorów, radiowców każdego z operatorów, w tym z Networks!, realizowaliśmy kontakty z zarządami i kierownictwem technicznym operatorów, w tym specjalnie gościliśmy dwukrotnie Milana Zikę, który w T-Mobile w imieniu zarządu odpowiadał za sprawy techniczne. W tym miejscu za te wizyty i wieloletnią współpracę serdecznie dziękujemy. W 2010 roku, wspólnie z TVN24 i UKE realizowaliśmy materiał na temat uchybień w dostępności sygnału sieci na terenie kraju, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów przygranicznych. Z operatorami, na bazie profesjonalnego sprzętu i oprogramowania realizowaliśmy również czasowe testy, których wyniki były następnie wykorzystywane do optymalizacji sieci. Serwis w postaci, jak obecnie – istnieje od stycznia 2000 roku, zaś pod nazwą gsm.biz.pl – od maja 2004 roku. Starszym, polskim serwisem branżowym o tym charakterze, istniejącym bez przerw jest tylko zaprzyjaźniony z nami – gsmonline.pl
źródło: informacja własna