Jelenia Góra: testy transmisji danych operatorów. Podsumowanie

Zakończyliśmy publikację wyników testów transmisji danych na wszystkich stacjach bazowych operatorów w Jeleniej Górze. Zweryfikowaliśmy również wyniki oraz poddaliśmy je konsultacjom ze strony zaprzyjaźnionych pracowników operatorów sieci. W przypadku wątpliwości z jakością transmisji danych testy podejmowaliśmy ponownie. Przyjrzeliśmy się również stacjom, w odniesieniu do których nasz Czytelnik zasugerował możliwe problemy z połączeniem z serwerem testowym. Każdy kolejny wynik, z serwerami wybieranymi ręcznie dawał podobne wyniki, co oznacza wykluczenie problemów z serwerami, z którymi łączyliśmy się za pomocą aplikacji mobilnej speedtest.net podczas testów. W związku z powyższym próbowaliśmy wyjaśnić temat częstych, niskich wartości upload w sieci Plus oraz jednego takiego przypadku w Orange (stacja przy ul. Wiejskiej 29). W odniesieniu do Plusa otrzymaliśmy ze strony pracowników Polkomtel sugestie, jak niżej:
1. konfiguracja systemu po stronie Polkomtela, względem połączeń z serwerami speedtest.net. Ponieważ w trzecim regionie radiowym, a w szczególności w obszarze województwa dolnośląskiego istnieją spore deficyty po stronie zagwarantowania transmisji do/ze stacji – szczególnie czule priorytetyzowany jest ruch download, bo to on jest najczęściej oceniany przez klientów. Dla komentujących – niski upload w Plusie w tym regionie nie jest zaskoczeniem, a wręcz przeciwnie
2. zdecydowana większość stacji Polkomtel ma transmisję zorganizowaną na bazie łączy radioliniowych. Sugestia: nigdy nie będzie tej jakości, co na bazie struktury światłowodowej
3. nie bez znaczenia są wymieszane technologie w różnych pasmach, w tym praca znacznej ilości stacji bez kolejnego pasma LTE. Stacje lepiej wyposażone są więc zasypywane ruchem, stąd również potencjalnie prawdopodobne anomalie ruchu w przypadku pozostałych stacji. Na sieci istnieje znaczna dysproporcja w ruchu między stacjami. Nie dlatego, że wynika to z ilości klientów w pobliżu stacji, ale z tego, że spora ilość stacji przejmuje ruch z bardzo dalekich  odległości. Głównie z powodu braku technologii priorytetowych w pobliżu terminali
4. zasugerowano nam analizę prędkości w stacjach Orange w lokalizacjach własnych. Otrzymaliśmy pytanie: jeśli przy ul. Wolności 179 operatorzy Networks!, goszcząc na maszcie Polkomtel nie byli w stanie uzyskać nitki transmisyjnej ze strony Polkomtela, to znaczy, że ten nie ma tam światłowodu. A skoro na maszcie właściciela znajduje się 10 anten radioliniowych, a stacja pracuje w LTE tylko w paśmie 900 MHz, to jak zrealizowana jest transmisja w Jeleniej Górze przez Plusa? Wszystko pracuje na zasadzie „coś za coś”. Szybszy download jest w większości okupiony bardzo niskim upload
5. wartości ping w Plusie również wynikają z tej samej przyczyny. Z radiolinii nigdy nie osiągnie się tej samej stabilności transmisji, co na trakcie światłowodowym
6. w odniesieniu do stacji Orange i niskiego upload przy ul. Wiejskiej 29 zadano nam pytanie, czy pamiętamy sytuację z podobnym przypadkiem w stacji przy ul. Lubańskiej 23? Nie pamiętaliśmy. Rzeczywiście, sytuacja była tożsama. Upload niemal nie istniał. W swoisty sposób się „podniósł” po restarcie stacji. Być może tak jest również w tym przypadku. Spostrzeżenia przesłaliśmy do właściciela i Networks!
Podsumowanie testów w Jeleniej Górze:
1. najwyższy poziom download: T-Mobile: 226 Mbps
2. najwyższy poziom upload: Play: 59.6 Mbps
3. średnie poziomy download:
a) T-Mobile: 122.87 Mbps
b) Orange: 98.24 Mbps
c) Plus: 40.48 Mbps
d) Play: 28.28 Mbps
4. średnie poziomy upload:
a) Orange: 30.97 Mbps
b) T-Mobile: 30.83 Mbps
c) Play: 32.31 Mbps
d) Plus: 10.06 Mbps
5. średnie wartości ping dla operatorów:
a) T-Mobile: 23 ms
b) Orange: 24.39 ms
c) Play: 30 ms
d) Plus: 36.36 ms
Dane z naszymi konkluzjami, w tym w zakresie szczegółów przesłaliśmy do przedstawicieli zarządów każdego z operatorów, w tym do Networks!
Pliki do pobrania:
a) spakowany plik z wynikami pomiarów w 103 punktach testowych dla stacji każdego z operatorów (206 plików)
b) arkusz Excela z danymi download, upload, ping i danymi adresowymi stacji każdego z operatorów

źródło: informacja własna

(dziękujemy przedstawicielom P4, którzy bardzo licznie analizowali publikowane w naszym serwisie dane)

Materiały powiązane:
Stacje bazowe Plusa i operatorów grupy Networks! w Jeleniej Górze – stan na 3 czerwca 2020 r.
jakość transmisji danych w sieciach komórkowych w Jeleniej Górze. Wstęp
Jelenia Góra: transmisja danych w sieciach komórkowych. Prezentacja – część 1
Jelenia Góra: transmisja danych w sieciach komórkowych. Prezentacja – część 2
Jelenia Góra: transmisja danych w sieciach komórkowych. Prezentacja – część 3
Jelenia Góra: transmisja danych w sieciach komórkowych. Prezentacja – część 4

3 komentarze

  1. Radiolinia to łącze radiowe, o określonej prędkości w DWIE STRONY – do punktu 1.
    Punkt 4 to zupełnie błędne rozumowania, to że dany operator ma tam światłowód, nie oznacza że goszczący operatorzy na tym samym obiekcie również mają do niego dostęp.

    • Nie twierdzimy, że ma mieć światłowód. Zwykle ma. A skoro nie ma, to wniosek nasuwa się sam. Zresztą, stacja o której mowa, to węzeł radioliniowy, więc temat istnienia tam światłowodu, dodatkowo przy obecności tylko LTE900 – jest odpowiedzią samą w sobie. Co do pozostałych kwestii takie informacje otrzymaliśmy. Problem nie musi istnieć na tych konkretnych stacjach, może być skutkiem jakiegoś wąskiego gardła po drodze. Marne uploady na większości stacji są potwierdzone kilkukrotnymi testami w różnych kombinacjach i co do tego nie ma wątpliwości. Jeśli ma Pan inne pomysły, dlaczego tak jest – chętnie je poznamy

  2. Proponowalbym sprawdzic, czy tak marne wyniki jak na kartach sim Plusa osiagane tez beda na kartach sim operatora infrastrukturalnego Aero2, Moje testy wskazuja w HSPA+ znaczaco lepsze transfery na karcie Aero2 niz Plusa. Na karcie sim a2mobile w HSPA+ mialem o 2/3 lepsze wyniki niz na karcie Plusa, w tej samej lokalizacji, czasie i na tym samym sprzecie. Karty zakupione w czerwcu, a wiec konfiguracyjnie aktualne. Co ciekawe w HSPA+ bylo szyciej niz w LTE. Moze to inna priorytetyzacja/konfiguracja kart sim przez operatorow? Nie wiem jak voice, ale dla data chyba jednak Aero2 i Plus to NIE jest monolit sieciowy.

Comments are closed.