Raport #RegionyNEXERY2020: Coraz więcej przedsiębiorców docenia szybkie i stabilne łącze internetowe. Aż 74% przedsiębiorców biorących udział w badaniu #RegionyNEXERY2020 stwierdziło, że jakość internetu ma istotny wpływ na ich biznes. To wzrost o ponad 20 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku. W czasie, gdy coraz więcej aspektów życia codziennego przenosi się do internetu, czy to ze względu na bezpieczeństwo, odgórne zalecenia czy też wygodę, szansą dla normalnego funkcjonowania polskich firm jest szybkie i stabilne łącze. Pandemia i związane z nią obostrzenia stały się motorem do zmian idących w kierunku cyfryzacji polskiego społeczeństwa. W świat wirtualny przeniosła się praca, nauka, sprawy urzędowe, rozrywka i wiele innych aspektów życia. W tym czasie również przedsiębiorcy bardziej docenili znaczenie dobrej jakości internetu w biznesie, o czym świadczą wyniki badania #RegionyNEXERY2020. Na taki stan rzeczy miał wpływ m.in. fakt, iż to właśnie biznesy oparte na globalnej sieci lepiej znoszą skutki kryzysu. Wśród przykładów potwierdzających szybką reakcję podmiotów na sytuację rynkową, jest platforma PrestaShop – liczba sklepów internetowych korzystających z ich technologii wzrosła o 39% w porównaniu do stanu sprzed lockdownu.
Najważniejsza jest prędkość
Część polskich przedsiębiorców już w kwietniu opowiedziała się za zmianą sieci na szybszą – tak wynika z badania #RegionyNEXERY2020, przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Nexery, hurtowego operatora telekomunikacyjnego. To właśnie prędkość łącza stanowiła według przedstawicieli firm najbardziej istotny czynnik, który wpływa na wybór dostawcy internetu. Za tą tezą opowiedziała się prawie połowa przedsiębiorców (47%) działających na obszarze objętym siecią Nexery. Podobną popularnością cieszyła się powyższa opinia w ubiegłym roku (44%). Polskie biznesy coraz częściej stawiają na wysoką prędkość połączenia, co wiąże się z lepszym funkcjonowaniem firmy na wielu płaszczyznach, a jednocześnie są gotowe na wzrost wydatków za internet. – Osoby prowadzące działalność zdają sobie sprawę z tego, że szybkie i stabilne łącze jest kluczem do normalnego funkcjonowania biznesu w dzisiejszym świecie. Mimo, iż w dalszym ciągu w niektórych miejscach zdarzają się jeszcze tzw. „białe plamy”, operatorzy coraz częściej docierają do nich ze swoimi usługami. Nexera, dostarczając infrastrukturę światłowodową, stara się wyeliminować obszary, gdzie dostęp do dobrej jakości łącza jest utrudniony. Dzięki temu przedsiębiorstwa mają szansę przetrwać, a nawet rozwijać się w tych trudnych czasach. Przykładowo, w Regionie Świętokrzyskim, objętym zasięgiem naszej sieci, małe osiedlowe sklepy przenoszą się do internetu i wykorzystują media społecznościowe lub e-mail, aby przyjmować zamówienia – mówi Paweł Biarda z firmy Nexera. Blisko 20% ankietowanych przyznało, że w ciągu pół roku planuje zmianę internetu na szybszy. Rok temu 14% respondentów udzieliło tej samej odpowiedzi. Może to wynikać z faktu, że w 2019 r. 16% przedsiębiorców, a w 2020 r. aż 37% uznało, że nie są zadowoleni z jakości połączenia w swojej firmie
Coraz większe znaczenie internetu
Zdecydowana większość przedstawicieli firm (74%) stwierdziła w badaniu, że gorsze parametry internetu mają istotny wpływ na prowadzenie biznesu. W 2019 roku za tą tezą opowiedziało się 53% respondentów – różnica jest więc znacząca. Wśród problemów, jakie wynikają z korzystania ze „słabej” sieci, w 2020 roku przedsiębiorcy zwracali uwagę głównie na mniejsze możliwości w zakresie budowania rozpoznawalności firmy oraz na utrudniony dostęp do klientów. Według sondażu, 35% podmiotów ma wystarczająco szybki internet, jednak reszta firm boryka się z wolno ładującymi się stronami, (potwierdziło to 40% ankietowanych), przerywanymi połączeniami (38%) czy też problemami ze ściąganiem materiałów z sieci (30%). – Wyniki naszego badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli biznesu, pozwalają wnioskować, że idziemy w dobrym kierunku cyber-rozwoju. Potwierdzają to także liczne przykłady inicjatyw podejmowanych przez mieszkańców Regionów, np. kujawsko-pomorski e-bazarek, który z jednej strony daje możliwość sprzedaży produktów lokalnym rolnikom, a z drugiej promuje codzienne zakupy w sieci. Prawie 40% przedsiębiorców uważa, że firmy w małych ośrodkach mają takie same szanse na dostęp do szybkiego internetu, jak te w dużych miastach. To naszym zdaniem dowód, że biznes w Polsce, dostrzega szansę na rozwój właśnie w internecie, a osoby odpowiedzialne za jego prowadzenie patrzą optymistycznie w przyszłość – dodaje Paweł Biarda z Nexery.
Nota metodologiczna:
Raport #RegionyNEXERY2020 to druga edycja autorskiego badania #RegionyNEXERY realizowanego przez firmę GfK dla firmy NEXERA – pierwszego w Polsce wyłącznie hurtowego operatora telekomunikacyjnego o dużej skali, rozwijającego światłowodową sieć dostępową (NGA) o wysokiej przepustowości (min.100 Mb/s). Badanie przeprowadzono w miesiącach marzec i kwiecień 2020 r. wśród mieszkańców, nauczycieli, urzędników i przedsiębiorców z Regionów NEXERY. Publikacja jest jednym z najbardziej przekrojowych źródeł wiedzy o polskich internautach na obszarach, gdzie brakuje dostępu do szerokopasmowego internetu lub dostęp do nich jest ograniczony. Raport podzielono na kilka obszarów tematycznych. Badanie dotyczące biznesu i przedsiębiorczości zrealizowano wśród 330 przedsiębiorców z Regionu Świętokrzyskiego, Warmii i Mazur, Kujaw z Pomorzem i Mazowszem oraz Łódzkiego. Wykorzystano technikę wywiadu telefonicznego CATI uzupełnione wywiadami CAWI. W raporcie #RegionyNEXERY2020 wykorzystano ponadto dane ze źródeł ogólnodostępnych oraz analizy zespołu InsightOut Lab.
O firmie NEXERA
Nexera to pierwszy w Polsce wyłącznie hurtowy operator telekomunikacyjny o dużej skali, rozwijający światłowodową sieć dostępową (NGA) o wysokiej przepustowości (min.100 Mb/s). Udziałowcami Nexery są firmy od lat działające na globalnym rynku telekomunikacyjnym: Infracapital oraz Nokia. Na bazie Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), Nexera buduje sieć światłowodową w 14 obszarach centralnej i północno-wschodniej Polski. Program ma na celu likwidację tych miejsc w kraju, które nie mają dostępu do bardzo szybkiego internetu oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obywateli Unii Europejskiej. Docelowo w zasięgu najnowocześniejszej sieci światłowodowej znajdzie się 1 mln gospodarstw domowych oraz prawie 3 tys. szkół i jednostek edukacyjnych, które zostaną objęte siecią NEXERY, dzięki dofinansowaniu w ramach POPC oraz w ramach realizacji projektów własnych. Nexera w 2019 roku zainicjowała autorski raport #RegionyNEXERY, będący wynikiem badania przeprowadzonego wspólnie z agencją GfK. Raport jest jednym z najbardziej przekrojowych źródeł wiedzy o polskich internautach na obszarach, w których brakuje dostępu do szerokopasmowego internetu lub w których dostęp ten jest ograniczony (Raport #RegionyNEXERY do pobrania). Badanie i raport będą realizowane cyklicznie. Firma zdobyła tytuł „Innowatora Roku” w konkursie Złotych Anten, organizowanym w ramach 18. Sympozjum Świata Teleinformatyki i Infrastruktury. Otrzymała też nagrodę za Najlepsze Wdrożenie Usługi Chmurowej w konkursie Best in Cloud 2019, którego organizatorem jest redakcja Computerworld Polska. Nexera wygrała również w międzynarodowym konkursie Global Carrier Awards 2020 w kategorii OSS/BSS, dołączając tym samym do grona najbardziej cenionych firm telekomunikacyjnych na świecie, które z pasją zmieniają branżę telekomunikacyjną
źródło: Nexera