Plus i Ericsson: 1Gbps w sieci 5G w Piotrkowie Trybunalskim oraz w …

Na kanwie informacji prasowych operatora sieci Plus oraz firmy Ericsson w temacie osiągnięcia prędkości 1Gbps w przypadku internetu mobilnego w Piotrkowie Trybunalskim – zarówno pod adres operatora, jak również dostawcy infrastruktury skierowaliśmy pytanie: co z rozwojem technologii w innych punktach?
Dziś otrzymaliśmy informację z Plusa o treści jak niżej:
„Agregacja sieci 5G Plus, dzięki której udało się osiągnąć szybkość internetu 1 Gb/s została przeprowadzona w Piotrkowe Trybunalskim. Prace związane ze zwiększeniem szybkości sieci 5G z wykorzystaniem tego rozwiązania są kontynuowane, a o kolejnych miejscowościach, w których zostanie zastosowane, podobnie jak i o wszelkich innych nowościach, typu kolejne testy i komercyjne udostępnienia mające miejsce w naszej sieci, będziemy informowali na bieżąco, w miarę postępu prac i nowych wdrożeń.”

źródło: Plus

[ na kanwie analiz jakości internetu mobilnego w Plusie – coraz częściej otrzymujemy od naszych Czytelników informacje o znacznej różnicy parametru SNR LTE pod stacją bazową Plusa oraz globalnych konkurentów. Średnia wartość pod stacją w Plusie, to 10->11, zaś w identycznej lokalizacji stacji u operatorów globalnych, to wartości 23->29. Podobne sytuacje notujemy w przypadku naszych testów w różnych lokalizacjach. Spore różnice między operatorami przekładają się w zdecydowanej większości przypadków na wartości transmisji danych. Wartym odnotowania jest również to, że w lokalizacjach, gdzie operatorzy globalni (głównie T-Mobile) rozpoczynają świadczenie usług 5G – tam prędkości download wykazują znaczącą różnicę in-plus. Różnica bywa znacząca i waha się nawet w granicach 50% względem stanu sprzed modernizacji sieci w obszarze, o którym mowa – dop. red. ]

20 komentarzy

  1. Co do 5G w T-Mobile to weryfikujcie testami, bo w niektórych przypadkach w 5G tylko właśnie w aplikacji speedtest.net pojawiają się utraty pakietów nawet po kilka procent. Z tego co zauważyłem problem występuje przy wyższych prędkościach gdzieś okolice ponad 200-250 Mb/s na 5G. Gdy prędkość jest poniżej 200 Mb/s bardzo rzadko występuje utrata pakietów. Dosyć dziwne.

    • Utraty pakietów, to w większości kwestia serwera testowego

    • A mnie dziw coś innego, że wewnątrz samochodu mam lepsze wyniki niż z ręki! Sprawdzałem nie jest to związane z trzymaniem telefonu (ekranowania obudowy), bo zrobiłem test w reklamówce i z ręki 300-400mbps, a w samochodzie powyżej 500mbps każdy strzał – https://www.speedtest.net/result/a/7794205983

      • Kwestia zakłóceń na zewnątrz 🙂

        • To jak najbardziej logiczne, choć zastanawiam się czy dach nie pełni rodzaje ekranu i pełniejsze wykorzystanie 4×4. Bo w LTE 2×2 nie ma zaważyłem tego efektu.

          • Też jest taki efekt w LTE. Często blisko stacji nie trzeba auta 😉 Wystarczy wejść do budynku. Trochę tego w eterze „lata”. No i jeszcze harmoniczne plus zakłócenia od Starlinka, bo to też ktoś wyłapał

  2. Co do SNR to nie zwróciłem uwagi żeby była aż taka różnica. Np teraz wygląda to u mnie tak: https://ibb.co/jgBcmMS

    Co to samej agregacji 5G z LTE to jest jak myślałem – zrobili na pokaz tylko w Piotrkowie Trybunalskim i nigdzie więcej nie będzie 🙁

    • Przy dwóch aktywnych kartach SIM mimo wszystko interface’y się zakłócają. Sama aplikacja, choć znana – niekoniecznie pokazuje właściwe dane. Sugeruję sprawdzić na jednej (pierwszej) karcie SIM i aplikację G-Mon Pro. Oczywiście pod stacją, ponieważ dalej SNR z racji braku dominującej komórki siłą rzeczy będzie gorszy

      • Wartości SNR są takie same jak w service menu Samsunga. To samo pokazuje G-Net Track Pro. Być może w mojej lokalizacji tego problemu nie ma…

      • No i pomiary robione na pojedynczej aktywnej karcie SIM niemalże nie mają wpływu na SNR w porównaniu do pomiaru na obu kartach naraz. Np teraz, Sosnowiec Osiedle Piastów: dwie karty SIM aktywne – Plus 7dB L1800, T-Mobile 1dB L1800. Przy nieaktywnej drugiej karcie SIM Plus 4dB L1800, T-Mobile 1dB L1800. Co nie zmienia faktu, że mimo gorszego SNR i mniejszej szerokości pasma w L1800 dla T-Mobile, działa ta sieć szybciej (wymuszone tylko L1800 w Samsungu, czyli bez żadnych agregacji – porównanie tego samego pasma).

        • Ok, ale dla oceny jakości transmisji testy robimy w bezsprzecznej dominacji wiodącej komórki, czyli blisko stacji. Dopiero wtedy można porównywać te wartości dla obu operatorów. Co do statystycznych różnic prędkości – prawdą jest, że w Plusie wychodzi dosył po radioliniach i ilościowa różnica w stacjach. Oczywiście in minus. Tam, gdzie ta statystyka jest jakoś podobna – również transfery są podobne, a nawet Plus potrafi konkurentów wyprzedzać. Jak wspomnieliśmy w informacji – w N! ostatnio prawdopodobnie również podkręcono wartości dosyłu po światłowodzie (wymiana elementów brzegowych?)

          • Coś nie dodał się mój komentarz:-( w każdym razie pokrótce, bo już nie chce mi się od nowa pisać 🙁 oczywiście co do porównań masz racje. Mnie jednak bardziej interesuje działanie sieci w normalnych użytkowych warunkach a nie pod nadajnikiem 🙂 w Sosnowcu nadajniki są dość odległe od siebie, ten z T jest znacznir bliżej. Co ciekawe jest on na radiolinii, chyba że o czymś nie wiem i wisi tam atrapa 😀 w Katowicach nadajniki są w zasadzie obok siebie, także bardziej można porównać i wyciągnąć jakieś wnioski. Oczywiście pomiary też nie są pod nadajnikami a w normalnych warunkach użytkowych.

          • Ok. Jeśli dyskusja toczy się w temacie SNR, to powinna odnosić się do sąsiedztwa stacji, bo inaczej nie ma sensu zestawiać tego parametru. Natomiast w zakresie statystycznie lepszych wyników TM, to w szczególności w ostatnich tygodniach widać. Jak wspominałem wcześniej – prawdopodobnie znów coś zostało poprawione. I dobrze 🙂 Ponadto, ilość stacji robi swoje

          • Co do SNR to jak najbardziej masz rację – do porównania jest sytuacja z Katowic gdzie nadajniki są w zasadzie obok siebie, ale o zupełnie innych azymutach itd… Parametry z Sosnowca to bardziej ciekawostka w codziennym użytkowaniu z „zabetonowanego” osiedla 😉 Patrząc na to wszystko przerażać będzie bezradność 5G na 3,xGHz w takich betonowych zabudowaniach (już teraz z 5G na 2600 jest problem i ja w domu go nie mam, pomimo stosunkowo niedaleko stojącego nadajnika z zaimplementowanym 5G).
            Niestety przewaga pojemnościowa T nad Plusem zaczyna być już wręcz przerażająca. Ale tak jak pisałeś wcześniej można natrafić na pewne „kwiatuszki” gdzie Plus działa lepiej. Takimi bardziej znanymi miejscowościami sprawdzonymi przez mnie jest Krynica Zdrój czy część Wisły (a dokładniej pas górski na zachód od centrum, a i w samym centrom trochę lepiej jest u Plusa). Tylko że to są raczej rzadko spotykane wyjątki 🙁 Miejmy nadzieję że niedługo rozbudowa sieci wystrzeli jak z procy i chociaż trochę zostanie dogoniona konkurencja 😉

          • Mówiąc dzisiaj wprost – w tym roku w Plusie zadziała się masa dobrych rzeczy. Niestety obserwacja sposobu realizacji tych zadań wciąż wskazuje na metodę „byle taniej”. Stąd perełki typu brak przeprogramowanych radiolinii, pozostawione stare mimo modernizacji stacji np. Karpniki koło Jeleniej Góry, czy ciekawostka na stacji Komarno koło Jeleniej Góry (BT33991), gdzie pod stacją (dane z niedzieli) w TM mamy 206Mbps, a w Plusie… 10Mbps! Też pewnie coś nawalili z dosyłem. Tak, czy owak – dokładanie sektorów i L2600 już dzisiaj nie wystarczy. Tym bardziej, że wypadałoby zagęścić siatkę stacji przed implementacją częstotliwości 3.6GHz

  3. A skąd takie info, że nie będzie?

    • Coś mi intuicja podpowiada takie podejście Plusa… Obym się pomylił, ale wolę się pozytywnie zaskoczyć niż rozczarować 😉

    • Niech lepiej inwestują w 5G 3400-3800 oraz 700 i agregację właśnie tego z obecnym. Oraz nowy core.

      Etap uruchamiania lub modernizacji LTE2100 do 4×4 przespali, zresztą nie można użyć pełnego bloku ze względu na 3G. W chwili obecnej taka inwestycja nie ma po prostu sensu.

      Choć patrząc na BTSearch w niektórych miastach LTE2100 jest obecne na większości stacji: choćby Włocławek, Toruń, Bydgoszcz. Ale czy 4×4? Wątpię.

      Sens by miało dodanie agregacji z LTE2600FDD, blok aż 2×20 MHz. Problem jest taki, że… praktycznie żaden telefon nie wspiera agregacji 2600 TDD z FDD (czyli n38/n41 z b7).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.