Jelenia Góra-Zgorzelec koleją. Wyniki speedtest operatorów sieci komórkowych cz. 1

Zgodnie z naszymi wcześniejszymi zapowiedziami oraz wstępem już po podróży – prezentujemy jakość transmisji danych dla sieci komórkowych na stacjach i przystankach kolejowych w drodze od stacji Jelenia Góra po końcową stację w Polsce, w granicznym  mieście Zgorzelec. Jak wspomnieliśmy w informacji wcześniej – relacja pociągu kończy się na stacji w niemieckim Gorlitz.
A jak wyglądała transmisja danych w punktach zatrzymania pociągu?
A. Jelenia Góra
1. Play
Operator nie posiada stacji w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Jak widać na zrzucie ekranu – sygnał oferowany był ze stacji na wysokim obiekcie , bo 10-piętrowym bloku przy ul. Komedy-Trzcińskiego 10. Przełożyło się to jednak na wyniki transmisji danych

2. Plus
Operator posiada stację bazową w niedalekim sąsiedztwie dworca kolejowego, na własnym obiekcie (maszt, BT-33741 ul. W. Pola 31), z którego emitowany jest również sygnał w technologii 5G NSA. Jednak ze względu na priorytety radiowe w paśmie LTE – terminal był obsługiwany ze stacji dalszej, bo BT-33217 ul. Różyckiego 14 (LTE2600TDD), co podobnie jak w Play, choć z wyraźną różnicą na korzyść Plusa – również przełożyło się na wyniki. Gdyby operator rozszerzył stację BT-33741 o LTE2600 lub sieć 5G pracowała w standardzie Standalone (priorytetowym względem 4G) – wyniki pomiaru na głównej stacji kolejowej w Jeleniej Górze byłyby diametralnie korzystniejsze

3. Orange
Podmioty grupy Networks!, celem uzupełnienia dostępności sygnału w centrum Jeleniej Góry uruchomiły stację przy ul. 1-go Maja 76, co daje efekty również na głównym dworcu kolejowym w Jeleniej Górze. Lokalizacja, o której mowa zapewniła jednocześnie dostęp do efektywnego sygnału sieci ulicom: Kochanowskiego, Uroczej, wschodniej części ulicy 1-go Maja oraz części jednej z głównych ulic centrum, tj. Wojska Polskiego. Podobnej stacji brakuje zarówno Plusowi, jak i Play, choć Plus posiada możliwości rozbudowy stacji pracującej dziś w oparciu o antenę dookólną przy ul. Pocztowej 8/9 (BT-33262). Gdyby w stacji Plusa BT-33262 pojawiły się cztery sektory – korzyści byłyby podobne do konkurentów. Play wymaga dobudowania stacji w centrum
4. T-Mobile:

B. Jelenia Góra Zabobrze
Wszyscy operatorzy posiadają stację bazową niemal wprost przy przystanku kolejowym. Mowa o stacji na kominie przy Al. Jana Pawła II 21
1. Play
Stacja operatora na obiekcie, o którym mowa ma posadowione zestawy antenowe na szczycie komina, stąd też jej zasięg jest spory, a obciążenie duże. Skutek, to w godzinach szczytu dość mizerne wyniki transferu w dół i wyraźna różnica w transmisji w górę

2. Plus
Plus, w stacji o której wspomnieliśmy na wstępie informacyjnym o przystanku kolejowym Jelenia Góra Zabobrze posiada 5G NSA (BT-34554). Jednak ze względu na priorytety radiowe LTE terminal nie był obsługiwany podczas postoju pociągu przez stację mu najbliższą, ale nieco dalszą z wiodącym pasmem LTE2600 (BT-33217). Reasumując, choć wynik download nie jest wynikiem złym – w momencie kiedy sieć 5G pracowałaby w standardzie Standalone lub stacja bazowa BT-34554 posiadałaby LTE2600 mógłby być jeszcze lepszy
3. Orange
Można zapytać, skąd tak marne wyniki względem Plusa, choć terminal był tuż przy stacji? Odpowiedź w tym przypadku wydaje się oczywista: podobnie jak w przypadku Plusa – przejęcie terminala przez stację najbliższą zostało uniemożliwione przez stację w śródmieściu, przy ul. 1-go Maja 27, która jest dużo bardziej odległa od przystanku kolejowego, aniżeli ta która z tych samych powodów przejęła terminal w Plusie. Powód, to oczywiście priorytetowe pasmo LTE2600 w stacji przy ul. 1-go Maja 27 i brak tego pasma w bezpośrednim sąsiedztwie terminala, tj. przy Al. Jana Pawła II 21

4. T-Mobile
Podobnie, jak w przypadku Orange – terminal w T-Mobile został obsłużony nie przez stację najbliższą, ale tą która posiadała priorytetowe pasmo LTE2600
Reasumując, jedyny operator który serwował w kierunku terminala sygnał ze stacji logicznej względem jego położenia to Play. Wyniki transmisji gwarantuje jednak mizerne ze względu na deficyt stacji w mieście, w tym w sąsiedztwie śródmieścia

C. Rybnica
1. Play
Stacja bazowa Play znajduje się około 400 metrów od stacji kolejowej

2. Plus
Mówiąc językiem przysłowia możemy stwierdzić: „wystarczy spojrzeć i jesteśmy w domu!”.
Co to oznacza?
Plus posiada swoją stację bazową około 200 metrów od stacji Play. Niestety jest to schematowy GUL (GSM900/UMTS900/LTE900), co przy sporym obciążeniu stacji przynosi skutek jak niżej.
Nasze sugestie, to:
– rozbudowa stacji o LTE2100/LTE1800 oraz UMTS2100
– rozbudowa stacji o czwarty sektor lub kolejne ze względu na spory deficyt w dostępności sygnału w sąsiedztwie
3. Orange
Stacja podmiotów z grupy Networks! znajduje się sporo dalej od dworca kolejowego w Rybnicy, aniżeli stacja Plusa i Play. Ze zrzutu ekranu widać jednak, co daje agregacja pasm?
4. T-Mobile
D. Stara Kamienica
Wszyscy operatorzy wiodący posiadają stację na maszcie Polkomtel w Starej Kamienicy. Play jest w trakcie realizacji planów inwestycyjnych, więc niedługo stacja tego operatora również powinna się pojawić. Podobnie jak w przypadku stacji w Rybnicy wskazujemy wszystkim operatorom na konieczność jej rozbudowy do czterech sektorów lub więcej
1. Play
2. Plus
3. Orange
4. T-Mobile
E. Kwieciszowice
W sąsiedztwie postoju pociągu, ale również w samej miejscowości żaden z operatorów nie posiada dedykowanej stacji bazowej, zaś sygnał do terminala w każdej z sieci dociera ze stacji losowych i z różnym skutkiem
1. Play
2. Plus
3. Orange
4. T-Mobile
F. Rębiszów
W tej miejscowości Pogórza Izerskiego żaden z operatorów nie posiada stacji bazowej, która zapewniłaby dostęp do usług. Sygnał sieci na stacji kolejowej jest sygnałem ze stacji losowych. Inwestycję telekomunikacyjną w Rębiszowie w fazie realizacji posiada Play
1. Play
2. Plus
Sygnał sieci GSM
3. Orange
Sygnał sieci GSM
4. T-Mobile
Sygnał sieci GSM

G. Młyńsko
Podobnie, jak w przypadku Kwieciszowic oraz Rębiszowa – tak i w czasie postoju na przystanku kolejowym Młyńsko terminal nie otrzyma sygnału ze stacji dedykowanej. To, co pozwoli klientowi na ewentualne skorzystanie z usług, to sygnał ze stacji losowych
1. Play
2. Plus
Brak sygnału sieci
3. Orange
4. T-Mobile

H. miasto Gryfów Śląski

Tu mamy „niespodziewaną” niespodziankę, o której wspominaliśmy w informacji zapowiadającej prezentację testów transmisji danych na kolejowej trasie od Jeleniej Góry do Zgorzelca. Ową niespodzianką jest transmisja danych w Plusie. Choć na tle konkurencji wygląda to mizernie, to jak na tylko i wyłącznie obecność GUL na stacji Ubocze (maszt strunobetonowy T-Mobile, BT-34577) i tak nie jest źle. Oczywiście, wizerunkowo brak chociaż LTE1800 w stacji bazowej tuż na rogatkach miasta, która obsługuje część Gryfowa Śląskiego w sąsiedztwie dworca kolejowego – wygląda nienajlepiej
1. Play
2. Plus3. Orange
4. T-Mobile

Podsumowując kolejową drogę od Jeleniej Góry do Zgorzelca na odcinku Jelenia Góra – Gryfów Śląski, biorąc pod uwagę ranking wyłącznie operatorów wiodących można powiedzieć, że statystycznie od konkurentów odstaje Plus.
Nie dlatego, że konkurenci posiadają kolejne stacje bazowe, nie dlatego, że te które posiadają są zlokalizowane w bardzo korzystnych miejscach. Mało tego, uwadze Polkomtela polecamy to, że w łańcuchu radiowym to Polkomtel w dwóch przypadkach udziela gościny konkurentom na własnych obiektach (Rybnica, Janice). Różnica w jakości transmisji danych między Plusem a T-Mobile oraz Orange – tam, gdzie występuje – bierze się wyłącznie z frywolności osób decydujących o rozwoju sieci w Polkomtelu. Powstała właśnie głównie tam, gdzie operator zafundował sobie na stacjach standard GUL. A widać to na stacjach kolejowych Rybnica oraz Gryfów Śląski

Na kanwie naszych analiz warto podkreślić, że słowa krytyki należą się w podobnym stopniu wszystkim. Teren kolejowej drogi, to obszar turystyczny, powiązany z Pogórzem Izerskim i Górami Izerskimi, zatem mało zrozumiałe jest, że wciąż notujemy tak ogromne braki w dostępie do sygnału w okolicach miejscowości: Kwieciszowice, Rębiszów, Młyńsko, ale również na odcinku od Rybnicy do Jeleniej Góry, w miejscowościach: Barcinek, Mała Kamienica, Kopaniec, Mlądz, Antoniów, Gierczyn i w sąsiedztwie, czego przeprowadzona analiza w biegu pociągu nie pokazuje. Dodajmy, że ogromne uchybienia w dostępie do usług u każdego z operatorów występują na całym odcinku między dwoma centrami turystycznymi Karkonoszy i Gór Izerskich, tj. między Szklarską Porębą a Świeradowem-Zdrój (droga wojewódzka nr 358). Identycznie jest na niemal całym odcinku od granicznego miasta Leśna po Świeradów-Zdrój (również droga wojewódzka nr 358), na co wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, zaś likwidacja przez T-Mobile stacji bazowej przy przejściu granicznym Miłoszów, czy stacji bazowej Czerniawa granica przez Orange w ramach integracji Networks! są zachowaniami kuriozalnymi i wizerunkowo szkodliwymi. Biorąc pod uwagę powyższe nie wiemy, co na ten temat mógłby powiedzieć Prezes T-Mobile, Andreas Maierhofer, który wiele razy podkreślał, że jakość sieci jest dla niego elementem kluczowym

Jakość transmisji danych na kolejowym odcinku trasy od miasta Gryfów Śląski po stację kolejową w Zgorzelcu zaprezentujemy w kolejnym materiale

źródło: informacja własna

1 komentarz

  1. Najbardziej zabawne w temacie Polkomtela jest to, że konkurencja, której udostępniają swoje maszty ma na nich w zdecydowanej większości 2 a nawet 3 i 4 pasma LTE podczas gdy właściciel czyli Polkomtel ma GUL … wniosek – Plus nic nie robi sobie z konkurencji, która dyma ich na każdym kroku. Dochodzi do tego, że Solorz daje ze swojego nędznego GULa w porywach 20 Mb/s i to w nocy przy dobrych warunkach, a konkurencja z tej samej lokalizacj po 150-250 Mb/s … trochę to żałosne ale prawdziwe – taka polityka Polkomtela, tylko hajs musi się zgadzać, a jakość już nie.
    Przy okazji warto zauważyć ogromną przewagę T-Mobile nad Orange wynikającą z o wiele mniejszej liczby klientów przy de facto tych samych zasobach radiowych…. widać to po speedtestach ile ma z tej samej lokalizacji Orange, a ile T-Mobile.

Comments are closed.